MTK ja Töitä Suomesta Oy jakavat tietoa kausityöntekijöiden oikeuksista

EU-maiden eri toimijat ja Euroopan työviranomainen, European Labour Authority (ELA), kampanjoivat kausityöntekijöiden oikeuksien puolesta. Kampanja kestää kesäkuun puolivälistä lokakuun 2021 loppuun asti. Kampanjan teemat eivät mene pois muodista, ne kuuluvat jokaiseen työpäivään.

Tavoitteena on lisätä työntekijöiden tietoisuutta heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan sekä saatavilla olevista neuvonta- ja ohjauspalveluista. Kampanjalla tuetaan myös työnantajia täyttämään velvollisuutensa havainnollistamalla, mitä etua lainsäädännöstä ja reilusta työstä on. ELA koordinoi kampanjaa ja sitä toteutetaan kansallisesti eri maissa.

Kampanjan kohderyhmänä ovat kausityöntekijät, työnhakijat ja alkutuotannon työnantajat sekä poliitikot, virkamiehet ja eurooppalaiset sekä kansalliset sidosryhmät.

Kausityön pitää olla reilua - työn reiluus ei ole kausiluonteista

Kampanjan keskeiset viestit:

• Kausityöntekijöillä on oikeus tasavertaisiin työolosuhteisiin, samoihin työntekijöiden oikeuksiin kuin paikallisilla työntekijöillä.
  • Kausityöntekijät saavat tarvittaessa apua ja neuvontaa kääntymällä eri palveluiden, hallinnon ja verkostojen puoleen.
  • Kausityöntekijöitä työllistävät työnantajat hyötyvät työntekijöiden tasavertaisuudesta ja  saatavuudesta.

”Haluamme varmistaa monipuolisen työvoiman saatavuuden suomalaisella maaseudulla, ja nostaa esiin hyvää työnantajuutta ja kestävää ”kausityön kaarta” aina työnhausta tilalle ja kotiinpaluuseen asti”, kertoo projektipäällikkö Kati Kuula MTK:sta / Töitä Suomesta Oy:stä.

”Olemme koonneet Töitä Suomesta Oy:n sivuille tietopaketin maaseudun kausitöistä. Työnantajille tarjoamme työkaluja ja opastusta esimerkiksi rekrytoinnissa, maahantuloasioissa ja perehdyttämisessä. Työntekijöille eri maista annamme tietoa avoimista kausityöpaikoista, kausitöihin valmistautumisesta ja Suomessa työskentelystä.”

Lisäksi käytännön neuvoja ja tukea saa MTK:n ja Töitä Suomesta Oy:n kausityövoimahankkeen neuvojilta, kotisivuilta ja somekanavista.

Suomessa ELAn kampanjaan osallistuvat työ- ja elinkeinoministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, aluehallintovirasto AVI, Maahanmuuttovirasto, Kansaneläkelaitos (Kela), TE-hallinto, MTK, Maaseudun Työnantajaliitto sekä Hedelmän ja Marjanviljelijän liitto.

Lue lisää: https://www.töitäsuomesta.fi/mykausi/  #Rights4AllSeasons

Lisätiedot: Kati Kuula, projektipäällikkö, kati.kuula@mtk.fi, 045 112 9173

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.