Monimuotoiset perheet -verkosto hallituksen kehysriihelle: Kiitos!

Perhevapaat laajenevat monimuotoisten perheiden osalta. Yhden vanhemman perheiden, adoptioperheiden ja monikkoperheiden vanhempainvapaat ovat vihdoin samalla viivalla muiden perheiden kanssa.

Monimuotoiset perheet -verkosto esittää vuolaat kiitokset Suomen hallitukselle hyvistä ehdotuksista juuri päättyneessä kehysriihessä.

Hallitus päätti keskiviikkona, että adoptiovanhemman vanhempainrahakausi pidennetään 233 arkipäivään ja 7 vuoden yläikäraja vanhempainvapaista poistuu. Monikkoperheiden isille myönnetään isyysraha pidennettynä ja lapsesta yksin huolehtivalle äidille myönnetään oikeus isyysrahaa vastaaviin vanhempainpäivärahapäiviin.

Monimuotoiset perheet tuodaan hallituksen tuoreen kehysriihipäätöksen samalle viivalle muiden perheiden kanssa perhevapaiden osalta.

-          Iso kiitos hallitukselle rohkeudesta ja halusta parantaa monimuotoisten perheiden ja niissä elävien lasten asemaa! iloitsee verkoston projektipäällikkö Anna Moring.

Monimuotoiset perheet -verkosto on ajanut pitkään perhevapaiden yhdenvertaisuutta. Nyt tehty parannus otetaan kiitollisena vastaan pitkäaikaisen vaikuttamistyön tuloksena. Pitkään vaivannut perhevapaiden epätasa-arvoisuus voidaan nyt jättää historiaan ja kääntää uusi lehti suomalaisessa perhepolitiikassa.

-          Työn ja perheen yhdistäminen edellyttää samoja mahdollisuuksia kaikille perheille perhemuodosta riippumatta. Tämä on suuri harppaus suomalaisten perheiden tasa-arvon toteutumisessa, päättää projektipäällikkö Anna Moring.

Anna Moring
Projektipäällikkö
Kaikkien perheiden Suomi -hanke
anna.moring@monimuotoisetperheet.fi

Monimuotoiset perheet -verkosto on kymmenen suomalaisen perhejärjestön yhteistyöverkosto, johon kuuluvat Adoptioperheet ry, Familia ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Perhehoitoliitto ry, Sateenkaariperheet ry, Suomen Monikkoperheet ry, Suomen Nuoret Lesket ry, Suomen Uusperheiden Liitto ry ja Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry.

Hallituksen esitykseen lapsenhuoltolaista palautettava mahdollisuus sopia lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista8.6.2018 07:00Tiedote

Hallitus on antamassa lähiaikoina esitystä lapsenhuoltolain kokonaisuudistuksesta. Esitys vaikuttaa kokonaisuudessaan lupaavalta ja sisältää lapsen oikeuksien kannalta merkittäviä uudistuksia. Monimuotoiset perheet -verkosto kuitenkin vaatii, että hallituksen esitykseen palautetaan uudistusta valmistelleen työryhmän tekemä esitys mahdollisuudesta sopia lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista. Sopimusmahdollisuudesta luopumisen perustelut eivät ole vakuuttavia.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto haastoi perheet näkemään arvoikkaimman asian arjessaan20.11.2017 00:00Tiedote

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton järjestämässä #ParastaArjessa -kuvakilpailussa haastettiin vanhempi näkemään arvoikkaita asioita arjessaan. Kuviin taltioitui arjen pieniä hetkiä; hemmottelua, herkuttelua, hiustenletitysharjoituksia ja kenkiä täynnä olevia eteisiä. Kilpailun seikkailullisen voittajakuvan nappasi Merja Mänty uudestakaupungista. Kilpailun päätuomarina toimi kansanedustaja Maria Guzenina.