MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä.

Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret

Maaseutunuorten ruokarauhan julistus

Kansalaiset, medborgare.

Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa:

1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla.

2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja perhekuntia yhteisen hetken äärelle.

Niinpä tänä jouluna julistan meille maaseutunuorten puolesta ruokarauhan. Syö mitä syöt, mutta nauti ruoasta! Syö sellaista ruokaa, josta sinulle tulee hyvä mieli! Tarjoa sellaista ruokaa, joka tuo ystäviä ja perheitä yhteen. Juhli ruokatapojen ja uusien jouluperinteiden monimuotoisuutta. Hyvä ihminen, ota joulustressikierrokset alas ja jouluruokaan mausteeksi hyvää mieltä ja huumoria.

Tänään niin kuin menneinäkin vuosina ja toivottavasti monina tulevina vuosina, ovat maaseutunuorten joulutulet syttyneet valaisemaan polkuja ympäri maan. Maaseutunuorten joulutulet ovat kiitos kaikille kuluttajille siitä, että niin arkena kuin juhlana pöydässä on kotimaista. Tänä ruokarauhan vuonna 2021 julistavat ne myös, että Syö mitä syöt, minä tuotan

Julistetaan siis täten yleinen ruokarauhakehottamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla hartaudella viettämään.  Lopuksi toivotetaan Suomen kaikille asukkaille riemullista joulujuhlaa.

Kaikkien maaseutunuorten puolesta,

Olli Cavén, maaseutunuorten valiokunnan puheenjohtaja

Lisätiedot:

Maaseutunuorten puheenjohtaja, Olli Cavén, 050 3320 555

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.