MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.
14 S-ruokakaupan kalatiski saa tammikuussa MSC-sertifikaatin. Kuvassa Prisma Holman kalatiski. Kuva: Aki Loponen

Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia saamaan tietoa ostamansa ruoan alkuperästä ja vastuullisuudesta, ja S-ryhmä puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään fiksumpia valintoja. Kaikkea kalatuotteiden hankintaa ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta.

”Sekä tonnikalan jäljitettävyyden lisäämisen että kalatiskien MSC-sertifioinnin taustalla on se, että haluamme tehdä vastuullisen kalan valitsemisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa”, taustoittaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

Uudet QR-koodit tulevat ensi vaiheessa kahteen eri MSC-sertifioituun Rainbow-merkin tonnikalapurkkiin. Näistä ensimmäiset (Rainbow tonnikala vedessä) ovat jo kaupoissa. Myöhemmin keväällä kauppojen hyllyltä löytyy myös Rainbow-tonnikalaa öljyssä uudella QR-koodilla varustettuna.

”Skannaamalla purkin kannessa olevan QR-koodin älypuhelimellaan asiakas pääsee helposti tonnikalan alkulähteille asti. QR-koodista avautuvalla sivustolla näkyy, mistä tonnikala on pyydetty ja miten sekä missä se on pakattu. Lisäksi sivustolta löytyy kattavasti tietoa siitä, miten S-ryhmässä varmistamme kalan vastuullisen hankinnan ja laadun, sekä kuinka MSC-sertifiointi edistää kestävää kalastusta globaalisti”, Ristaniemi sanoo.

Uusi tonnikalasivusto on toteutettu yhteistyössä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa, ja siinä hyödynnetään lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketju perustuu siihen, että kaikista ketjun toimijoista kerätään tietoa, joka mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden. Lohkoketjun luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voi enää muuttaa. Lohkoketjua hyödyntävää QR-koodia on aiemmin testattu myös S-ryhmän Kotimaista-merkin kuhafileissä.

”Noin kolmannes maailman kalakannoista on nykyisin ylikalastettuja. Vastaava luku vuonna 1974 oli vain 10 %, joten negatiivinen kehitys on ollut todella nopeaa. Valitsemalla mereneläviä, joista löytyy sininen MSC-merkki, kuluttajilla on todellinen mahdollisuus olla mukana torjumassa liikakalastusta ja tukemassa niitä kalastuksia, jotka pyytävät kestävästi ja suojelevat uhanalaisia mereneläviä ja meriekosysteemejä. Tonnikala on kasvatetun lohen ja kirjolohen jälkeen suosituin kala suomalaisten ruokalautasilla, joten suomalaisten valinnoilla on siis myös suuri vaikutus maailman merillä. MSC-merkitty tonnikala on aina villiä, vastuullisesti pyydettyä ja jäljitettävissä”, sanoo MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

MSC-sertifioituja kalatiskejä nyt myös Prismoihin ja S-marketeihin

S-ryhmän myymälöistä kaikkien Food Market Herkkujen kalatiskit saivat MSC-sertifikaatin jo vuonna 2018. Nyt vastuullisuusauditoidut kalatiskit laajenevat myös Prisma- ja S-market-ketjuihin, kun yhteensä 14 uutta kalatiskiä saa MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.

”Nämä 14 kalatiskiä kävivät joulukuussa läpi ulkopuolisen auditoinnin, ja saavat virallisesti MSC-sertifikaatit tammikuun aikana. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, Ristaniemi kertoo.

MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja, valintapakattuja tuotteita on S-ruokakauppojen valikoimissa 140. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä 31 eri MSC-sertifioitua kalalajia.

”Olemme todella iloisia, että S-ryhmä on lähtenyt laajentamaan kalatiskisertifiointejaan ja näin tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita todennetusti vastuullisia mereneläviä myös kalatiskeillä. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja yksi kuluttajalle näkyvimmistä askelista – ne ovat myös paikka, joissa kuluttajilla on mahdollisuus kysyä merenelävien vastuullisuudesta. Ammattitaitoiset kalamestarit ovatkin loistava joukko viemään kalan vastuullisuusviestiä eteenpäin”, toteaa MSC Suomen Johanna Vepsä.

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli. Samalla kestävän kalankäytön kehittäminen edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.

Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sari.ristaniemi(at)sok.fi, puh. 010 7687364

MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen.  Kuva: Aki Loponen
MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kuva: Aki Loponen

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.