MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa

Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia saamaan tietoa ostamansa ruoan alkuperästä ja vastuullisuudesta, ja S-ryhmä puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään fiksumpia valintoja. Kaikkea kalatuotteiden hankintaa ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka tukee kestävämpää kalastusta.
”Sekä tonnikalan jäljitettävyyden lisäämisen että kalatiskien MSC-sertifioinnin taustalla on se, että haluamme tehdä vastuullisen kalan valitsemisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa”, taustoittaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
Uudet QR-koodit tulevat ensi vaiheessa kahteen eri MSC-sertifioituun Rainbow-merkin tonnikalapurkkiin. Näistä ensimmäiset (Rainbow tonnikala vedessä) ovat jo kaupoissa. Myöhemmin keväällä kauppojen hyllyltä löytyy myös Rainbow-tonnikalaa öljyssä uudella QR-koodilla varustettuna.
”Skannaamalla purkin kannessa olevan QR-koodin älypuhelimellaan asiakas pääsee helposti tonnikalan alkulähteille asti. QR-koodista avautuvalla sivustolla näkyy, mistä tonnikala on pyydetty ja miten sekä missä se on pakattu. Lisäksi sivustolta löytyy kattavasti tietoa siitä, miten S-ryhmässä varmistamme kalan vastuullisen hankinnan ja laadun, sekä kuinka MSC-sertifiointi edistää kestävää kalastusta globaalisti”, Ristaniemi sanoo.
Uusi tonnikalasivusto on toteutettu yhteistyössä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa, ja siinä hyödynnetään lohkoketjuteknologiaa. Lohkoketju perustuu siihen, että kaikista ketjun toimijoista kerätään tietoa, joka mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden. Lohkoketjun luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voi enää muuttaa. Lohkoketjua hyödyntävää QR-koodia on aiemmin testattu myös S-ryhmän Kotimaista-merkin kuhafileissä.
”Noin kolmannes maailman kalakannoista on nykyisin ylikalastettuja. Vastaava luku vuonna 1974 oli vain 10 %, joten negatiivinen kehitys on ollut todella nopeaa. Valitsemalla mereneläviä, joista löytyy sininen MSC-merkki, kuluttajilla on todellinen mahdollisuus olla mukana torjumassa liikakalastusta ja tukemassa niitä kalastuksia, jotka pyytävät kestävästi ja suojelevat uhanalaisia mereneläviä ja meriekosysteemejä. Tonnikala on kasvatetun lohen ja kirjolohen jälkeen suosituin kala suomalaisten ruokalautasilla, joten suomalaisten valinnoilla on siis myös suuri vaikutus maailman merillä. MSC-merkitty tonnikala on aina villiä, vastuullisesti pyydettyä ja jäljitettävissä”, sanoo MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.
MSC-sertifioituja kalatiskejä nyt myös Prismoihin ja S-marketeihin
S-ryhmän myymälöistä kaikkien Food Market Herkkujen kalatiskit saivat MSC-sertifikaatin jo vuonna 2018. Nyt vastuullisuusauditoidut kalatiskit laajenevat myös Prisma- ja S-market-ketjuihin, kun yhteensä 14 uutta kalatiskiä saa MSC-sertifikaatin. Mukana on myymälöitä Osuuskauppa Hämeenmaan, Turun Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keskimaan alueilta. Tavoitteena on kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää edelleen tulevaisuudessa.
”Nämä 14 kalatiskiä kävivät joulukuussa läpi ulkopuolisen auditoinnin, ja saavat virallisesti MSC-sertifikaatit tammikuun aikana. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä”, Ristaniemi kertoo.
MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskien lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin. Yhteensä MSC-sertifioituja, valintapakattuja tuotteita on S-ruokakauppojen valikoimissa 140. Lisäksi ruokatoreilla on myynnissä 31 eri MSC-sertifioitua kalalajia.
”Olemme todella iloisia, että S-ryhmä on lähtenyt laajentamaan kalatiskisertifiointejaan ja näin tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita todennetusti vastuullisia mereneläviä myös kalatiskeillä. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja yksi kuluttajalle näkyvimmistä askelista – ne ovat myös paikka, joissa kuluttajilla on mahdollisuus kysyä merenelävien vastuullisuudesta. Ammattitaitoiset kalamestarit ovatkin loistava joukko viemään kalan vastuullisuusviestiä eteenpäin”, toteaa MSC Suomen Johanna Vepsä.
S-ryhmän tavoitteena on auttaa asiakkaita tekemään itselle terveellisiä ja ympäristölle vastuullisia valintoja. Kalalla on ilmastoystävällisessä ruokavaliossa tärkeä rooli. Samalla kestävän kalankäytön kehittäminen edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sari.ristaniemi(at)sok.fi, puh. 010 7687364
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Miljoona toimitusta takana – symppis-ruokarobotit kasvattavat kotiinkuljetuksen suosiota10.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-kaupat-palvelun ruokarobotit ovat kuljettaneet miljoona ruokatilausta vajaassa kolmessa vuodessa. Suosion kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut huimaa: robokuljetusten osuus kaikista ruoan verkkokaupan tilauksista on peräti 20 prosenttia. Robottiyhtiö Starship Technologiesille operointi pohjoisessa on tarjonnut oppia talviolosuhteissa onnistumiseen.
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
