MTK vaatii nuorisoseteliä – seteliä tarvitsevat nuoret, yritykset ja yhteiskunta

Koronakriisi uhkaa muodostua nuorille sukupolvikokemukseksi, jonka taakkaa maksetaan pitkään. Opiskelijat uupuvat etäopiskeluun ja työkokemusten sekä tulojen kannalta tärkeät kesätyöpaikat ovat monella kiven alla. - Yritysten mahdollisuudet työllistää ovat haastavia koronakriisin heikentäessä kannattavuutta. Hallituksen tulisi nopeasti ottaa käyttöön MTK:n jo viime vuonna esittämä nuorisoseteli, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Helsingin Yliopisto kertoi eilen uutisissa opiskelijoiden voimavarojen ehtymisestä. Samaan aikaan pitkittyvä koronaepidemia pakottaa yrityksiä miettimään mahdollisuuksiaan tarjota kesätöitä. MTK vetoaa työministeri Haataiseen ja maan hallitukseen nuorisosetelin käyttöönottamiseksi. Se olisi helposti johdettavissa nykyisestä palkkatukimallista.

• Nuorisosetelillä avattaisiin nuorille mahdollisuuksia tulevaisuuden kannalta välttämättömiin työkokemuksiin. Olemme myös huolissamme, mitä nuorille tapahtuu, jos etäopiskeluvuoden jälkeen kesällä työpaikkojen ovet eivät aukea tai rahat loppuvat töiden puuttuessa, kertoo Mäki-Hakola.

Käytännössä MTK:n esittämä nuorisoseteli toimisi siten, että seteli korvaa työnantajalle osan nuoren työntekijän palkkauskustannuksista ja näin pienentää työllistämisen kynnystä. Mallina käytettäisiin palkkatukea sillä erotuksella, että edellytyksenä on nuoren työllistäminen määräajaksi. Työllistymistä edeltävää työttömyysjaksoa ei edellytetä, vaan työllistyminen onnistuu esimerkiksi opiskelijan tai kotiutuvan varusmiehen kesätyönä.

Maaseudulta on mahdollisuuksia löytää suuri määrä kesätyöpaikkoja. Maatalouden kausitöissä on vuosittain jopa 20 000 pääosin ulkomaista työntekijää. Lisäksi nuorille sopivaa työtä löytyisi esimerkiksi metsätaloudesta ja maaseutumatkailusta.

• Viime vuonna kausitöissä työskenteli poikkeuksellisen paljon suomalaisia työntekijöitä. Tätä kehitystä kannattaa edistää kaikin mahdollisin keinoin. Nuorisoseteli mahdollistaisi kesätyöpaikkojen tarjoamisen laajemmin ja pienentäisi kannattavuusongelmissa painivien yritysten työllistämisriskiä, toteaa Mäki-Hakola.

MTK muistuttaa, että koronakriisin nuorille aiheuttamilla henkisillä ja taloudellisilla vaikeuksilla voi olla pitkäkestoisia haittavaikutuksia, joiden estämiseksi yhteiskunnan ja myös yritysten on tehtävä kaikkensa. MTK lupasi yrityskylän #tulevaisuuslupaus-kampanjassa auttaa nuoria polulla työpaikkoihin www.töitäsuomesta.fi kautta. Lisäksi MTK on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, joka tarjoaa työpaikkoja nuorille tulevana kesänä. Tämä ei kuitenkaan riitä.

Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, 0405026810

What do you want to do ?
New mailCopy

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Laskiainen – alkutalven iloinen ruokajuhla10.2.2021 09:25:37 EETTiedote

Liu lau laskiaista! Laskiaisena on perinteisesti syöty tukevia liharuokia, joiden voimalla on ollut hyvä laskeutua pääsiäiseen saakka kestävään paastoon. Vaikka laskiaista vietetään keskellä kylmintä talvisydäntä viljelysmaiden ollessa lumihunnun alla, liittyy moni laskiaisperinne maatalouteen ja tulevaan kasvukauteen: mitä pidemmälle kelkka tai pulkka mäenlaskussa luistaa, sitä pidemmät pellavat ovat taloon tiedossa. Tuleviin peltotöihin toivottiin hyvää onnea myös ruokapöydässä: rasvaista laskiaisruokaa syövän ei sopinut nuolla sormiaan puhtaaksi, sillä tämä enteili sirpistä haavoja sormiin.