MTK haluaa Suomeen maailman parhaan eläinten hyvinvointilain

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja uutta hallituksen esitystä odotellaan lähiaikoina lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. Lain tulee myös varmistaa kotieläintuotantomme kilpailukyky ja jatkuvuus.

MTK korostaa, että eläinten hyvinvointilain tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. Jokaisen suomalaisen eläinten kasvattajan on ymmärrettävä, mihin eläinten hyvinvointisäädökset velvoittavat. Lakiin ei tule sisällyttää epäselviä tai tuntemattomia käsitteitä.

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat valinneet kotieläintuotannon strategiaksi korkean laadun ja vastuullisuuden. MTK näkee, että uusi eläinten hyvinvointilaki laki ei saa heikentää kotimaisen tuotannon kilpailukykyä ja -asemaa suhteessa heikommin standardein tuotettuun tuontiin.

– Uskomme, että uusi laki vie meitä askel askeleelta kohti entistä parempaa eläinten hyvinvointia. Suomi on jo pitkään ollut alan edelläkävijä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

MTK näkee tarpeellisiksi säätää tuotantoeläinten kivunlievityksestä lailla, joskin kivunlievitys on käytännössä hyvin yleisesti käytössä.

– Kivuliaat toimenpiteet, kuten vasikan nupouttaminen tai karjupossun kastraatio, tulee tehdä aina kivunlievityksessä ja siitä pitää huolehtia toimenpiteen jälkeenkin, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo.

Suomalainen kotieläintuotanto haluaa säilyä ja vahvistaa asemiaan eläinten hyvinvoinnin edelläkävijänä.

– Lähes kaikki Suomen sikatilat ja valtaosa nautatiloista on mukana säännöllisessä eläinten terveydenhuollossa. Eläinten terveys on tärkeä osa eläinten hyvinvointia ja Suomessa pitkään sen eteen tehty työ näkyy nyt mm. lääkkeiden käytön vähäisyytenä sekä laadukkaina ja turvallisina kotieläintuotteina. On kuitenkin hyvä muistaa, että osaavat, ammattitaitoiset ja hyvinvoivat eläintenhoitajat tiloillamme ovat tärkein asia eläinten hyvinvoinnin varmistamisessa, Suojala sanoo.

MTK ei kannata parsinavettojen ja emakkojen porsitushäkkien kieltoa lailla. Sen sijaan järjestö kannattaa investointitukien ja eläinten hyvinvointikorvausjärjestelmän ohjaamista tukemaan käynnissä olevaa muutosta pihattonavettoihin ja vapaaseen porsimiseen. MTK näkee myös, että lainsäädäntömme tulee jättää tilaa elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten tuotanto-olojen kehittämiselle. Se etenee, kun kaupalla ja kuluttajalla on halu maksaa ruuasta nykyistä korkeampaa hintaa. Tällöin tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita.

MTK:n mielestä luvattoman eläintiloihin tunkeutumisen tulisi olla eläinsuojelurikos. Tiloille tunkeutujat aiheuttavat ahdistusta eläimille ja lisäävät eläintautiriskiä.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, 040 779 2945

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.