Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK on tyrmistynyt Finnpulpin ympäristöluvan kaatumisesta

Korkein hallinto-oikeus ei anna Kuopion Sorsasaloon suunnitellulle Finnpulp Oy:n biotuotetehtaalle ympäristölupaa. MTK:n mielestä päätös on järkyttävä.

- Tämä on huono uutinen suomalaisille metsänomistajille. Ja vaarallinen viesti sijoittajille ja teollisuudelle: Investoikaa jonnekin muualle. Tulevaisuus näyttää nyt huonolta koko Suomen, työpaikkojen ja talouden kannalta, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Aluehallintoviraston tehtaalle myöntämä lupa oli ehdoiltaan tiukka verrattuna mihin tahansa muuhun teolliseen investointiin. Sekään ei riittänyt, vaan korkein hallinto-oikeus hylkäsi ympäristöluvan Kallaveden ekologiseen tilaan vedoten.

- Maailman puhtaimmalle tehtaalle ei myönnetty lupaa. Viesti on teollisuudelle tyly: Teitä ei tarvita täällä. On aika todella syvälliselle keskustelulle ja suunnan muutokselle koko Euroopassa. Muuten Suomi ja koko maanosa romahtavat taloudellisesti, Marttila lataa.

- Uskaltaako kukaan enää suunnitella teollisia investointeja, jos vesipuitedirektiivi estää kaiken nykytilaa mahdollisesti muuttavan toiminnan?

- Ratkaisu on vähintäänkin huolestuttava kaikkien tulevien ympäristöluvitusten kannalta, joissa on suora linkki vesistövaikutusten arviointiin, toteaa Marttila.

MTK huomauttaa, että poikkeusten sallittavuus on tärkeä osa EU:n vesipolitiikan puitedirektiiviä ja tulee korostumaan nyt kun ympäristötavoitteiden merkitys on kasvamassa lupaharkinnassa.

MTK on sijoittanut Finnpulpiin 2,2 milj. € ja sen omistusosuus yhtiöstä on 11,5 prosenttia.

- Sijoituspäätöksen taustalla oli vahva luottamus kestävään metsänhoitoon pohjautuvan biotalouden kasvuun ja Suomen metsäsektorin kilpailukykyyn, Marttila toteaa.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.