MTK ja Valio tuovat maitotilat Yrityskylään

Ensi syksynä kuudesluokkalaiset voivat ryhtyä maitotilayrittäjiksi. MTK ja Valio tuovat kolmeen Yrityskylään Valio Maitotilan. Niissä kuudesluokkalaiset pääsevät tutustumaan maataloustyön arkeen. Suomessa on kahdeksan Yrityskylä Alakoulu oppimisympäristöä, jotka tarjosivat viime vuonna yli 44000 kuudesluokkalaisille kokemuksia työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta.

– On hienoa, että lapset pääsevät tutustumaan myös maatalousyrittäjän ammattiin, iloitsee MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola. Suuri osa maan kuudesluokkalaisista vierailee Yrityskylissä, jossa he pääsevät tutustumaan useampaan ammattiin sekä erilaisten yritysten ja tahojen toimintaan. Yhteistyö Valion kanssa edistää maatalousyrittäjyyden tunnettavuutta ja ymmärrystä nuorten keskuudessa.

- Olemme tehneet jo aiemmin yhteistyötä sekä MTK:n että Valion kanssa. Ruoantuotanto on keskeinen osa yhteiskuntaa ja on todella hienoa, että MTK ja Valio tuovat Valio Maitotilan osaksi Yrityskylien pienoisyhteiskuntaa, toteaa kumppanuuspäällikkö Tiina Solas Yrityskylästä.

Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus. Valio lähti tänä vuonna mukaan ysiluokkalaisten Yrityskylään Espoossa.

- Kokemuksemme yläkoululaisten Yrityskylästä ovat olleet erinomaisia. Kevään aikana ysiluokkalaiset ovat päässeet testaamaan taitojaan yrityksen johdossa. Nuorille on tullut tutuksi, miten ruokaa tuotetaan, miksi suomalainen ruoka on puhdasta ja mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa Valiolla. Nyt Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset pääsevät tutustumaan siihen, millaista arki Valion omistavilla 5000 suomalaisella maitotilalla on. Yrityskylä on hyvä tapa näyttää lapsille, miltä maitotilan johtaminen ja vastuullinen maidontuotanto sekä eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen pitävät sisällään, Valion markkinointi- ja viestintäjohtaja Ann-Mari Hämäläinen kertoo.

Tähän mennessä maatalousyrittäjyyttä on voinut kokeilla kahdessa Yrityskylä Alakoulussa, Helsinki-Vantaalla sekä Pirkanmaalla. Tulevana syksynä Valio Maitotila rakentuu Varsinais-Suomeen, Pohjanmaalle sekä Pirkanmaalle, ja seuraavina vuosina maatilayrittäjyyteen voi tutustua kaikissa Suomen Yrityskylä Alakouluissa.

- Kaikkiin yrityskyliin mukaan lähtö on merkittävä panostus MTK:lle eikä lapsiin voi koskaan liikaa panostaa. Tämä on hyvää jatkoa jatkuvalle yhteistyöllemme Helsinki-Vantaan yrityskylässä maatila ja mylly -konseptilla yhdessä Helsingin Myllyn kanssa. Haluamme, että lapsille annetaan parhaat mahdollisuudet tutustua yhteiskunnan toimintaan sekä yrittäjyyteen. Valio ja Yrityskylät ovat meille mieluisat kumppanit tuleville vuosille, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Lisätietoja

Talous ja Nuoret TAT, kumppanuuspäällikkö Yrityskylä, Tiina Solas, 050 432 1256, tiina.solas@tat.fi

Valio Oy, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Ann-Mari Hämäläinen, 050 5065121, ann-mari.hamalainen@valio.fi

MTK, elinkeinojohtaja, Marko Mäki-Hakola, 0405026810, marko.maki-hakola@mtk.fi

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).