MTK koonnut jäsentensä ympäristötarinoita – hyvä työ jatkuu

MTK:n vuonna 2014 tekemä ”Yhdenvertaisen hyvinvoinnin puolesta” -sitoumus on saatu päätökseen. Sitoumukselle asetetut tavoitteet saavutettiin, osin jopa moninkertaisesti.

–  Viisi vuotta sitten sitouduimme edistämään ekosysteemipalveluita sekä toimimaan vastuullisesti suomalaisessa ruokaketjussa edistämällä ruuantuottajien työhyvinvointia ja nuorten intoa. Yhtenä FFD:n (Finnish Agri-agency for Food and Forest Development ry) perustajajäsenistä sitouduimme puuttumaan eriarvoisuuteen myös kehittyvissä maissa, kuvailee MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kestävän kehityksen juhlapäivänä Helsingin Musiikkitalolla.

Sitoumuksen toimenpiteet jatkuvat, vaikka sitoumuskausi päättyy.

–  Hyvä työ kestävän kehityksen parissa ei lopu tähän. Viestimme jatkossakin maaseutuelinkeinoista osana ekosysteemipalveluita, panostamme nuoriin tuottajiin ylisukupolvisen hyvinvoinnin turvaamiseksi sekä edistämme yhdenvertaisuutta kehittyvissä maissa, Pietola vakuuttaa.

Viime vuonna MTK sitoutui myös toimeenpanemaan laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumuksen siivittämänä toteutettiin mm. Ympäristöluotain-kyselyn, jolla tutkittiin MTK:n jäsenien suhtautumista maa- ja metsätalouden ympäristövaikutuksiin. Jäsenten ympäristötarinoita julkaistiin sosiaalisessa mediassa ja MTK:n verkkosivuilla miltei sata. Tarinoita on koottu verkkosivuillemme: mtk.fi/ymparistotarinat.

– Tämän lisäksi teimme keväällä sitoumuksen, jolla haastamme itsemme toimenpiteisiin yhteisen ilmastomme puolesta MTK:n ilmasto-ohjelman linjausten mukaisesti. Sitoumuksella tuemme myös kehittyvien maiden pientuottajiin suunnattua ilmastotyötä FFD:n kautta, Pietola kertoo.

– Hienoa, kun myös nuoret ovat lähteneet mukaan sitoumusten tekemiseen. MTK-Keski-Suomen maaseutunuorten valiokunta sitoutui järjestämään entistä aktiivisemmin kimppakyytejä tavoitteenaan, että yhteiskyydityksiä alettaisiin käyttämään myös muissa maaseutunuorten tapahtumissa ja yksityiselämässä, Pietola lisää.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.