Moni ihmiskaupan uhri ottaa yhteyttä Rikosuhripäivystykseen ennen viranomaisille puhumista – asiakkaiden määrä kasvoi alkuvuonna entisestään
Reilusti yli puolet uusista asiakkaista oli yhteydessä Rikosuhripäivystykseen (RIKU) ennen yhteyden ottamista muihin tahoihin, kuten viranomaisiin. Muut asiakkaat on ohjattu RIKUun esimerkiksi työsuojeluviranomaisten, vastaanottokeskuksen, ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän, poliisin tai muun kolmannen sektorin toimijan toimesta.
Uusista asiakkaista valtaosaa oli hyväksikäytetty työssään, yleisimmin siivousalalla, maataloudessa, ravintola-alalla, rakennusalalla tai autopesuloissa ja -korjaamoissa. Useat asiakkaat olivat joutuneet uhriksi monessa työpaikassa ennen avun hakemista.
Seuraavaksi yleisimmin asiakkaat olivat joutuneet seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Asiakkaaksi tuli myös pakkoavioliittoon joutuneita sekä rikollisessa toiminnassa hyväksikäytettyjä.
Työssään hyväksikäytetyistä uusista asiakkaista oli miehiä naisiin verrattuna lähes kolminkertainen määrä. Seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi joutuneista uusista asiakkaista hieman useampi oli nainen kuin mies.
- Yleisimmin Rikosuhripäivystykseen yhteyttä ottanut asiakas halusi hakea apua ja oikeutta esimerkiksi rikosprosessin kautta, mutta hän saattoi pelätä seuraamuksia eikä siksi halunnut vielä tehdä päätöstä asian edistämisestä. Siksi kynnys olla yhteydessä järjestötoimijaan, kuten Rikosuhripäivystykseen, saattaa olla matalampi. Moni asiakas halusikin keskustella luottamuksellisesti rikosasiasta ja saada tietoa siitä, miten viranomaisprosessit etenevät ja miten ne saattavat vaikuttaa hänen elämäänsä, sanoo RIKUn ihmiskaupan uhrien auttamistyön koordinoiva erityisasiantuntija Pia Marttila.
Ulkomaalaisilla asiakkailla pelot liittyivät useimmiten oleskeluoikeuden menettämiseen, minkä vuoksi erityistukipalvelussa annettiin paljon neuvontaa avun hakemisen mahdollisista vaikutuksista voimassa olevaan oleskelulupaan. Lopulta suurin osa uusista asiakkaista päätyi hakemaan viranomaisapua.
Rikosuhripäivystys auttoi 78:aa alkuvuonna tullutta asiakasta hakeutumaan viranomaispalveluiden piiriin. Usein tämä tarkoitti apua rikosilmoituksen laadinnassa, valvontapyynnön tekemistä työsuojeluviranomaisille, esitystä ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään tai yhteydenottoa sosiaalitoimeen.
Kuusi uutta asiakasta oli jo ehtinyt palata kotimaahansa ottaessaan yhteyttä liittyen Suomessa tapahtuneeseen hyväksikäyttöön. Tällaisissa tilanteissa oikeuden saaminen voi olla hyvin vaikeaa ilman, että mahdollinen rikoksen uhri palaa Suomeen ajamaan asiaansa. Tämän vuoksi on hyväksikäytön uhrien oikeusturvan toteutumisen kannalta tärkeää, että ihmiskauppa tai muu hyväksikäyttö tunnistetaan ja uhreille tarjotaan heidän vielä Suomessa ollessaan tietoa oikeuksistaan sekä mahdollisuus laillistaa oleskelunsa ainakin oikeusprosessien ajaksi.
Keskiviikkona julkaistun ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän puolivuositilaston mukaan Rikosuhripäivystys ohjasi auttamisjärjestelmään vuoden alkupuoliskon aikana 41 Suomessa mahdolliseksi ihmiskaupan uhriksi joutunutta henkilöä, mikä oli kaksi kertaa enemmän kuin kaikki viranomaiset yhteensä.
Erityistukipalvelu palveli tammi-kesäkuussa myös lähes 600:aa henkilöä, joiden asiakkuus oli alkanut aiempina vuosina. Etenkin rikosprosessien pitkän keston vuoksi asiakkuudet ovat lähes aina useiden vuosien mittaisia. Pisimmillään asiakkaiden poliisitutkinta on tällä hetkellä kestänyt yli 5 vuotta.
FAKTA:
- Useimmiten uusilla erityistukipalvelun asiakkailla oli asiakkaaksitulohetkellä oleskelulupa Suomeen. Seuraavaksi yleisintä oli, että asiakas oli Suomen kansalainen, paperiton tai turvapaikanhakija.
- Uusien asiakkaiden kansalaisuuksia oli 27, tavallisimpina Irak, Vietnam, Suomi, Ukraina ja Filippiinit.
- Tammi-kesäkuussa 2022 asiakkaaksi tulleista viisi oli ollut alaikäisiä hyväksikäytön aikana mutta hakenut apua vasta täysi-ikäiseksi tullessaan. Tämä koski etenkin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi joutuneita asiakkaita.
- Työehtoihin liittyvissä epäselvyyksissä, joissa ei ollut kyseessä rikollinen hyväksikäyttö, asiakkaat ohjattiin yleisimmin SAK:n maahanmuuttajien työsuhdeneuvontaan.
- RIKU pyörittää kesällä myös työhyväksikäyttöä epäileville ulkomaalaisille kausityöntekijöille tarkoitettua monikielistä neuvontapuhelinta. Puhelin palvelee 9.9. asti numerossa +358 40 664 1707. Lue lisää: riku.fi/seasonalwork
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa suomeksi ja ruotsiksi:
Pia Marttila
koordinoiva erityisasiantuntija
ihmiskaupan uhrien auttamistyö
Rikosuhripäivystys
p. 040 630 9669
pia.marttila@riku.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. RIKUn perustoimintaa rahoittaa oikeusministeriö. Ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelua rahoittaa STEA.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys
Brottsofferjourens öppettider ändras – ”Vi vill nå ungdomar bättre än tidigare”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Öppettiderna för telefontjänsten Brottsofferjouren 116 006 och RIKUchat-tjänsten ändras från 2 april 2024. I fortsättningen är båda tjänsterna öppna vardagar från måndag till torsdag kl. 9–18 och fredagar kl. 9–16.
Rikosuhripäivystyksen palveluiden aukioloajat muuttuvat – “Haluamme tavoittaa entistä paremmin myös nuoria”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun ja RIKUchat-palvelun aukioloajat muuttuvat 2. huhtikuuta 2024 alkaen. Jatkossa kumpikin palvelu on avoinna arkisin maanantaista torstaihin kello 9–18 ja perjantaisin kello 9–16.
Antalet klienter hos Brottsofferjouren ökade med 11 procent – temat för jubileumsåret är frivilliga19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Brottsofferjourens (RIKU) olika tjänster hade förra året 31 500 klienter. Detta är 11 procent fler än år 2022. Den internationella dagen för brottsoffer firas torsdagen den 22 februari.
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi 11 prosenttia – juhlavuoden teemana on vapaaehtoiset19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) eri palveluissa oli viime vuonna 31 500 asiakasta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Torstaina 22. helmikuuta vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.
Reilu työ -verkosto: Työperäisen hyväksikäytön torjunta on huomioitava hallitusohjelman toteutuksessa6.10.2023 09:08:14 EEST | Tiedote
Lauantaina 7.10. vietetään jälleen kansainvälistä Kunnon työn päivää, jonka tarkoituksena on nostaa esiin oikeus reiluihin ja säällisiin työehtoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme