MTK koonnut jäsentensä ympäristötarinoita – hyvä työ jatkuu

MTK:n vuonna 2014 tekemä ”Yhdenvertaisen hyvinvoinnin puolesta” -sitoumus on saatu päätökseen. Sitoumukselle asetetut tavoitteet saavutettiin, osin jopa moninkertaisesti.

–  Viisi vuotta sitten sitouduimme edistämään ekosysteemipalveluita sekä toimimaan vastuullisesti suomalaisessa ruokaketjussa edistämällä ruuantuottajien työhyvinvointia ja nuorten intoa. Yhtenä FFD:n (Finnish Agri-agency for Food and Forest Development ry) perustajajäsenistä sitouduimme puuttumaan eriarvoisuuteen myös kehittyvissä maissa, kuvailee MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kestävän kehityksen juhlapäivänä Helsingin Musiikkitalolla.

Sitoumuksen toimenpiteet jatkuvat, vaikka sitoumuskausi päättyy.

–  Hyvä työ kestävän kehityksen parissa ei lopu tähän. Viestimme jatkossakin maaseutuelinkeinoista osana ekosysteemipalveluita, panostamme nuoriin tuottajiin ylisukupolvisen hyvinvoinnin turvaamiseksi sekä edistämme yhdenvertaisuutta kehittyvissä maissa, Pietola vakuuttaa.

Viime vuonna MTK sitoutui myös toimeenpanemaan laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumuksen siivittämänä toteutettiin mm. Ympäristöluotain-kyselyn, jolla tutkittiin MTK:n jäsenien suhtautumista maa- ja metsätalouden ympäristövaikutuksiin. Jäsenten ympäristötarinoita julkaistiin sosiaalisessa mediassa ja MTK:n verkkosivuilla miltei sata. Tarinoita on koottu verkkosivuillemme: mtk.fi/ymparistotarinat.

– Tämän lisäksi teimme keväällä sitoumuksen, jolla haastamme itsemme toimenpiteisiin yhteisen ilmastomme puolesta MTK:n ilmasto-ohjelman linjausten mukaisesti. Sitoumuksella tuemme myös kehittyvien maiden pientuottajiin suunnattua ilmastotyötä FFD:n kautta, Pietola kertoo.

– Hienoa, kun myös nuoret ovat lähteneet mukaan sitoumusten tekemiseen. MTK-Keski-Suomen maaseutunuorten valiokunta sitoutui järjestämään entistä aktiivisemmin kimppakyytejä tavoitteenaan, että yhteiskyydityksiä alettaisiin käyttämään myös muissa maaseutunuorten tapahtumissa ja yksityiselämässä, Pietola lisää.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).