MTK VM:n budjettiesityksestä: Paljon puhetta, vähän villoja - Maa- ja metsätalouden ilmastokannusteet puuttuvat

Hiiltä sitovien maa- ja metsätalouden toimijoiden roolista ilmastonmuutoksen hillinnässä on puhuttu paljon. Sanat kumisevat tyhjyyttään, mikäli valtio ei ole lisäämässä kannustimia ilmastoviisaan maatalouden edistämiseksi ja metsien kasvun vauhdittamiseksi. Kannustimet ilmastotoimiin jäivät puuttumaan. VM:n budjettiesityksessä ei oteta kantaa mihin hallituksen päättämät 100-150 miljoonan veronkorotukset kohdistetaan. MTK lähettää vahvan viestin hallituksen budjettiriiheen: maatalous ei kestä lisäkustannuksia euroakaan, ei suoria, välillisiä tai hallinnollisia. Ei euroakaan, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila painottaa.

Viime aikoina on puhuttu maatalouden vastuusta ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ilmastotoimet saadaan liikkeelle oikeilla kannustimilla. VM:n budjettiesityksestä ne puuttuivat. Toimenpiteitä voidaan tehdä ripeästi, jos hallitus kykenee suuntaamaan kannustimet oikein. Esimerkiksi maatalouden ilmastotiekartan toteuttamisen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 3-5 miljardia vuosille 2021-2050. Toimenpiteinä muun muassa pellon kasvukuntoa parantavat toimet, perusparannukset, heikoimpien lohkojen metsitykset ja teknologian hyödyntäminen.

Heikentynyt markkinatilanne ja kohonneet tuotantopanosten kustannukset sekä huono satovuosi ovat lisänneet tuottajien ahdinkoa. Hallituksen ei pidä tilannetta enää pahentaa leikkauksin vaan tuoda ratkaisuja, jotka ovat myös käytännössä mahdollisia toteuttaa.

- Luonnonvara-alojen koulutukseen ja tutkimukseen pitää panostaa lisää, jotta ala voi kehittyä pitkäjänteisesti. Kokonaisrahoitusta on leikattu viime vuosien aikana ja suunnan on viimeistään nyt muututtava, sanoo Marttila.

Suomalainen metsätalous on kestävää kaikilla mittareilla. MTK peräänkuuluttaa voimakkaita investointeja metsien kasvuun ja kasvun mahdollisuuden hyödyntämiseen. Ne ovat iso osa ilmastokriisin ratkaisua, ja Suomen tulee panostaa ilmastokestävän metsätalouden edistämiseen. Fossiilitaloudesta tulee siirtyä bio-kiertotalouteen. Uudet - fossiilisia tuotteita korvaavat - biopohjaiset tuotteet ovat lisääntyvän puurakentamisen rinnalla keskeisiä. Biotalouden edistämisen määrärahoista ei tule leikata.

MTK huomauttaa myös, että ilmastokestävän yhteiskunnan rakentaminen vaatii huomattavasti nykyistä suurempia panostuksia liikenneverkkojen kuntoon. Uusiutuvien luonnonvarojen käytön lisääminen vaatii logistiikan sujuvuutta pienimmältä metsätieltä vientisatamaan saakka.

Myönteistä on, että yksityistieavustusten määrä on tarkoitus säilyttää nykyisellä tasolla 30 miljoonassa eurossa. Yksityistieverkolla on ratkaisevan tärkeä merkitys taajamien ulkopuoliselle asutukselle ja uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämiseen perustuvalle biotaloudelle.

Maa- ja metsätalouden ilmastotiekartat on laadittu. Ne antavat tämänhetkisellä tiedolla parhaimman käsityksen tarvittavista toimenpiteistä ainoilla sektoreilla, joilla on mahdollisuus hiilensidontaan ylipäätään.

Positiivinen puoli esityksessä on se, että se ei ole lopullinen. Hallituksella on näytön paikka rakentaa varsinaisessa riihessä maaseutuelinkeinoille positiivisempia kasvunäkymiä. Valmiutta elinkeinoilla on.

Lisätiedot:
puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK, 050 522 5207

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Lihatilojen kannattavuus on kriisissä — MTK Lihavaliokunta vaatii taloudellista vastuullisuutta koko elintarvikeketjuun, sillä kotieläintilojen ahdinko syvenee tuotantopanosten hintojen noustessa26.8.2021 10:56:40 EEST | Tiedote

MTK:n lihavaliokunta tuo esiin vakavan huolen lihatilojen voimakkaasti heikentyneestä kannattavuudesta. Pitkittynyt kannattavuusvaje yhdistettynä tuotantopanosten hintojen nousuun vaarantaa kotimaisen lihantuotannon jatkuvuuden ja erityisesti kehittymisen. Tilanne koskee kaikkia lihantuotantosuuntia. Lihatilojen omat toimet kannattavuuden parantamiseksi on loppuun käytetty, eikä tukipolitiikasta ole odotettavissa apua. Suomalaisen vastuullisesti tuotetun ruuan ja lihan arvostus on kuitenkin korkealla – ainakin puheissa.