MTK:n johtokunta: Maakuntien äänen on kuuluttava EU:n elvytysrahojen kohdentamisessa – Suomi nousee alueittensa vahvuuksilla

Koronakriisin vaikutukset ovat rajuja ja ne vaihtelevat maakunnittain. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta vaatii, että elpymistoimien valmistelussa hyödynnetään maakunnissa tehtäviä elpymissuunnitelmia.

Koronakriisistä elpymiseksi laaditaan suunnitelmia kaikilla tasoilla, EU:sta kuntiin. Maakunnissa elpymissuunnitelmia on valmisteltu jo kuukausia. Hallituksen budjettiriihi näytti, että valtakunnan tasolta konkretia puuttuu edelleen.

MTK:n johtokunta vaatii, että maakunnissa tehty valmistelutyö koronasta elpymiseksi hyödynnetään, jotta kansantalous palautetaan nopeasti kasvuun panostamalla kotimaisen tuotannon lisäämiseen ja työpaikkojen luomiseen.

EU:n elpymis- ja palautumistukiväline on niin mittava, että Suomen kansallinen elpymis- ja palautumissuunnitelma on syytä tehdä huolella. On välttämätöntä ymmärtää, että elpyminen eri puolilla maata on mahdollista erilaisilla välineillä. Rakentamalla kansallinen elpymissuunnitelma alueellisten suunnitelmien avulla varmistetaan nopeasti vaikuttava kokonaisuus.

MTK korostaa, että elvyttävät toimet on suunnattava siten, että ne kohdentuvat suurella painolla kotimaisen tuotannon lisäämiseen. Biotalous ja uusiutuvien luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen ja jalostaminen voivat jälleen kerran nostaa Suomen menestyväksi.

MTK korostaa kolmea laajaa kokonaisuutta osana kestävää ja oikeudenmukaista kasvua:

1. Vihreän talouden elpyminen: Kasvu rakennetaan kotimaan biotalouden avulla. Pelkästään investoimalla biokaasuun ja metsätalouteen voidaan luoda kasvua kaikkialle Suomeen.

2. Digitaalinen elpyminen: Varmistamalla nopeat verkkoyhteydet laajakaistainvestoinneilla mahdollistetaan kestävä elpyminen koko maassa.

3. Lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttäminen: Ruokajärjestelmän kriisinkestävyys varmistetaan parantamalla alan kannattavuutta. Alueiden kilpailukykyä voitaisiin parantaa esimerkiksi Norjassa käytössä olevan kaltaisia aluepolitiikkainstrumentteja hyödyntämällä.

Suomella ei ole varaa harkitsemattomaan rahankäyttöön. Jokaisen käytetyn euron tulee auttaa Suomea kasvuun ja uudistumiseen. Budjettiriihestä puuttunut kunnianhimo biotalouden kasvattamiseen on pakko korjata elvytyssuunnitelmassa.

MTK:n esitykset sisältävät laajoja kokonaisuuksia, maakunnittain tehtäviä toimenpiteitä ja muutamia konkreettisia esimerkkejä, kuten maakunnallisen biokaasuohjelman sisällön ja puurakentamiskokonaisuuden.

Puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, 040 502 6810

MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita16.10.2020 08:40:27 EESTTiedote

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa9.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?9.10.2020 07:45:00 EESTTiedote

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.