MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomi voi olla ylpeä metsänomistajien tekemästä työstä metsissään. Vaikka metsästrategiaan jäi parannettavaa aiemmin esillä olleista versioista, on se kehittynyt tarjoamaan mahdollisuuksia metsänomistajille.

-  Valitettavasti komissiolla on selvästi parannettavaa metsätalouden perusasioista. Jos ymmärrettäisiin hiilen sitoutuminen, bio-kiertotalouden mahdollisuudet ja metsänhoidon merkitys, olisi strategiasta saatu varmasti parempi. Myös metsäsektorin sosiaaliset ja taloudelliset mahdollisuudet jäävät strategisesti vaatimattomaksi, harmittelee MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK on luottavainen siihen, että suomalainen metsätalous pienine kuvioineen ja monikäyttöineen vastaa esillä olevaa Closer to nature -metsänhoidon määritelmää. MTK kuitenkin huomauttaa, ettei olemassa olevien rinnalle tarvita enää uusia sertifiointijärjestelmiä. Jatkotyössä on huomioitava, että suomalaisen kestävän metsätalouden mahdollisuudet säilyvät ja Forest Europen kestävän metsänhoidon määritelmiä kunnioitetaan.

Metsien suojelua tulee tehdä vapaaehtoisten menetelmien kautta ja strategiassa mainitaankin Suomen METSO-ohjelma. Mitään metsätalouden ulkopuolelle ohjattavia epämääräisiä No-go -alueita ei metsätalouteen tule luoda. MTK haluaa varmistaa, että metsänhoidon sivutuotteena turvemailtakin tuleva puu voidaan edelleen käyttää energiaksi. Kaskadiperiaate toteutuu parhaiten markkinoiden kautta.

MTK:n mielestä EU:ssa tarvitaan taloudellisen-, sosiaalisen- ja ympäristökestävyyden eri ulottuvuudet tasapainoisesti huomioiva metsästrategia, joka luo pohjan metsien kasvavalle käytölle Euroopassa. MTK on tyytyväinen siihen, että metsästrategia huomioi monelta eri kannalta metsänomistajat. Vaarana on kuitenkin tietämättömyyteen perustuvat rajoitukset metsien käytölle.

Vaikka metsien ilmastohyödyt nähdään suppeasti, metsänomistajat nähdään metsiensä parhaina luonnonsuojelijoina ja hyvinvointipalveluiden tuottajina, eikä strategia nykyisessä muodossaan enää puutu yksityisomaisuuteen niin suoraan kuin sen ensimmäinen vuotanut versio.

Strategiassa puhutaan kuitenkin unionintasoisesta metsähallinnosta (forest governance). Sen avulla metsille tehtäisiin yhteistyössä jäsenmaiden kanssa strategista suunnittelua ja harmonisoitaisiin metsätietoa. Tämä on ongelmallista monelta eri kannalta, ei vähiten siltä, onko tämä edes toimivaltuuksien rajoissa siitä huolimatta, että tietoa kerättäisiin yhteistyössä jäsenmaiden kanssa, kertoo MTK:n asiantuntija Satu-Marja Tenhiälä.

Kaiken kaikkiaan MTK näkee strategiassa mahdollisuuksia. Työ sen eteen, että Suomenkin metsien aktiivinen käyttö nähdään maailman pelastuksena, jatkuu.

Metsä on hyvä hiilinielu, mutta huono hiilivarasto. Strategiassa pitää kokonaisuutena nähdä, miten metsäsektori voi auttaa siirtymään fossiilitaloudesta bio-kiertotalouteen, muistuttaa metsäjohtaja Mäki-Hakola.

Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, 040 502 6810

Satu-Marja Tenhiälä, asiantuntija, kansainväliset metsäasiat, 040 508 4477

Maatilan peltojen hiilivirtojen kokonaisuus näkyväksi uuden laskurin avulla – tavoitteena lisätä hiilensidontaa ja pienentää satokohtaisia ilmastovaikutuksia2.8.2021 08:43:52 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK julkaisi heinäkuun alussa jäsentensä käyttöön Maatilan hiililaskurin, joka on ollut jo noin 600 tilan käytössä. Laskuri osoittaa, että lyhytaikaisiin varastoihin eli satoon ja kasvintähteisiin sitoutuu merkittäviä määriä hiilidioksidia. Näillä määrillä on suuri vaikutus maatilan hiilitasetarkasteluun sekä siihen, kuinka viljelijät voivat suunnitella toimiaan ja muuttaa niitä ilmastoystävällisempään suuntaan. Tällä hetkellä lyhytaikaisia hiilivarastoja ei kuitenkaan kansallisissa laskentasäännöissä oteta huomioon. MTK:n kyselyn mukaan valtaosa viljelijöistä haluaa kehittää toimintaansa jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan.

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.