MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa

Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia saamaan tietoa ostamansa ruoan alkuperästä ja vastuullisuudesta, ja S-ryhmä puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään fiksumpia valintoja. Kaikkea kalatuotteiden hankintaa ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta.
”Sekä tonnikalan jäljitettävyyden lisäämisen että kalatiskien MSC-sertifioinnin taustalla on se, että haluamme tehdä vastuullisen kalan valitsemisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa”, taustoittaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
Uudet QR-koodit tulevat ensi vaiheessa kahteen eri MSC-sertifioituun Rainbow-merkin tonnikalapurkkiin. Näistä ensimmäiset (Rainbow tonnikala vedessä) ovat jo kaupoissa. Myöhemmin keväällä kauppojen hyllyltä löytyy myös Rainbow-tonnikalaa öljyssä uudella QR-koodilla varustettuna.
”Skannaamalla purkin kannessa olevan QR-koodin älypuhelimellaan asiakas pääsee helposti tonnikalan alkulähteille asti. QR-koodista avautuvalla sivustolla näkyy, mistä tonnikala on pyydetty ja miten sekä missä se on pakattu. Lisäksi sivustolta löytyy kattavasti tietoa siitä, miten S-ryhmässä varmistamme kalan vastuullisen hankinnan ja laadun, sekä kuinka MSC-sertifiointi edistää kestävää kalastusta globaalisti”, Ristaniemi sanoo.
Uusi tonnikalasivusto on toteutettu yhteistyössä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa, ja siinä hyödynnetään lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketju perustuu siihen, että kaikista ketjun toimijoista kerätään tietoa, joka mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden. Lohkoketjun luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voi enää muuttaa. Lohkoketjua hyödyntävää QR-koodia on aiemmin testattu myös S-ryhmän Kotimaista-merkin kuhafileissä.
”Noin kolmannes maailman kalakannoista on nykyisin ylikalastettuja. Vastaava luku vuonna 1974 oli vain 10 %, joten negatiivinen kehitys on ollut todella nopeaa. Valitsemalla mereneläviä, joista löytyy sininen MSC-merkki, kuluttajilla on todellinen mahdollisuus olla mukana torjumassa liikakalastusta ja tukemassa niitä kalastuksia, jotka pyytävät kestävästi ja suojelevat uhanalaisia mereneläviä ja meriekosysteemejä. Tonnikala on kasvatetun lohen ja kirjolohen jälkeen suosituin kala suomalaisten ruokalautasilla, joten suomalaisten valinnoilla on siis myös suuri vaikutus maailman merillä. MSC-merkitty tonnikala on aina villiä, vastuullisesti pyydettyä ja jäljitettävissä”, sanoo MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.
MSC-sertifioituja kalatiskejä nyt myös Prismoihin ja S-marketeihin
S-ryhmän myymälöistä kaikkien Food Market Herkkujen kalatiskit saivat MSC-sertifikaatin jo vuonna 2018. Nyt vastuullisuusauditoidut kalatiskit laajenevat myös Prisma- ja S-market-ketjuihin, kun yhteensä 14 uutta kalatiskiä saa MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.
”Nämä 14 kalatiskiä kävivät joulukuussa läpi ulkopuolisen auditoinnin, ja saavat virallisesti MSC-sertifikaatit tammikuun aikana. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, Ristaniemi kertoo.
MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja, valintapakattuja tuotteita on S-ruokakauppojen valikoimissa 140. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä 31 eri MSC-sertifioitua kalalajia.
”Olemme todella iloisia, että S-ryhmä on lähtenyt laajentamaan kalatiskisertifiointejaan ja näin tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita todennetusti vastuullisia mereneläviä myös kalatiskeillä. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja yksi kuluttajalle näkyvimmistä askelista – ne ovat myös paikka, joissa kuluttajilla on mahdollisuus kysyä merenelävien vastuullisuudesta. Ammattitaitoiset kalamestarit ovatkin loistava joukko viemään kalan vastuullisuusviestiä eteenpäin”, toteaa MSC Suomen Johanna Vepsä.
S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli. Samalla kestävän kalankäytön kehittäminen edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sari.ristaniemi(at)sok.fi, puh. 010 7687364
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme