MTK:n Malila Pohjois-Karjalassa: Viljelijän ja maanomistajan oikeusturva vaatii hallitukselta toimenpiteitä

Viljelijän oikeusturva ei ole kehittynyt EU-jäsenyyden aikana myönteiseen suuntaan. MTK:n lakimies Vesa Malila huomautti MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa, että Suomen hallituksen pitäisi olla huolissaan maanomistajien, viljelijöiden ja muiden pienyrittäjien oikeusturvasta.

– MTK:n valtuuskunta kiinnitti kokouksessaan erityistä huomiota maanomistajan oikeusturvaan. Edellytämme, että lunastuslain sekä maankäyttö- ja rakennuslain tulossa olevien muutosten avulla yksityisen omaisuuden sosialisointi on yksiselitteisesti kiellettävä, Malila painottaa.

Omistusoikeuden suoja parantamisen lisäksi hallituksen on syytä tehdä muitakin viljelijöiden oikeusturvan parantamiseen tähtääviä päätöksiä. Esimerkiksi riitojen ratkaisutoimintaa on kehitettävä siten, että viljelijöillä ja muillakin pienyrittäjille olisi taloudellisesti mahdollista pitää kiinni lainmukaisista oikeuksistaan.

– Taloudelliselta intressiltään pienehköjä yritysten välisiä riita-asioita ei todellisuudessa viedä aina tuomioistuimen ratkaistaviksi, koska pelätään oikeudenkäynnistä aiheutuvaa kuluriskiä. Tarvitaan luotettavaa, nopeaa ja halpaa tapaa ratkaista riita asianosaisia tyydyttävällä tavalla. Olisi erinomaisen hyödyllistä yrittäjyys- ja oikeuspolitiikkaa, jos perustettaisiin kuluttajariitalautakunnan mallin mukainen asiantuntijaelin, joka antaisi ratkaisusuosituksia pk-yritysten välisiin riitaisuuksiin, Malila sanoo.

Tuotantotilojen rikosoikeudellista suojaa on myös parannettava. Yritysten ja yrittäjien sekä niiden työntekijöiden oikeuksien rikosoikeudellinen suoja on huono silloin, kun tekijät pyrkivät rikollisilla teoillaan vastustamaan kokonaista toimialaa tai tuotantotapaa. Tilanne voidaan korjata kriminalisoimalla laillisen elinkeinotoiminnan häirintä ja törkeä laillisen elinkeinotoiminnan häirintä. Kotirauhan tai julkisrauhan suojaa säätämällä asia ei korjaannu.

– Valitettavasti ideologisin perustein tapahtuva elinkeinotoiminnan häirintä on nyt laajentunut monien muidenkin toimialojen yrityksiä koskevaksi ongelmaksi; maatilojen ja turkistilojen lisäksi esimerkiksi kauppaliikkeet, kuljetusyritykset, elintarvikkeiden jalostusyritykset, koneurakointiyritykset ja rakennusliikkeet ovat joutuneet näiden tekojen uhriksi. Rikoslain muutosten valmistelu on oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin toimivallassa oleva asia. MTK odottaa ministerin toimenpiteitä asiassa.

Vesa Malila, lakimies, MTK, puh. 040 500 0878

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.