MTK koonnut jäsentensä ympäristötarinoita – hyvä työ jatkuu

MTK:n vuonna 2014 tekemä ”Yhdenvertaisen hyvinvoinnin puolesta” -sitoumus on saatu päätökseen. Sitoumukselle asetetut tavoitteet saavutettiin, osin jopa moninkertaisesti.

–  Viisi vuotta sitten sitouduimme edistämään ekosysteemipalveluita sekä toimimaan vastuullisesti suomalaisessa ruokaketjussa edistämällä ruuantuottajien työhyvinvointia ja nuorten intoa. Yhtenä FFD:n (Finnish Agri-agency for Food and Forest Development ry) perustajajäsenistä sitouduimme puuttumaan eriarvoisuuteen myös kehittyvissä maissa, kuvailee MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kestävän kehityksen juhlapäivänä Helsingin Musiikkitalolla.

Sitoumuksen toimenpiteet jatkuvat, vaikka sitoumuskausi päättyy.

–  Hyvä työ kestävän kehityksen parissa ei lopu tähän. Viestimme jatkossakin maaseutuelinkeinoista osana ekosysteemipalveluita, panostamme nuoriin tuottajiin ylisukupolvisen hyvinvoinnin turvaamiseksi sekä edistämme yhdenvertaisuutta kehittyvissä maissa, Pietola vakuuttaa.

Viime vuonna MTK sitoutui myös toimeenpanemaan laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumuksen siivittämänä toteutettiin mm. Ympäristöluotain-kyselyn, jolla tutkittiin MTK:n jäsenien suhtautumista maa- ja metsätalouden ympäristövaikutuksiin. Jäsenten ympäristötarinoita julkaistiin sosiaalisessa mediassa ja MTK:n verkkosivuilla miltei sata. Tarinoita on koottu verkkosivuillemme: mtk.fi/ymparistotarinat.

– Tämän lisäksi teimme keväällä sitoumuksen, jolla haastamme itsemme toimenpiteisiin yhteisen ilmastomme puolesta MTK:n ilmasto-ohjelman linjausten mukaisesti. Sitoumuksella tuemme myös kehittyvien maiden pientuottajiin suunnattua ilmastotyötä FFD:n kautta, Pietola kertoo.

– Hienoa, kun myös nuoret ovat lähteneet mukaan sitoumusten tekemiseen. MTK-Keski-Suomen maaseutunuorten valiokunta sitoutui järjestämään entistä aktiivisemmin kimppakyytejä tavoitteenaan, että yhteiskyydityksiä alettaisiin käyttämään myös muissa maaseutunuorten tapahtumissa ja yksityiselämässä, Pietola lisää.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).