”Moni rakentamisen laatua koskeva oikeustaistelu olisi vältettävissä”, neuvoo Keskuskauppakamarin lakimies

Rakentamisen ja remonttien laatu herättää ajoittain keskustelua, ja joskus työn laatua koskevat riidat päätyvät oikeuteen asti. Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harjun mukaan moni kallis oikeustaistelu voitaisiin välttää käyttämällä puolueetonta tavarantarkastajaa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa.

”Rakentamisen tai remontin laatua koskevat oikeustaistelut ovat tyypillisesti pitkiä ja kalliita. Kustannukset voivat nousta helposti useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Moni näistä riidoista olisi vältettävissä käyttämällä heti erimielisyyksien ilmetessä puolueetonta Keskuskauppakamarin hyväksymää tavarantarkastaja”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamarin tilastojen mukaan vuonna 2020 tehtiin lähes 270 tavarantarkastusta rakentamiseen tai remontointiin liittyen ja lisäksi 38 kiinteistön kuntotarkastusta.

Tavarantarkastuksessa puolueeton HTT-tavarantarkastaja perehtyy tapaukseen paikan päällä, kuulee molempia osapuolia ja laatii määrämuotoisen, yksityiskohtaisen ja perustellun tarkastuskertomuksen. Tavarantarkastajat ovat keskittyneet asiantuntemuksensa puitteissa erilaisiin tarkastuskohteisiin, ja esimerkiksi rakentamiseen erikoistuneista tavarantarkastajista osa on keskittynyt pelkästään sähkötekniikkaan ja osa esimerkiksi sisäilmaselvityksiin. Tarkastajien toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

”Varsinkin tilanteissa, joissa rakentamisen ongelmat vaikuttavat merkittävästi asumismukavuuteen tai jopa turvallisuuteen, riidan ei kannata antaa pitkittyä”, sanoo Harju.

Keskuskauppakamari kannustaa avoimeen keskusteluun urakoitsijan kanssa, mikäli rakentamisen laatu ei vastaa odotuksia.

”Ensisijainen keino on aina reklamoida urakoitsijalle ja pyrkiä sopimaan erimielisyys esimerkiksi ehdottamalla virheiden korjaamista tai rahallista korvausta. Mikäli reklamaatio ei johda tyydyttävään ratkaisuun, kannattaa ehdottaa tavarantarkastajan käyttöä ja myös tarkastuskustannusten jakamista. Mikäli ratkaisua riitaan hakee kuluttajariitalautakunnasta, myös tässä tapauksessa puolueettoman asiantuntijan lausunto on yleensä tarpeen. Kanteen nostamisen tulisi olla vasta viimeinen keino, sillä oikeudenkäynnit maksavat paljon ja kestävät tyypillisesti kauan”, sanoo Harju.

Keskuskauppakamarin Harjun mukaan keskimäärin yli puolet tapauksista johtaa sovintoon tavarantarkastuksen perusteella.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.