Moottorikelkkakausi alkaa - vakuutus kuntoon ja turvallisesti liikkeelle
Moottorikelkan käyttämiseen liittyy velvollisuuksia. Ennen kuin kelkalla lähtee liikkeelle edes pihatiellä, kaksi asiaa tulee hoitaa kuntoon: kelkan tulee olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa. Näiden laiminlyönti voi tulla kalliiksi.
Liikennekäytöstä poistetulla ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ei saa ajaa lainkaan. Vakuuttamisvelvollisuus ei koske pelkästään tieliikennettä, sillä vahinko voi tapahtua myös esimerkiksi metsässä.
– Liikennevakuutuslain mukaan liikenteeksi lasketaan myös teiden ulkopuoliset alueet kuten pihatiet, pellot, metsät ja jääalueet, joilla moottorikelkoilla usein ajetaan, muistuttaa Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen.
Velvollisuuksien laiminlyönti voi tulla kalliiksi
Vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisen seuraukset ovat hintavat. Vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä. Vakuuttamattomuusmaksu voi olla moninkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden.
Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa korvauksia edes omista henkilövahingoistaan.
– Henkilövahinko voi tulla erittäin kalliiksi, jos henkilö on esimerkiksi työkyvytön lopun elämäänsä, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu varoittaa.
Moottorikelkkasafarien järjestäjät voivat vaikuttaa kelkkailun turvallisuuteen
Liikennevakuutuksesta korvattiin vuonna 2019 yhteensä 634 moottorikelkkailussa tapahtunutta henkilövahinkoa. Loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia tapahtuu usein kokemattomille kuljettajille. Esimerkiksi kelkkasafarille lähtevillä ulkomaisilla turisteilla ei aina ole kokemusta edes lumisista olosuhteista, saati kelkan ohjaamisesta.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Ennakkosuunnittelussa painottuvat reittiin liittyvät turvallisuusnäkökohdat sekä osallistujien tausta ja taidot. Lisäksi oppaassa annetaan ohjeita asiakkaiden perehdytykseen ennen safarille lähtöä.
– Vaikka metsässä kulkeva ajoreitti on tunnelmallinen, on se myös vaarallinen liikenneympäristö. Siksi reitti tulisi suunnitella niin, että matkalla on mahdollisimman vähän puustoa ja kiviä. Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet yrittävät saada muita kiinni. Yrittäjän tulisi voida tarjota epävarmoille kuljettajille myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyytiä safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen.
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskus (sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi)
Vakuuttamattomuusmaksut: perintäpäällikkö Vesa Korhonen, p. 040 450 4568
Liikennevahinkojen korvaukset: korvauspäällikkö Antti Tuulensuu, p. 040 450 4671
Viestintä, p. 040 450 4700
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes (sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@tukes.fi)
Ylitarkastaja Jaakko Leinonen, p. 029 5052 141
Moottorikelkkayrittäjien turvallisuusopas: Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi.
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote
Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme