MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomi voi olla ylpeä metsänomistajien tekemästä työstä metsissään. Vaikka metsästrategiaan jäi parannettavaa aiemmin esillä olleista versioista, on se kehittynyt tarjoamaan mahdollisuuksia metsänomistajille.

-  Valitettavasti komissiolla on selvästi parannettavaa metsätalouden perusasioista. Jos ymmärrettäisiin hiilen sitoutuminen, bio-kiertotalouden mahdollisuudet ja metsänhoidon merkitys, olisi strategiasta saatu varmasti parempi. Myös metsäsektorin sosiaaliset ja taloudelliset mahdollisuudet jäävät strategisesti vaatimattomaksi, harmittelee MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK on luottavainen siihen, että suomalainen metsätalous pienine kuvioineen ja monikäyttöineen vastaa esillä olevaa Closer to nature -metsänhoidon määritelmää. MTK kuitenkin huomauttaa, ettei olemassa olevien rinnalle tarvita enää uusia sertifiointijärjestelmiä. Jatkotyössä on huomioitava, että suomalaisen kestävän metsätalouden mahdollisuudet säilyvät ja Forest Europen kestävän metsänhoidon määritelmiä kunnioitetaan.

Metsien suojelua tulee tehdä vapaaehtoisten menetelmien kautta ja strategiassa mainitaankin Suomen METSO-ohjelma. Mitään metsätalouden ulkopuolelle ohjattavia epämääräisiä No-go -alueita ei metsätalouteen tule luoda. MTK haluaa varmistaa, että metsänhoidon sivutuotteena turvemailtakin tuleva puu voidaan edelleen käyttää energiaksi. Kaskadiperiaate toteutuu parhaiten markkinoiden kautta.

MTK:n mielestä EU:ssa tarvitaan taloudellisen-, sosiaalisen- ja ympäristökestävyyden eri ulottuvuudet tasapainoisesti huomioiva metsästrategia, joka luo pohjan metsien kasvavalle käytölle Euroopassa. MTK on tyytyväinen siihen, että metsästrategia huomioi monelta eri kannalta metsänomistajat. Vaarana on kuitenkin tietämättömyyteen perustuvat rajoitukset metsien käytölle.

Vaikka metsien ilmastohyödyt nähdään suppeasti, metsänomistajat nähdään metsiensä parhaina luonnonsuojelijoina ja hyvinvointipalveluiden tuottajina, eikä strategia nykyisessä muodossaan enää puutu yksityisomaisuuteen niin suoraan kuin sen ensimmäinen vuotanut versio.

Strategiassa puhutaan kuitenkin unionintasoisesta metsähallinnosta (forest governance). Sen avulla metsille tehtäisiin yhteistyössä jäsenmaiden kanssa strategista suunnittelua ja harmonisoitaisiin metsätietoa. Tämä on ongelmallista monelta eri kannalta, ei vähiten siltä, onko tämä edes toimivaltuuksien rajoissa siitä huolimatta, että tietoa kerättäisiin yhteistyössä jäsenmaiden kanssa, kertoo MTK:n asiantuntija Satu-Marja Tenhiälä.

Kaiken kaikkiaan MTK näkee strategiassa mahdollisuuksia. Työ sen eteen, että Suomenkin metsien aktiivinen käyttö nähdään maailman pelastuksena, jatkuu.

Metsä on hyvä hiilinielu, mutta huono hiilivarasto. Strategiassa pitää kokonaisuutena nähdä, miten metsäsektori voi auttaa siirtymään fossiilitaloudesta bio-kiertotalouteen, muistuttaa metsäjohtaja Mäki-Hakola.

Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, 040 502 6810

Satu-Marja Tenhiälä, asiantuntija, kansainväliset metsäasiat, 040 508 4477

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.20215.10.2021 08:10:54 EEST | Tiedote

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.