Monikäyttöinen syysherkku: ruusukaali

Ruusukaalia viljellään Suomessa ammattimaisesti muutaman kymmenen hehtaarin alalla. Satokauden tuoreet ruusukaalit ovat ilmestyneet kauppoihin, ja niihin kannattaa nyt tarttua. Viljelijät lupaavat, että jos syksyn säätilanne jatkuu suotuisana, satoa saadaan ehkä riittämään jouluun saakka. Ruusukaalissa on hyvää kaikki: ulkonäkö, maku, ravintoarvo ja soveltuvuus nauttia siitä monin eri tavoin.

Ruusukaali varressa. MTK:n kuvapankki

Ruusukaalin viljelijät kuvaavat tämän vuotisia kasvuolosuhteita samaan tapaan kuin muutkin avomaan kasvisten viljelijät. Hellekausi aiheutti varsinkin kaalikasveille vaikeuksia selviytyä, koska kaikki kaalit pitävät mieluummin viileistä kuin kovin kuumista säistä. Ahkeran kastelun turvin kuumuus kestettiin, ja satoa on myyty jo elo-syyskuun vaihteesta alkaen. Laatu on ollut erinomainen.

Paistien kaveri, mainio salaattiaines

Perinteisesti ruusukaalia on Suomessa totuttu käyttämään kypsennettynä liharuokien lisäkkeenä. Syksyllä on varaa valita ruusukaalin seuraan porsaan- ja naudanpaistien lisäksi riistalihaa ja karitsaa. Ruusukaalit sopivat hyvin esimerkiksi hirvi- ja peurapaistien lisäkkeiksi.

Kypsennä ruusukaalit suolalla maustetussa vedessä. Kun teet kantaosaan ristiviillon, ajaksi riittää viisi minuuttia. Nauti joko heti tai jäähdytä välittömästi kylmässä vedessä, jolloin ruusukaalien väri kirkastuu. Jäähdytetyt, kypsennetyt ruusukaalit ovat mainio salaattien aines.

Hyvää kuumana tai kylmänä

Hyviä ruusukaalien maustajia ovat sitrushedelmät sekä fenkolin ja aniksen siemenet. Pähkinät, mantelit ja siemenet, samoin kuin juustot ja kuivatut hedelmät sopivat ruusukaaliruokiin. Tiedotteen lopusta löytyvät tarkat, kokeillut ohjeet. Juuston ystävä valitsee Ruusukaali-juustosalaatin. Pannussa tai uunissa kypsentäen ruusukaalista saa kylmään päivään lämpimiä salaatteja, joista esimerkkinä Lämmin ruusukaalisalaatti ja Appelsiini-ruusukaalit.

Monipuolinen ravintoarvo

Ruusukaali on energiapitoisuudeltaan yhtä kevyttä kuin kukkakaali. Se sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Kuitua ruusukaalista saa hyvin, ja etenkin C- ja K-vitamiineja sekä B-ryhmän vitamiineista mm. folaattia. Ristikukkaiset kasvit, joihin kaalit kuuluvat, on havaittu hyödyllisiksi osana syövän ennaltaehkäisyä, tietenkin osana monipuolista ruokavaliota.

Kasvi lähtöisin Belgiasta

Ruusukaali kasvattaa pitkän varren, jonka hankasilmuihin muodostuu halkaisijaltaan kahdesta neljään senttimetrin keriä. Ruusukaalia kutsutaan myös brysselinkaaliksi, koska sen kerrotaan saaneen alkunsa Belgiasta. Nykyään myös Suomessa ruusukaalin suosio kasvaa.

Ruusukaalille nimettyä teemaviikkoa vietetään viikolla 41 (11.–17.10.2021).

Lisätiedot: Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544 728

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Ruusukaali-juustosalaatti:

Lämmin ruusukaalisalaatti

Appelsiini-ruusukaalit ja linssipihvit

Ruusukaali varressa. MTK:n kuvapankki

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!