”Moni rakentamisen laatua koskeva oikeustaistelu olisi vältettävissä”, neuvoo Keskuskauppakamarin lakimies

Rakentamisen ja remonttien laatu herättää ajoittain keskustelua, ja joskus työn laatua koskevat riidat päätyvät oikeuteen asti. Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harjun mukaan moni kallis oikeustaistelu voitaisiin välttää käyttämällä puolueetonta tavarantarkastajaa.
Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa.

”Rakentamisen tai remontin laatua koskevat oikeustaistelut ovat tyypillisesti pitkiä ja kalliita. Kustannukset voivat nousta helposti useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Moni näistä riidoista olisi vältettävissä käyttämällä heti erimielisyyksien ilmetessä puolueetonta Keskuskauppakamarin hyväksymää tavarantarkastaja”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamarin tilastojen mukaan vuonna 2020 tehtiin lähes 270 tavarantarkastusta rakentamiseen tai remontointiin liittyen ja lisäksi 38 kiinteistön kuntotarkastusta.

Tavarantarkastuksessa puolueeton HTT-tavarantarkastaja perehtyy tapaukseen paikan päällä, kuulee molempia osapuolia ja laatii määrämuotoisen, yksityiskohtaisen ja perustellun tarkastuskertomuksen. Tavarantarkastajat ovat keskittyneet asiantuntemuksensa puitteissa erilaisiin tarkastuskohteisiin, ja esimerkiksi rakentamiseen erikoistuneista tavarantarkastajista osa on keskittynyt pelkästään sähkötekniikkaan ja osa esimerkiksi sisäilmaselvityksiin. Tarkastajien toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

”Varsinkin tilanteissa, joissa rakentamisen ongelmat vaikuttavat merkittävästi asumismukavuuteen tai jopa turvallisuuteen, riidan ei kannata antaa pitkittyä”, sanoo Harju.

Keskuskauppakamari kannustaa avoimeen keskusteluun urakoitsijan kanssa, mikäli rakentamisen laatu ei vastaa odotuksia.

”Ensisijainen keino on aina reklamoida urakoitsijalle ja pyrkiä sopimaan erimielisyys esimerkiksi ehdottamalla virheiden korjaamista tai rahallista korvausta. Mikäli reklamaatio ei johda tyydyttävään ratkaisuun, kannattaa ehdottaa tavarantarkastajan käyttöä ja myös tarkastuskustannusten jakamista. Mikäli ratkaisua riitaan hakee kuluttajariitalautakunnasta, myös tässä tapauksessa puolueettoman asiantuntijan lausunto on yleensä tarpeen. Kanteen nostamisen tulisi olla vasta viimeinen keino, sillä oikeudenkäynnit maksavat paljon ja kestävät tyypillisesti kauan”, sanoo Harju.

Keskuskauppakamarin Harjun mukaan keskimäärin yli puolet tapauksista johtaa sovintoon tavarantarkastuksen perusteella.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yritysten vientinäkymät kuluvalle vuodelle heikentyneet merkittävästi edellisvuodesta27.3.2024 06:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarin vientijohtajakyselyn perusteella yritysten vientinäkymät ovat selkeästi heikentyneet edellisvuoteen nähden. Tuoreen kyselyn mukaan enää kuusi prosenttia vientiyrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna 2023 vielä 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi vuoden aikana.

Keskuskauppakamarin hallitus: Työmarkkinatilanne on ratkaistava luottamusta rakentamalla25.3.2024 16:41:36 EET | Tiedote

Meneillään olevat työtaistelutoimenpiteet ovat vahingollisia Suomen taloudelle. Yrityksille aiheutuu taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia, joiden korjaaminen ei tapahdu hetkessä. Keskuskauppakamarin hallitus painottaa, että Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tähän ei ole varaa. Suomen talouden kasvu on jo pitkään ollut lähes olematonta ja teolliset investoinnit vuotuisia poistoja pienemmät rapauttaen siten tulevaa kasvupotentiaalia. Siksi Keskuskauppakamarin hallitus pitää tärkeänä, että kiistoissa päästään eteenpäin.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vientiyrityksistä yli 90 prosenttia kertoo poliittisten lakkojen vaikuttaneen toimintaan - lisäkustannuksia, mainehaittaa, lomautuksia22.3.2024 06:53:00 EET | Tiedote

Yli 90 prosenttia Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo meneillä olevien lakkojen vaikuttaneen yritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia kertoi lakkojen vaikuttaneen merkittävästi ja 54 prosenttia yrityksistä kertoo lakkojen vaikuttaneen jonkin verran.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien yhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä jatkoi kasvuaan – Suomi jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä19.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä kasvaa edelleen, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Jo yli puolessa jäsenmaista naisten osuus hallituksen jäsenistä on yli 30 prosenttia ja johtoryhmän jäsenistä yli 20 prosenttia. Vaikka Suomi sijoittuukin edelleen kärkikymmenikköön kummassakin vertailussa, olemme jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä. Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä Keskuskauppakamari haluaa muistuttaa, että naisjohtajuuden edistämiseksi on vielä paljon työtä tehtävänä.