MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

14 S-ruokakaupan kalatiski saa tammikuussa MSC-sertifikaatin. Kuvassa Prisma Holman kalatiski. Kuva: Aki Loponen

Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia saamaan tietoa ostamansa ruoan alkuperästä ja vastuullisuudesta, ja S-ryhmä puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään fiksumpia valintoja. Kaikkea kalatuotteiden hankintaa ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta.

”Sekä tonnikalan jäljitettävyyden lisäämisen että kalatiskien MSC-sertifioinnin taustalla on se, että haluamme tehdä vastuullisen kalan valitsemisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa”, taustoittaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.

Uudet QR-koodit tulevat ensi vaiheessa kahteen eri MSC-sertifioituun Rainbow-merkin tonnikalapurkkiin. Näistä ensimmäiset (Rainbow tonnikala vedessä) ovat jo kaupoissa. Myöhemmin keväällä kauppojen hyllyltä löytyy myös Rainbow-tonnikalaa öljyssä uudella QR-koodilla varustettuna.

”Skannaamalla purkin kannessa olevan QR-koodin älypuhelimellaan asiakas pääsee helposti tonnikalan alkulähteille asti. QR-koodista avautuvalla sivustolla näkyy, mistä tonnikala on pyydetty ja miten sekä missä se on pakattu. Lisäksi sivustolta löytyy kattavasti tietoa siitä, miten S-ryhmässä varmistamme kalan vastuullisen hankinnan ja laadun, sekä kuinka MSC-sertifiointi edistää kestävää kalastusta globaalisti”, Ristaniemi sanoo.

Uusi tonnikalasivusto on toteutettu yhteistyössä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa, ja siinä hyödynnetään lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketju perustuu siihen, että kaikista ketjun toimijoista kerätään tietoa, joka mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden. Lohkoketjun luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voi enää muuttaa. Lohkoketjua hyödyntävää QR-koodia on aiemmin testattu myös S-ryhmän Kotimaista-merkin kuhafileissä.

”Noin kolmannes maailman kalakannoista on nykyisin ylikalastettuja. Vastaava luku vuonna 1974 oli vain 10 %, joten negatiivinen kehitys on ollut todella nopeaa. Valitsemalla mereneläviä, joista löytyy sininen MSC-merkki, kuluttajilla on todellinen mahdollisuus olla mukana torjumassa liikakalastusta ja tukemassa niitä kalastuksia, jotka pyytävät kestävästi ja suojelevat uhanalaisia mereneläviä ja meriekosysteemejä. Tonnikala on kasvatetun lohen ja kirjolohen jälkeen suosituin kala suomalaisten ruokalautasilla, joten suomalaisten valinnoilla on siis myös suuri vaikutus maailman merillä. MSC-merkitty tonnikala on aina villiä, vastuullisesti pyydettyä ja jäljitettävissä”, sanoo MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

MSC-sertifioituja kalatiskejä nyt myös Prismoihin ja S-marketeihin

S-ryhmän myymälöistä kaikkien Food Market Herkkujen kalatiskit saivat MSC-sertifikaatin jo vuonna 2018. Nyt vastuullisuusauditoidut kalatiskit laajenevat myös Prisma- ja S-market-ketjuihin, kun yhteensä 14 uutta kalatiskiä saa MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.

”Nämä 14 kalatiskiä kävivät joulukuussa läpi ulkopuolisen auditoinnin, ja saavat virallisesti MSC-sertifikaatit tammikuun aikana. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, Ristaniemi kertoo.

MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja, valintapakattuja tuotteita on S-ruokakauppojen valikoimissa 140. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä 31 eri MSC-sertifioitua kalalajia.

”Olemme todella iloisia, että S-ryhmä on lähtenyt laajentamaan kalatiskisertifiointejaan ja näin tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita todennetusti vastuullisia mereneläviä myös kalatiskeillä. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja yksi kuluttajalle näkyvimmistä askelista – ne ovat myös paikka, joissa kuluttajilla on mahdollisuus kysyä merenelävien vastuullisuudesta. Ammattitaitoiset kalamestarit ovatkin loistava joukko viemään kalan vastuullisuusviestiä eteenpäin”, toteaa MSC Suomen Johanna Vepsä.

S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli. Samalla kestävän kalankäytön kehittäminen edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.

Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sari.ristaniemi(at)sok.fi, puh. 010 7687364

MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen.  Kuva: Aki Loponen
MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kuva: Aki Loponen

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EETTiedote

S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.