MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä.

Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret

Maaseutunuorten ruokarauhan julistus

Kansalaiset, medborgare.

Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa:

1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla.

2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja perhekuntia yhteisen hetken äärelle.

Niinpä tänä jouluna julistan meille maaseutunuorten puolesta ruokarauhan. Syö mitä syöt, mutta nauti ruoasta! Syö sellaista ruokaa, josta sinulle tulee hyvä mieli! Tarjoa sellaista ruokaa, joka tuo ystäviä ja perheitä yhteen. Juhli ruokatapojen ja uusien jouluperinteiden monimuotoisuutta. Hyvä ihminen, ota joulustressikierrokset alas ja jouluruokaan mausteeksi hyvää mieltä ja huumoria.

Tänään niin kuin menneinäkin vuosina ja toivottavasti monina tulevina vuosina, ovat maaseutunuorten joulutulet syttyneet valaisemaan polkuja ympäri maan. Maaseutunuorten joulutulet ovat kiitos kaikille kuluttajille siitä, että niin arkena kuin juhlana pöydässä on kotimaista. Tänä ruokarauhan vuonna 2021 julistavat ne myös, että Syö mitä syöt, minä tuotan

Julistetaan siis täten yleinen ruokarauhakehottamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään.  Lopuksi toivotetaan Suomen kaikille asukkaille riemullista joulujuhlaa.

Kaikkien maaseutunuorten puolesta,

Olli Cavén, maaseutunuorten valiokunnan puheenjohtaja

Lisätiedot:

Maaseutunuorten puheenjohtaja, Olli Cavén, 050 3320 555

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.

MTK:n metsäjohtokunta peräänkuuluttaa ratkaisuhakuista metsäkeskustelua – Metsänomistajien työ tuottaa luontoarvoja ja hyvinvointia16.12.2021 14:20:31 EET | Tiedote

MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan vastakkainasettelusta ja peräänkuuluttaa keinoja, joilla metsien käyttöä ja kasvua voidaan parantaa samalla, kun luonnon monimuotoisuutta turvataan vapaaehtoisilla keinoilla. - Julkinen keskustelu kaipaa ymmärrystä metsien tarjoamista kokonaismahdollisuuksista. Metsiä katsotaan ongelmalähtöisesti ja unohdetaan, miten metsänomistajien vihreä kulta palvelee ihmisten, ilmaston sekä luonnon monimuotoisuuden kokonaisuutta, sanoo MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.

Hiiliviljelystä ratkaisuja ilmastonmuutokseen: hiiliviljelyaloite on osa komission ilmastopakettia16.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Komissio julkaisi 15.12.2021 hiiliviljelyaloitteen osana ilmastopakettiaan, jolla tavoitellaan EU:n kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Kasvien ilmakehästä sitoma hiilidioksidi tunnistetaan kokonaisuudessa ilmastoratkaisuna, mikä saa MTK:lta kiitosta. Aloitteessa on kuitenkin paljon epäselvyyttä. Erityisesti hiilensidonnan todentaminen kaipaa vielä lisää tutkimusta. Maaperän hiilivaraston seuranta ja lähtötason määrittäminen tilatasolla ei onnistu nykytiedoilla.