MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

Tänään vietetään maailman ruokapäivää. YK:n ruoka- ja maatalousjärjestö FAO haluaa päivän avulla nostaa esille ruuantuotannon globaalin solidaarisuuden, jotta erityisesti heikommassa asemassa olevia nälkää näkeviä sekä ruuan tuottajia autettaisiin ympäri maailman. FAO korostaa, että on tärkeää elpyä koronakriisistä niin, että ruokajärjestelmät kestävät entistä paremmin ilmastonmuutosta sekä ruokamarkkinoiden ja talouden turbulenssia. Samalla on taattava kuluttajille riittävän edullisen, terveellisen ja vastuullisesti tuotetun ruuan saatavuus.

Nobelin rauhanpalkinnon myöntäminen maailman ruokaohjelmalle (WFP) kertoo siitä, että nälänhätä ja köyhyys ovat arkipäivää monilla puolin maailmaa. Nälästä kärsivien ihmisten määrä on kasvanut viimeiset neljä vuotta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden vastaisesti. Kehitys on uhka rauhalle ja turvallisuudelle.

- Ruokaturva ei ole itsestäänselvyys juuri missään, vaan se on entistä enemmän uhattuna ilmastonmuutoksen ja koronan takia. Väestönkasvu, maaperän köyhtyminen ja toisaalta tarve metsitykselle ja metsien suojelulle tekevät haasteesta entistä vaikeamman. Me haluamme varmistaa ruokaturvan sekä Suomessa että maailmalla, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila

MTK:n, SLC:n, ProAgrian sekä Osuustoimintakeskus Pellervon perustama suomalainen kehitysyhteistyöjärjestö FFD on kehittänyt uuden ilmastotyökalun, jonka avulla kehittyvien maiden viljelijät pystyvät itse arvioimaan ilmastonmuutoksen riskit elinkeinoilleen ja resursseilleen. Samalla työkalu auttaa heitä tunnistamaan omat keinonsa sopeutumiseen ja hakemaan tukea niihin ongelmiin, joihin heidän oma osaamisensa ei riitä. Ilmastomuutoksen mukanaan tuomat kuivuus, tulvat ja lisääntyvät tuholaiset vaativat isompia investointeja, kuin mihin yksittäinen viljelijä pystyy.

- Viljelijät ovat ruokasankareita, mutta he ovat samalla taloudellisesti ruokaketjun heikoin lenkki. Viljelijöiltä vaaditaan paljon ja heitä ei saa jättää yksin ongelmineen missään päin maailmaa. Suomi edistää ruokaturvaa ja kantaa globaalia vastuuta myös huolehtimalla oman ruuantuotantonsa edellytyksistä, Marttila summaa.

Voit tukea vähiten kehittyneiden maiden viljelijöitä tukemalla FFD:n aineettomien lahjojen kautta: https://holvi.com/shop/ffd-aineetonlahja/ tai liittymällä kuukausitukijaksi: www.ffd.fi.

Suomalaista viljelijää autat parhaiten ostamalla suomalaista ruokaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Tiina Huvio, ohjelmajohtaja, FFD, 040 159 5667

Lisätietoja Maailman ruokapäivästä: www.fao.org/world-food-day/

Maailman ruokapäivän keskusteluja voit seurata somessa #FoodHeroes #ruokaakaikille @FFDFinland

Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa9.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?9.10.2020 07:45:00 EESTTiedote

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.