Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK on tyrmistynyt Finnpulpin ympäristöluvan kaatumisesta

Korkein hallinto-oikeus ei anna Kuopion Sorsasaloon suunnitellulle Finnpulp Oy:n biotuotetehtaalle ympäristölupaa. MTK:n mielestä päätös on järkyttävä.

- Tämä on huono uutinen suomalaisille metsänomistajille. Ja vaarallinen viesti sijoittajille ja teollisuudelle: Investoikaa jonnekin muualle. Tulevaisuus näyttää nyt huonolta koko Suomen, työpaikkojen ja talouden kannalta, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Aluehallintoviraston tehtaalle myöntämä lupa oli ehdoiltaan tiukka verrattuna mihin tahansa muuhun teolliseen investointiin. Sekään ei riittänyt, vaan korkein hallinto-oikeus hylkäsi ympäristöluvan Kallaveden ekologiseen tilaan vedoten.

- Maailman puhtaimmalle tehtaalle ei myönnetty lupaa. Viesti on teollisuudelle tyly: Teitä ei tarvita täällä. On aika todella syvälliselle keskustelulle ja suunnan muutokselle koko Euroopassa. Muuten Suomi ja koko maanosa romahtavat taloudellisesti, Marttila lataa.

- Uskaltaako kukaan enää suunnitella teollisia investointeja, jos vesipuitedirektiivi estää kaiken nykytilaa mahdollisesti muuttavan toiminnan?

- Ratkaisu on vähintäänkin huolestuttava kaikkien tulevien ympäristöluvitusten kannalta, joissa on suora linkki vesistövaikutusten arviointiin, toteaa Marttila.

MTK huomauttaa, että poikkeusten sallittavuus on tärkeä osa EU:n vesipolitiikan puitedirektiiviä ja tulee korostumaan nyt kun ympäristötavoitteiden merkitys on kasvamassa lupaharkinnassa.

MTK on sijoittanut Finnpulpiin 2,2 milj. € ja sen omistusosuus yhtiöstä on 11,5 prosenttia.

- Sijoituspäätöksen taustalla oli vahva luottamus kestävään metsänhoitoon pohjautuvan biotalouden kasvuun ja Suomen metsäsektorin kilpailukykyyn, Marttila toteaa.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.