Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n metsäjohtokunta kannustaa metsänomistajia puukauppojen kilpailuttamiseen

Puumarkkinakeskustelu käy kierroksilla. MTK:n metsäjohtokunnan mielestä Suomen puumarkkinoiden tilanne ei kaipaa ulkopuolista hämmennystä varsinkaan valtiovallan taholta. Markkinat toimivat, kun niiden annetaan toimia. Metsänomistajalla on nyt loistava tilaisuus hyötyä metsänhoitoyhdistyksensä palveluista.

- Metsäteollisuuden tuotemarkkinat näyttävät hyviltä. Puun kysyntä toivottavasti kasvaa pian ja käyttämällä metsänhoitoyhdistyksen apua puukauppojen kilpailuttamisessa, saa metsänomistaja parhaan hinnan puilleen, muistuttaa metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.

Venäjän puun tuonnin loppuminen nosti Suomessa huolen puun saatavuudesta. Puun tuonti vuoden alkukuukausina, teollisuuden työtaistelut sekä mahdollinen turpeen käytön lisääntyminen, pitävät puun lisätarpeen tänä vuonna suhteellisen pienenä. Tulevina vuosina kotimaisen puun tarve tullee kuitenkin lisääntymään, joten metsänhoitotöihin kannattaa panostaa.

Suomessa teollisuuden puuhuolto ei puun saatavuuden kannalta ole uhattuna ja varautumisen ministeriryhmän linjaukset esimerkiksi infraan panostamisessa olivat oikeita. Metsäjohtokunnan mielestä nyt ei tarvita erillisiä metsänomistajien aktivointikampanjoita. Hiljalleen piristyvä puun kysyntä on paras ja ainoa tapa saada puuta jalostukseen. Ilman ostajan aktiivisuutta ei metsänomistajalla ole järkeviä mahdollisuuksia puun myynteihin, toteaa Marttila.

Puumarkkinoilla on suunnaton määrä myyjiä ja etenkin kuitupuussa ostajia on vain muutamia. Puukaupoissa menestymiseksi metsäjohtokunta kehottaa kaikkia metsänomistajia kilpailuttamaan puukauppansa metsänhoitoyhdistyksen avulla. Puukaupan kilpailutuksen avulla metsänomistaja löytää puilleen parhaan ostajan. Vain puoliaan pitämällä metsänomistaja voi varmistaa sen, että lopputuotemarkkinoilla tapahtuva hintakehitys heijastuu myös puun hintaan.

Suomalaisen metsätalouden päälle on noussut synkkiä pilviä suunnitteilla olevien EU-rajoitusten kautta. Tämän hetken puumyyntimahdollisuuksiin ei säädösvalmistelulla ei ole vaikutuksia.

- Metsänomistajan ei tarvitse nyt rynnätä hakkuisiin EU:n direktiivien pelossa. MTK tekee hartiavoimin töitä sen eteen, että EU:n byrokratia pidetään kurissa ja metsänomistajat voivat jatkossakin hyödyntää metsiään. Tulemme myös kertomaan sen, jos sinänsä vaaralliset EU-hankkeet etenevät metsänomistajien oikeusturvaa vaarantavalla tavalla, kertoo Marttila.

Juha Marttila, MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja (050 341 3167)

Marko Mäki-Hakola, MTK:n metsäjohtaja (040 502 6810)

Juha Marttila, MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja (050 341 3167)
Marko Mäki-Hakola, MTK:n metsäjohtaja (040 502 6810)

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.