MTK tyytyväinen sääntökirjan sovusta Puolan ilmastokokouksessa

Puolan ilmastokokouksessa saatu sopu Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanon säännöistä on merkittävä edistysaskel. Sääntökirjaa yhteisistä raportointi- ja laskentasäännöistä tarvitaan, jotta kansainvälinen kunnianhimoinen ilmastopolitiikka voi saavuttaa tavoitteensa. MTK pitää myönteisenä Katowicen kokouksen antina myös sitä, että maatalous on vähitellen saamassa suuremman roolin neuvotteluprosessissa.

Maatalouden Koronivia-tiekartta vahvistettiin Katowicessa, ja Pariisin sopimuksen sääntökirjasta saatiin sopu viime yönä Puolan COP24-ilmastokokouksessa. Kumpikin tulos on erittäin tärkeä.

– Tarvitsemme kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa yhteisillä pelisäännöillä, jotta maailmanlaajuista ongelmaa voidaan torjua yhdessä, huomauttaa MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola. Suomen maa- ja metsätalouselinkeinojen menestyminen ja osallistuminen päästöjen tasapainottamiseen riippuu kunnianhimon tasosta maailmalla.

Maatalouden tiekartan mukaisesti seuraavan kahden vuoden aikana käydään läpi maatalouteen liittyvät keskeiset asiat, kuten hiilen sitominen maaperään, karjatalouden merkitys, maatalouden sopeutuminen. MTK pitää tärkeänä, että maatalous tunnustetaan osaksi hiilinielua ja että maatalouden käytäntöjä ohjataan kohti ilmastokestävämpiä toimintatapoja.

– Maataloustuottajiin Katowicen kokouksella on vain vähän vaikutusta. Maatalouden merkitys vielä tällä hetkellä on neuvotteluprosessissa vähäinen, toteaa MTK:n asiantuntija Jukka Rantala Katowicesta.

Suomi on osa EU-ryhmää ja MTK:n tavoitteet on sovitettu osaksi suurempaa EU kokonaisuutta. Ilmastokysymysten painoarvo on nyt erittäin nopeassa nousussa. Suomi tuki EU:n tavoitetta asettaa päätettävät toimenpiteet hallitusten välisen ilmastopaneelin (IPCC) raportin vaatimalle tasolle, mikä johtaa päästövähennystavoitteiden selvään kiristämiseen nykyisestä. Tämä on linjassa MTK:n tavoitteiden kanssa.

MTK painottaa, että Suomessa hallituksen on turvattava maa- ja metsätalouden toimintaedellytykset riittävillä sopeutumistoimilla. Kattavat sopeutumistoimenpiteet ovat keskeinen osa kansainvälistä ilmastosopimusta. Myös mittausta pitää kehittää. On kaikkien etu, että saamme vahvan yhteisen sääntökirjan, jotta voimme raportoida ilmastotekomme läpinäkyvästi ja samoilla laskentasäännöillä, tiedeperustaisesti ja mahdollisimman kattavasti eri sektoreilta, muistuttaa MTK.

Muun muassa EU:n ajamaa kunnianhimoista linjaa vastusti ennen kaikkea Yhdysvallat ja eräät arabimaat. EU:n mukaan Pariisin sopimusta olisi pitänyt viedä eteenpäin perustuen selkeästi IPCC:n lokakuussa 2018 julkaistuun ilmastoraporttiin, jossa tavoitteeksi asetettiin alle 1,5 asteen lämpiäminen. Tämä tavoite edellyttää voimakkaita valtioiden ohjaustoimia.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 4384014
Jukka Rantala, asiantuntija, MTK, puh. 040 715 8710

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.