Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n metsäjohtaja vaihtuu 1.7.2021

MTK:n metsäjohtajana vuodesta 2009 asti toiminut metsänhoitaja, MML, Juha Hakkarainen on valittu Finsilva Oyj:n toimitusjohtajaksi 1.8.2021 alkaen. MTK:n johtokunta on valinnut uudeksi metsäjohtajaksi 1.7.2021 alkaen YTM, FM Marko Mäki-Hakolan (44), joka toimii tällä hetkellä MTK:n elinkeinojohtajana.

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen toteaa jättävänsä työnsä järjestössä haikein, mutta luottavaisin mielin. - MTK on kovien osaajien dynaaminen työyhteisö, joka kykenee puolustamaan suomalaisen metsänomistajan oikeuksia, vaikka haasteet kovenevat vuodesta toiseen, Hakkarainen arvioi. - Vuodet MTK:ssa ovat olleet työntäyteisiä ja paljon on saatu aikaan niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Hakkarainen näkee metsäalan tulevaisuuden valoisana: - Mitenkäs muuten, työnihän jatkuvat tiiviisti suomalaisissa metsissä, Juha Hakkarainen toteaa ja toivottaa menestystä työkavereilleen ja seuraajalleen.

Juha Hakkarainen on johtanut MTK:n metsäedunvalvontaa rautaisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä, kiittää MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila. - Hakkaraisen työn jälki näkyy sekä kotimaassa että kansainvälisillä areenoilla ja työllään hän on saavuttanut metsänomistajien ja koko MTK-järjestön vankan luottamuksen ja tuen. Suuret kiitokset Juhalle ja menestystä työuran uusiin haasteisiin, Marttila lausuu.

Heinäkuun alussa metsäjohtajana aloittava Marko Mäki-Hakola näkee MTK:n metsäjohtajan tehtävän todella tärkeänä. Hän näkee viime aikojen keskustelun metsien käytöstä olleen hämmentävää. Metsien käyttöä pyritään eri syin rajoittamaan, vaikka metsistä löytyy ratkaisut moniin isoihin haasteisiin. Mäki-Hakolan mukaan meidän tulee olla ylpeitä metsänomistajista ja heidän metsistään. Hän odottaa erityisesti sitä, että pääsee muutaman vuoden jälkeen taas tiiviiseen yhteistyöhön metsänhoitoyhdistysten kanssa. - Olen varma, että yhdessä pystymme lisäämään metsien kestävää monipuolista käyttöä runsaasti. Tämä tuo metsänomistajille paljon mahdollisuuksia, toteaa Mäki-Hakola.

Metsäjohtajaksi siirtyvä elinkeinojohtaja Mäki-Hakola on ennen nykyistä tehtäväänsä (vuodesta 2016) toiminut mm. MTK:n elinkeinopäällikkönä (2015), Metsäomistajien liitto Länsi-Suomen johtajana (2007-2014), MTK:n tutkimuspäällikkönä (2005-2007) sekä Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen tutkijana (2001-2005).

- Marko Mäki-Hakola omaa hyvin monipuolisen kokemuksen kaikista niistä keskeisistä osa-alueista, joita metsäjohtajan tehtävän menestyksekkäässä hoitamisessa juuri tässä hetkessä tarvitaan, toteaa MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin. - Tulevalla metsäjohtajalla on vahvaa osaamista metsäsektorin edunvalvonnasta kotimaassa ja maailmalla, markkinoista sekä myös erinomainen järjestömme ja jäsenistömme tuntemus. On hienoa, että organisaatiomme sisällä on kasvanut tähän tehtävään tarvittavaa kyvykkyyttä, summaa Wallin.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 5026810
metsäjohtaja Juha Hakkarainen, juha.hakkarainen@mtk.fi, puh. +358 40 0870867
puheenjohtaja Juha Marttila, juha.marttila@mtk.fi, puh. +358 50 3413167
toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, jyrki.wallin@mtk.fi, puh. +358 50 5225207

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.