MTK:n keskusliiton maaseutunuorten valiokunta pohtii maatalouden tulevaisuutta

Mennäänkö tänä keväänä ollenkaan pellolle? Kannammeko yksin vastuun suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuudesta?

Nuoren, investoineen maanviljelijän arki on tässä hetkessä karua. Monelle meistä tarjolla on vain huonoja tai hyvin huonoja vaihtoehtoja. Markkinoiden kyky ja halu reagoida muuttuneisiin panoskustannuksiin on heikko.

Maaseutunuoret haluavat ilmaista huolensa siitä, haluavatko teollisuus ja kauppa todella olla mukana ratkaisemassa kotimaista huoltovarmuutta, vai haluavatko he ajaa nuoren viljelijän lopettamaan tuotantonsa.

Tuki on pennosia kustannuksiin nähden, markkinoiden on vastattava kustannusten nousuun alkutuotantoon asti.

Mikään tukipaketti ei korjaa viljelijöillä olevaa kassakriisiä. Tuottaja ei saa reilua osuutta tuotteen hinnasta, eikä tuotantopanoskustannuksia ole kyetty jakamaan ketjussa reilusti. Tuottaja on halpuutettu ja jopa orjuutettu.

Nyt pitää kuitenkin varmistaa, että ruokaa riittää jokaiselle suomalaiselle jatkossakin. Tämä voidaan taata vain tekemällä tuotantoketjusta reilu.

Jotta me kaikki jaksaisimme

Ongelmien kasaantuessa, on hyvä muistaa, että asian kanssa ei tarvitse olla yksin. Huolien jakaminen ja niiden toiselle kertominen auttaa monesti. Muistetaan naapurit, ystävät ja kollegat. Ammattiapua tarjoaa mm. Välitä Viljelijästä- projekti. Heiltä voi saada apua niin keskusteluun, erilaisten sidosryhmien tapaamiseen kuin muihinkin eteen tulleisiin haasteisiin.

Parempaa näkymää tulevasta ei luoda ilman että:

• Kauppa ja teollisuus kykenevät jakamaan ruokaketjun tulon reilummin läpi koko ketjun
  • Välitä viljelijästä- toiminta on saatava projektiluontoisesta vakiintuneeseen rahoitusmalliin
  • Kaupan tulee avata alkutuotantoon asti kuluttajien ostokäyttäytymisestä kertovat luvut
  • Lain kautta tulee rajata hintojen sopimista lähemmäs tuotteen myyntijaksoa
  • Julkisten elintarvikehankintojen kotimaisuusaste on nostettava vähintään 80 % tasolle
  • Kauppa sitoutuu kertomaan kotimaisen ja tuontiruoan tuotantovaatimusten erot kuluttajalle

Lisätietoa:

Maaseutunuorten MTK- johtokuntaedustaja Susanna Valtonen, p. 044 9737 400

MTK:n keskusliiton maaseutunuorten valiokunnan pj. Ville Koivuniemi, p. 050 3620 127

Lehmät kirmaavat laitumelle 1.6. – Seuraa tapahtumaa paikan päällä tai verkossa24.5.2022 14:18:05 EEST | Kutsu

Pitkän talvitauon jälkeen lehmät pääsevät laitumelle keskiviikkona 1.6.2022 maitotilalla Alavieskassa. Lehmien hauskanpidon lisäksi ohjelmassa on asiaakin. Tietoiskuissamme esittelemme keskipohjalaista maa- ja metsätaloutta ja kuulemme myös nuoren maatalousyrittäjäpariskunnan ajatuksia heidän uransa alkutaipaleelta. Lisäksi kuulemme Pohjolan Maidon ja MTK:n asiantuntijoiden puheenvuorot.

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma