Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.

Monilahjakkaan maastohiihtäjän tunteikas elämäkerta
Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari Mona-Liisa Nousiainen eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella elämään tuli kamppailua oman kehon kanssa, tyttären vaikea sairaus ja lopulta kohtalokas syöpädiagnoosi.

Ennen kuolemaansa Mona-Liisa Nousiainen oli pyytänyt ystäväänsä urheilutoimittaja Laura Arffmania kirjoittamaan kanssaan kirjan. Arffman saattoi loppuun työn, jonka he aloittivat. Syntyi kaunis, ilon sävyttämä elämäntarina, joka valottaa naisurheilijan vaativaa harjoitteluohjelmaa ja eri valmentajien kontrollipyrkimyksiä, hiihtomaajoukkuetoveri Ville Nousiaisen kanssa syttynyttä rakkautta sekä äitiyden tuomaa elämänmuutosta.

Taiteen moniottelija Teemu Mäen futisrunokokoelma
Teemu Mäen neljännessä runokokoelmassa Poika ja pallo pohditaan lapsen suhdetta jalkapalloon, vanhempiin, maailmaan ja elämän kiertokulkuun. Runojen poika tietää varmasti, että futiksen aikana maailma menee raiteilleen, ruoho tuoksuu hurjasti ja maapallo hullaantuu omasta pyörimisliikkeestään. Kokoelman päätösosiossa pallokenttä hiljenee, kun taivaalta sataa lunta.

Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki on runoilija, esseisti, kuvataiteilija ja teatteriohjaaja, joka on toiminut myös Aalto-yliopiston kuvataiteiden professorina ja Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtajana. Hän on myös futisvanhempi ja kolmen lapsen isä.

Laura Arffman (kuva: Marek Sabogal)
Mona-Liisa - Urheilija, muusikko, ihminen
Teemu Mäki (kuva: Marek Sabogal)
Poika ja pallo

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.