Monitoring Report: The operations of the reception centres and detention units were active and competent during the year of the coronavirus
The Finnish Immigration Service manages the reception system and detention units and supervises their operations. Cooperation between the Finnish Immigration Service and the reception centres and detention unit is continuous.
In accordance with the monitoring programme, the monitoring of the reception centres’ operations last year focused on the practices, costs, facilities, readiness and contracting with service providers. Furthermore, the Finnish Immigration Service drew up a separate monitoring programme for detention units.
“The teams at the reception centres and detention units showed genuine ambition to do things right. The units strictly complied with guidelines and, overall, their operations were highly successful in 2020,” says Olli Snellman, Head of Section in charge of the reception centres.
The spread of the coronavirus was stopped through planned actions, spatial reorganisation and advice
The coronavirus situation within the reception system and the detention units remained relatively even throughout the year and was satisfactory in most of the units.
However, containing the pandemic required extensive operative and spatial replanning from the Finnish Immigration Service as well as the reception centres and detention units. The preventive measures taken at the units as well as the procedures followed in the case of detected exposure and infections were proactive, competent and in line with the adopted coronavirus contingency plans. Cooperation between the Finnish Immigration Service and local communicable disease authorities was efficient.
“The crucial thing in responding to the coronavirus pandemic was to immediately step up communications towards the customers and to share information on the situation and what was expected of them. In general, our customers acted very responsibly and their role was absolutely essential in the positive outcome,” Snellman says.
The reception centres and detention units gave advice to their customers about the coronavirus situation and shared information in languages most commonly spoken by the customers.
Read more about monitoring:
- Reception System Monitoring Report 2020 (in Finnish)
- Detention Unit Monitoring Programme 2020 (in Finnish)
- Reception System Monitoring Programme 2019 (in Finnish)
FACT: The Finnish Immigration Service is responsible for coordination, planning and supervision
- The Finnish Immigration Service is responsible for the coordination, planning and supervision of the operations of all reception centres for asylum seekers. Within the agency, this task is mainly carried out by the Reception Unit.
- The reception centres in Finland are maintained by several operators, local authorities, companies and organisations.
- Further information about the operations of the reception centres is available in the information bank
Keywords
Contacts
Olli Snellman, Head of Section, tel. +358 (0)295 433 036, e-mail: firstname.lastname@migri.fi
Links
About Maahanmuuttovirasto

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
The Finnish Immigration Service is a decision-making organisation in matters related to immigration, asylum, refugee status and citizenship and maintains the reception system.
Subscribe to releases from Maahanmuuttovirasto
Subscribe to all the latest releases from Maahanmuuttovirasto by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Maahanmuuttovirasto
Maahanmuuttovirasto tarkastelee linjaustaan oleskelulupahakemuksiin hyväksyttävistä matkustusasiakirjoista5.9.2025 14:00:12 EEST | Tiedote
Oleskelulupalainsäädäntöä muutettiin viime vuoden syyskuussa osana hallitusohjelman tiukentuvaa maahanmuuttopolitiikkaa. Oleskeluluvan saamisen edellytykseksi säädettiin tunnistautuminen kansallisella matkustusasiakirjalla. Maahanmuuttovirasto on muuttuneen lainsäädännön perusteella tehnyt kielteisiä oleskelulupapäätöksiä muun muassa palestiinalaisille. Viranomaisten välisissä keskusteluissa ulkoministeriö on esittänyt, että heidän määritelmänsä kansallisesta matkustusasiakirjasta soveltuu myös oleskelulupalainsäädännössä. Tämä ei käy ilmi laista tai sen esitöistä. Maahanmuuttovirasto haluaa arvioida ulkoministeriön esille nostamat seikat suhteessa soveltamisohjeeseensa.
Gazan palestiinalaiset eivät saa automaattisesti turvapaikkaa14.8.2025 11:58:54 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on käyty keskustelua Maahanmuuttoviraston ohjeesta liittyen Gazan palestiinalaisiin ja kansainvälisen suojelun myöntämiseen. Kyseessä on viraston sisäinen ohje, joka antaa yksittäin esitettynä ja tulkittuna virheellisen kuvan turvapaikkaprosessin kokonaisuudesta, johon liittyy useita muitakin ohjeistuksia. Näitä kaikkia sovelletaan päätöksenteossa, jossa tehdään aina myös yksilöllinen harkinta.
Cooperation helps combat human trafficking31.7.2025 11:00:48 EEST | Press release
According to early-year statistics from the Assistance System for Victims of Human Trafficking, forced marriage and forced labour are the most common forms of exploitation among victims of human trafficking. National and international cooperation are necessary in order to combat trafficking.
Människohandel bekämpas genom samarbete31.7.2025 11:00:35 EEST | Pressmeddelande
Enligt statistik från början av året från hjälpsystemet för offer för människohandel är tvångsäktenskap och tvångsarbete de vanligaste formerna av utnyttjande av människohandelsoffer. För att bekämpa människohandel behövs nationellt och internationellt samarbete.
Ihmiskauppaa torjutaan yhteistyöllä31.7.2025 11:00:23 EEST | Tiedote
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän alkuvuoden tilastoissa pakkoavioliitto ja pakkotyö ovat yleisimmät ihmiskaupan uhrien hyväksikäyttömuodot. Ihmiskaupan torjumiseen tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom