Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n metsäjohtokunta vastustaa EU:n kestävän rahoituksen kriteerien hyväksymistä

EU-komission ilmastotaksonomiaesitys johtaisi yhteiseen, arvaamattomaan metsäpolitikkaan.

EU on lisäämässä metsäsektorin yritysten ja metsänomistajien hallinnollista taakkaa ilman, että uuden sääntelyn hyötyjä pystytään osoittamaan uskottavasti. Metsänomistajia koskeva byrokratia ja säätely lisääntyisi merkittävästi. Käytännössä komission esitys johtaisi EU:n tarkkaan säädeltyyn metsäpolitikkaan ja komissio ylittäisi toimivaltansa.

Euroopan rahoitusjärjestelmän on komission mukaan muututtava kestävämmäksi, jotta Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteet voidaan saavuttaa. Tästä syystä EU on tehnyt kestävän rahoituksen asetuksen ja sille sektorikohtaiset kriteerit. Kriteerillä määritetään, millainen toiminta on kestävää. Yritysten kestävyysraportointia koskevalla direktiivillä varmistettaisiin taksonomia-asetuksen raportointivaatimusten ja yritysten kestävyysraportoinnin yhteensopivuus. Direktiiviesityksen mukaan myös siirryttäisiin kestävyyden kokonaistarkastelusta pelkästään ilmasto- ja ekologisen kestävyyden tarkasteluun.

Vaikka lähtökohtaisesti raportointivelvoite koskee rahoitusmarkkinoiden kautta ainoastaan suuri yrityksiä, puumarkkinoiden kautta vaikutukset siirtyvät koko metsäsektorille ja erityisesti metsänomistajille. Metsien käsittelyä koskevat kriteerit komission taksonomian säädöksissä ovat vaikeasti ymmärrettäviä, tulkinnanvaraisia ja yksityiskohtaisia. Kriteerit johtaisivat tarkasteluun tilatasolla, mikä eroaa ratkaisevasti aikaisemmasta metsien kestävyyttä koskevasta lähestymistavasta EU-lainsäädännössä, jossa tarkastelu on tapahtunut maatasolla. Vaikka tavoite on hyvä, ei esitetty malli ole toteuttamiskelpoinen. Käytännössä tämä olisi ilmastokriteereihin pohjautuvaa metsäpolitiikkaa, mikä tarkoittaisi perussopimuksen ja komissioin toimivallan ylittämistä.

Komissio ei ole ottanut millään tavalla huomioon nykyisen kestävän ja aktiivisen metsätalouden ilmastohyötyjä. Komission ehdotus saattaa jopa johtaa kunniahimoisten ilmastotavoitteen karkaamiseen, sillä Suomi aikoo olla ilmastoneutraali 15 vuotta ennen EU:ta. Metsäsektorilla on tavoitteeseen pääsemisessä merkittävä rooli.

Vahvasti komission käsissä ollut prosessi on nyt edennyt siihen pisteeseen, että EU-jäsenmaat eivät enää voi esittää kriteeristöön muutosehdotuksia. Tästä syystä jäsenmaat voivat vaikuttaa asiaan ainoastaan vastustamalla koko ehdotetun säädöksen voimaantuloa. MTK:n näkemyksen mukaan Suomen tulee ehdottomasti vastustaa taksonomia säädöstä ja meidän on kerättävä riittävä tuki muita jäsenmaita.

Puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

Pohjoismaiden ja Baltian viljelijäjärjestöt haluavat kiirehtiä valkoposkihanhen siirtoa metsästettäväksi lajiksi11.6.2021 12:50:08 EEST | Tiedote

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan viljelijäjärjestöt haluavat nopeaa muutosta valkoposkihanhen suojelustatukseen EU:n lintudirektiivissä ja Bernin sopimuksessa. Järjestöjen mukaan valkoposkihanhi tulee siirtää lintudirektiivin metsästettävien lajien joukkoon ja sen kannan säätely tulee sallia Bernin sopimuksessa. Järjestöjen puheenjohtajat kirjelmöivät asiasta tänään Euroopan Unionin ympäristökomissaarille sekä Pohjoismaiden ja Baltian vastuuministereille.

Euroopan parlamentin enemmistö suojelupainotuksen taakse biodiversiteettiasiassa – biotalouden vahvistaminen unohtui9.6.2021 16:55:04 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti EU:n uutta biodiversiteettistrategiaa koskevasta kannastaan 8.6.2021. Vuosi sitten julkaistussa komission strategiassa unohdettiin uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön merkitys, joten parlamentilta kaivattiin nyt vahvaa viestiä toiseen suuntaan. Äänestystulosten perusteella tämä toive ei toteutunut riittävällä tavalla: suomalaisen maa- ja metsätalouden näkökulmasta parlamentin oma-aloitemietintöön jäi liikaa yksipuolisia näkemyksiä.

Kysely uuden yksityistielain toimivuudesta toi esille lain hyvät puolet ja korjaustarpeet11.5.2021 07:46:00 EEST | Tiedote

Suomen Tieyhdistys ja MTK keräsivät näkemyksiä reilut pari vuotta voimassa olleen yksityistielain toimivuudesta. Yksityistieasioista kiinnostuneilta henkilöiltä saatiin kaikkiaan 925 vastausta. Yleisesti lain katsottiin olevan nykyaikainen ja vastaavan tiekuntien tarpeita paremmin kuin vanha yksityistielaki vuodelta 1962. Erityisesti kokousmenettelyjen nykyaikaisuus ja etäosallistumisen mahdollisuus saivat kiitosta.