MTK:n ilmasto-ohjelma osaksi kestävän kehityksen sitoumusta

”Ilmastoteot” on YK:n kestävän kehityksen tavoitteista vuoden avaintavoite. MTK sitoutuu ilmasto-ohjelmallaan toimimaan ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan, YK:n Agenda2030-kirjauksen mukaisesti. Tavoite vaatii yhteistyötä ja tukea, joita MTK lupaa edistää kotimaassa ja kansainvälisesti uudella kestävän kehityksen sitoumuksellaan.

Nyt julkaistu kestävän kehityksen sitoumus www.sitoumus2050.fi-sivustolle on MTK:n neljäs oma sitoumus, jolla MTK kirittää tärkeitä tekoja kestävän kehityksen edistämiseksi. Lisäksi MTK on mukana kouluruokailuverkoston sitoumuksessa.

– Viisi vuotta sitten laadimme ensimmäisen sitoumuksemme valtioneuvoston kanslian ylläpitämälle sivustolle. ”Tasavertaisen hyvinvoinnin puolesta” -nimisellä sitoumuksella lupasimme toimenpiteitä ekosysteemipalvelujen, maaseutunuorten ja kehitysyhteistyön puolesta. Viime vuonna sitouduimme vesivastuusitoumukseen ja teimme omat ympäristölupauksemme, joihin jäsenkunta tarttuu omilla tarinoillaan. Nyt juhlistamme ilmastotavoitetta ja 5. sitoumusvuottamme tällä uusimmalla sitoumuksella, kuvailee Suomen kestävän kehityksen toimikunnan jäsen, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Ilmastonmuutos vaatii ratkaisuja ja yhteistyötä, meillä ja muualla. MTK:n ilmasto-ohjelman tavoitteena on hiilineutraali ruoka ja metsien kasvavat hiilinielut. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan yhteistyötä MTK:n jäsenten ja sidosryhmien kanssa.

Sitoumus haastaa MTK:ta toimenpiteisiin yhteisen ilmastomme puolesta ilmasto-ohjelman linjausten mukaisesti. Sitoumus avaa MTK:n ympäristölupausten ilmastotekoja ja tukee pientuottajiin suunnattua ilmastotyötä FFD:n kautta.

– FFD vahvistaa pientuottajien järjestöjä ja heidän elinkeinojaan kehitysmaissa: erityisesti tuemme ilmastoälykästä maataloutta, kestävää metsänhoitoa ja metsitystä. Työpaikkojen luominen maaseudun elinkeinojen kautta avaa nuorille uusia mahdollisuuksia työllistyä, kertoo FFD:n ohjelmajohtaja Tiina Huvio.

– Kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti katsomme, että luonnonvaroja käytetään kestävästi, naisten rooli otetaan huomioon ja sitä vahvistetaan sekä ihmisoikeuksia kunnioitetaan. Haluamme varmistaa, että kehitysmaiden pientuottajat pystyvät sopeutumaan ilmastomuutokseen, mutta myös vähentämään kasvihuonepäästöjä saaden samalla kohtuullisen toimeentulon, Huvio lisää.

Uuden sitoumuksen toimenpiteissä luvataan myös yhteistyötä mm. CLC:n (Climate Leadership Coalition), 4H-järjestön, ProAgrian sekä tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Tiina Huvio, ohjelmajohtaja, FFD, puh. 040 159 5667

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).