MTK:n Malila Pohjois-Karjalassa: Viljelijän ja maanomistajan oikeusturva vaatii hallitukselta toimenpiteitä

Viljelijän oikeusturva ei ole kehittynyt EU-jäsenyyden aikana myönteiseen suuntaan. MTK:n lakimies Vesa Malila huomautti MTK-Pohjois-Karjalan syyskokouksessa, että Suomen hallituksen pitäisi olla huolissaan maanomistajien, viljelijöiden ja muiden pienyrittäjien oikeusturvasta.

– MTK:n valtuuskunta kiinnitti kokouksessaan erityistä huomiota maanomistajan oikeusturvaan. Edellytämme, että lunastuslain sekä maankäyttö- ja rakennuslain tulossa olevien muutosten avulla yksityisen omaisuuden sosialisointi on yksiselitteisesti kiellettävä, Malila painottaa.

Omistusoikeuden suoja parantamisen lisäksi hallituksen on syytä tehdä muitakin viljelijöiden oikeusturvan parantamiseen tähtääviä päätöksiä. Esimerkiksi riitojen ratkaisutoimintaa on kehitettävä siten, että viljelijöillä ja muillakin pienyrittäjille olisi taloudellisesti mahdollista pitää kiinni lainmukaisista oikeuksistaan.

– Taloudelliselta intressiltään pienehköjä yritysten välisiä riita-asioita ei todellisuudessa viedä aina tuomioistuimen ratkaistaviksi, koska pelätään oikeudenkäynnistä aiheutuvaa kuluriskiä. Tarvitaan luotettavaa, nopeaa ja halpaa tapaa ratkaista riita asianosaisia tyydyttävällä tavalla. Olisi erinomaisen hyödyllistä yrittäjyys- ja oikeuspolitiikkaa, jos perustettaisiin kuluttajariitalautakunnan mallin mukainen asiantuntijaelin, joka antaisi ratkaisusuosituksia pk-yritysten välisiin riitaisuuksiin, Malila sanoo.

Tuotantotilojen rikosoikeudellista suojaa on myös parannettava. Yritysten ja yrittäjien sekä niiden työntekijöiden oikeuksien rikosoikeudellinen suoja on huono silloin, kun tekijät pyrkivät rikollisilla teoillaan vastustamaan kokonaista toimialaa tai tuotantotapaa. Tilanne voidaan korjata kriminalisoimalla laillisen elinkeinotoiminnan häirintä ja törkeä laillisen elinkeinotoiminnan häirintä. Kotirauhan tai julkisrauhan suojaa säätämällä asia ei korjaannu.

– Valitettavasti ideologisin perustein tapahtuva elinkeinotoiminnan häirintä on nyt laajentunut monien muidenkin toimialojen yrityksiä koskevaksi ongelmaksi; maatilojen ja turkistilojen lisäksi esimerkiksi kauppaliikkeet, kuljetusyritykset, elintarvikkeiden jalostusyritykset, koneurakointiyritykset ja rakennusliikkeet ovat joutuneet näiden tekojen uhriksi. Rikoslain muutosten valmistelu on oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin toimivallassa oleva asia. MTK odottaa ministerin toimenpiteitä asiassa.

Vesa Malila, lakimies, MTK, puh. 040 500 0878

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista3.12.2019 16:01:16 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.