MTK: Isoimmat ongelmat ratkaistava erillisin kriisitoimin

Hallitus sai torstaina valmiiksi esityksensä valtion ensi vuoden talousarvioksi. Budjettiesitys ei ratkaise päälle vyöryvää energiakriisiä seurauksineen. MTK painottaa, että kansallinen turvallisuus ja huoltovarmuus edellyttävät nyt hallitukselta jatkuvaa valmiutta sekä nopeaa päätös- ja toimintakykyä. Kotimaisen ruokakriisin välttämiseksi viljelijöille on nopeasti saatava uskottava näkymä tulevan talven ja ensi satokauden tuotantopäätöksille.

MTK arvioi, että nyt Suomessa ja Euroopassa nähtävä ruoka- ja energiamarkkinoiden epävakaus tulee olemaan pitkäkestoinen ilmiö. MTK edellyttää varautumisen ministeriryhmältä jatkuvaa ja määrätietoista työtä kotimaisen ruuan ja energian turvaamiseksi. Meneillään oleva kriisi tulee määrittämään myös ensi kevään jälkeen aloittavan uuden hallituksen sekä työtään aloittavan maatalouden parlamentaarisen työryhmän työtä.

MTK on pettynyt, ettei hallitus esitä jatkoa tänä vuonna käyttöön otetuille maatalouden kiinteistö- ja energiaverojen helpotuksille. Tämä MTK:n riiheltä edellyttämä, yhteensä noin 60 miljoonan euron verohelpotus olisi osaltaan luonut varmuutta tuleville tuotantopäätöksille. Määräaikaisen sähkövähennyksen ja erityisesti sähkötuen jatkovalmistelussa on varmistettava, että maatilatalousyrittäjillä on mahdollisuus saada kyseistä tukea.

Alkavan maatalouden uuden CAP-kauden edellyttämä rahoitus on budjettiesityksessä huomioitu sovitun mukaisesti.

On tärkeää, että hallitus budjettiesityksessään huomioi Venäjän rajan sulkeutumisen vaikutukset itäisen Suomen talouteen. Nyt päätetyn yhteensä noin 80 miljoonan euron rahoituskokonaisuuden lisäksi muuttunut tilanne vaatii alueella jatkossakin vahvoja aluepoliittisia toimia.

Väylärakentamisen määrärahat eivät ota riittävästi huomioon tienpidon voimakkaasti noussutta kustannustasoa. Esitetyllä rahoituksella tiestön korjausvelka jatkaa kasvuaan. MTK painottaa tierahojen käytössä myös metsä- ja ruokatalouden kuljetusten kannalta tärkeän, vähemmän liikennöidyn tieverkon pitämistä liikennöitävässä kunnossa.

Budjettiriihi osoitti kahden miljoonan euron määrärahan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen ”Välitä viljelijästä” -projektin jatkorahoitukselle ensi vuodeksi. MTK pitää tätä erittäin tärkeänä viljelijöiden jaksamista auttavana toimena.

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167

toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK, 050 522 5207

elinvoimajohtaja Päivi Nerg, MTK, 040 842 9810

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.