Monikäyttöinen syysherkku: ruusukaali

Ruusukaalia viljellään Suomessa ammattimaisesti muutaman kymmenen hehtaarin alalla. Satokauden tuoreet ruusukaalit ovat ilmestyneet kauppoihin, ja niihin kannattaa nyt tarttua. Viljelijät lupaavat, että jos syksyn säätilanne jatkuu suotuisana, satoa saadaan ehkä riittämään jouluun saakka. Ruusukaalissa on hyvää kaikki: ulkonäkö, maku, ravintoarvo ja soveltuvuus nauttia siitä monin eri tavoin.

Ruusukaali varressa. MTK:n kuvapankki

Ruusukaalin viljelijät kuvaavat tämän vuotisia kasvuolosuhteita samaan tapaan kuin muutkin avomaan kasvisten viljelijät. Hellekausi aiheutti varsinkin kaalikasveille vaikeuksia selviytyä, koska kaikki kaalit pitävät mieluummin viileistä kuin kovin kuumista säistä. Ahkeran kastelun turvin kuumuus kestettiin, ja satoa on myyty jo elo-syyskuun vaihteesta alkaen. Laatu on ollut erinomainen.

Paistien kaveri, mainio salaattiaines

Perinteisesti ruusukaalia on Suomessa totuttu käyttämään kypsennettynä liharuokien lisäkkeenä. Syksyllä on varaa valita ruusukaalin seuraan porsaan- ja naudanpaistien lisäksi riistalihaa ja karitsaa. Ruusukaalit sopivat hyvin esimerkiksi hirvi- ja peurapaistien lisäkkeiksi.

Kypsennä ruusukaalit suolalla maustetussa vedessä. Kun teet kantaosaan ristiviillon, ajaksi riittää viisi minuuttia. Nauti joko heti tai jäähdytä välittömästi kylmässä vedessä, jolloin ruusukaalien väri kirkastuu. Jäähdytetyt, kypsennetyt ruusukaalit ovat mainio salaattien aines.

Hyvää kuumana tai kylmänä

Hyviä ruusukaalien maustajia ovat sitrushedelmät sekä fenkolin ja aniksen siemenet. Pähkinät, mantelit ja siemenet, samoin kuin juustot ja kuivatut hedelmät sopivat ruusukaaliruokiin. Tiedotteen lopusta löytyvät tarkat, kokeillut ohjeet. Juuston ystävä valitsee Ruusukaali-juustosalaatin. Pannussa tai uunissa kypsentäen ruusukaalista saa kylmään päivään lämpimiä salaatteja, joista esimerkkinä Lämmin ruusukaalisalaatti ja Appelsiini-ruusukaalit.

Monipuolinen ravintoarvo

Ruusukaali on energiapitoisuudeltaan yhtä kevyttä kuin kukkakaali. Se sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Kuitua ruusukaalista saa hyvin, ja etenkin C- ja K-vitamiineja sekä B-ryhmän vitamiineista mm. folaattia. Ristikukkaiset kasvit, joihin kaalit kuuluvat, on havaittu hyödyllisiksi osana syövän ennaltaehkäisyä, tietenkin osana monipuolista ruokavaliota.

Kasvi lähtöisin Belgiasta

Ruusukaali kasvattaa pitkän varren, jonka hankasilmuihin muodostuu halkaisijaltaan kahdesta neljään senttimetrin keriä. Ruusukaalia kutsutaan myös brysselinkaaliksi, koska sen kerrotaan saaneen alkunsa Belgiasta. Nykyään myös Suomessa ruusukaalin suosio kasvaa.

Ruusukaalille nimettyä teemaviikkoa vietetään viikolla 41 (11.–17.10.2021).

Lisätiedot: Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544 728

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Ruusukaali-juustosalaatti:

Lämmin ruusukaalisalaatti

Appelsiini-ruusukaalit ja linssipihvit

Ruusukaali varressa. MTK:n kuvapankki

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.20215.10.2021 08:10:54 EEST | Tiedote

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.