MTK:n keskusliitto muokkaa operatiivista organisaatiotaan vuoden 2022 alussa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n johtokunta on päättänyt keskusliiton operatiivisten toimintojen uudelleenorganisoimisesta vuoden 2022 alussa. Päätöstä on edeltänyt koko henkilökuntaa koskeneet yt-neuvottelut, jotka saatiin päätökseen 15.9.2021. Tätä edelsi aiemmin koko henkilökuntaa osallistanut toiminnallisen kehittämisen vaihe viime keväänä. ”Erityiskiitos on annettava hyvin vuorovaikutteiselle ja hyvässä hengessä sujuneelle kehittämistyölle koko henkilöstön kanssa”, toteaa MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Osana organisaatiouudistusta lopetetaan vajaa kymmenen nykymuotoista työtehtävää, joista mahdollisimman monelle pyritään ensi vaiheessa löytämään työntekijän soveltuvuuteen ja pätevyyteen sopivia työtehtäviä uusista tehtävistä. Tarvittavista uusrekrytoinneista tiedotetaan sen jälkeen, kun irtisanomisuhan alla olevien henkilöiden tilanne on ratkaistu.

Uudistuksella vastataan organisaation suorituskyvyn parantamiseen strategisten päämäärien mukaiseksi. Organisaatiota, johtamisjärjestelmää ja toimenkuvia selkeytetään sekä lisätään joustavuutta organisaation sisällä erityisesti vastuualueiden muodostamisella sekä toiminnanjohtajan johtaman operatiivisen johtoryhmän perustamisella.

Neljä uutta vastuualuetta ovat: Jäsenet ja järjestötoiminta, Edunvalvonta, Viestintä ja vaikuttaminen sekä Konsernipalvelut. Uudistuksessa keskeisessä roolissa on myös myöhemmin määriteltävien organisaation sisäisten asiantuntijaryhmien perustaminen keskeisille, horisontaalisille, substanssialueille. Uudessa organisaatiossa on lisäksi erillinen Johto ja johdon tuki, jonka osana on järjestön Brysselin toimisto. Edunvalvonnan vastuualue jakaantuu kolmeen linjaan: Maatalousyrittäjät, Maaseudun elinvoima ja Metsänomistajat.

”Jäsen on järjestölle ykkönen ja juuri jäsenkunnan tarvitseman edunvalvonnan sekä jäsenpalvelujen hoitamisen tehostamiseksi organisaatiota kehitämme. Samalla tavoitteena on vahvasti myös edelleen vahvistaa ja kehittää MTK:n vetovoimaa työnantajana sekä tarjota motivoituneille työntekijöille kiinnostavia tehtäviä laajan, maataloutta, metsätaloutta ja maaseutuyrittäjyyttä edustavan, jäsenkunnan parhaaksi”, toiminnanjohtaja toteaa.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, 050 5225 207

Johtokunnan päättämä organisaation rakenne

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.20215.10.2021 08:10:54 EEST | Tiedote

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.