Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry

Monipuolinen kattaus erilaisia kiertotalousesimerkkejä

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet ovat keskeisiä toimijoita nykyisissä ja tulevaisuuden kiertotalousratkaisuissa ja ovat aktiivisesti soveltamassa uusia digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä uudenlaisia kumppanuuksia. Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry on kerännyt jäsenyrityksiltään esimerkkejä kiertotalouden mukaisista tuotteista ja palveluista. Kiertotalousesimerkit on nyt koottu yhteen ja niihin voi tutustua YTP:n nettisivuilla.

Kiertotalousesimerkkien avulla voi helposti tutustua kiertotalousajatteluun ja sen mukanaan tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

- Esimerkit kiertotaloudesta ovat hyödyllisiä, sillä niiden avulla kiertotalous on helpommin ymmärrettävissä ja havainnollistettavissa, YTP:n asiantuntija Anna Virolainen sanoo.

YTP:n kokoamat esimerkit ovat vain pintaraapaisu kiertotalouden mahdollisuuksista ja ilmentymistä ympäristöliiketoiminnassa Suomessa. YTP:n jäseniin kuuluu kattava joukko jätehuollon, kierrätyksen ja purkamisen palvelutoimittajia, käsittelijöitä, laite- ja teknologiavalmistajia sekä konsultteja, jotka omalla osaamisalueellaan ovat kansallisia, jopa globaaleja kiertotalouden edelläkävijöitä.

Kiertotalous edellyttää kaikkien yhteiskunnan toimijoiden osallistumista, sillä kiertotalous synnytetään kaikkien toimesta.

- On tärkeää, että tieto kiertotaloudesta kiirii yhteiskunnassa ja esimerkit ovat tässä oiva työkalu, kiteyttää Anna Virolainen.

Tutustu YTP:n kiertotalousesimerkkeihin ja havainnollistavaan kuvaan nettisivuillamme:

Anna Virolainen, asiantuntija, 0400 987 805, anna.virolainen(at)ytpliitto.fi

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry

09 172 841, ytpliitto@ytpliitto.fihttp://www.ytpliitto.fi

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry on ympäristöalalla toimivien yritysten elinkeinopoliittinen järjestö, joka vaikuttaa alan toimintaedellytyksiin, antaa tietoa alan kehittämistarpeista päättäjille, kertoo alan kehitysnäkymistä sidosryhmilleen ja tiedottaa alan muutoksista.

Lue lisää julkaisijalta Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry

YM:n jätelakiehdotus vaarantaa tervettä kilpailua ja rikkoo hallitusohjelmaa10.3.2017 12:36Tiedote

Ympäristöministeriön asettaman työryhmän ehdotus jätelain muuttamisesta julkaistaan tänään. Ehdotuksen mukaan jätelailla poikettaisiin uudesta hankintalaista antamalla huomattavasti laajempia etuoikeuksia jätealan kunnallisille toimijoille. Lisäksi työryhmä esittää, että hallitusohjelman kirjausta kuntien yksinoikeuksien rajaamisesta asumisessa syntyvään jätteeseen ei toteutettaisi sellaisenaan. Työryhmä oli hyvin erimielinen. Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP jätti Suomen Yrittäjien ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa yhteisen eriävän mielipiteen työryhmän loppuraporttiin.

Vaikutusten arviointi: Jätelain yksinoikeuksien rajaaminen edistää kierrätystä ja kilpailua25.8.2016 10:58Tiedote

YTP tilasi keväällä vaikutusten arvioinnin Ramboll Finland Oy:ltä ja Lexia Asianajotoimisto Oy:ltä hallitusohjelman mukaisesta jätelain muuttamisesta siten, että kunnille jätelaissa annetut yksinoikeudet rajataan asumisessa syntyviin jätteisiin. Valmistuneen arvioinnin mukaan muutos parantaa Suomen mahdollisuuksia saavuttaa asetettavat kierrätysvelvoitteet ja lisää kilpailua jätehuollossa.

Elinkeinoelämän keskusliiton PK-johtaja, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja ja Ympäristöteollisuuden toimitusjohtaja: Hankintalaki turvaa terveen kilpailun, eikä vaaranna pk-sektorin jätehuoltopalveluja28.4.2016 12:45Tiedote

Uusi hankintalaki on valmisteilla ja tulossa eduskunnan käsittelyyn lähikuukausien aikana. Julkisessa keskustelussa on noussut esiin väärinkäsityksiä hankintalain uudistuksen vaikutuksista jätehuollon tulevaisuuteen pienten ja keskisuurten yritysten kannalta. Kuntapuolen näkemyksissä on annettu jopa ymmärtää, että yritysten palveluiden saanti olisi vaarassa. Näin asia ei ole.