MTK:n metsäwebinaari Brysselin EU-vaikuttajille 27.5. kello 15

Pohjoismainen metsäsektori haluaa varmistaa, että kestävän eurooppalaisen metsätalouden viesti kantautuu metsiin kohdistuvan EU-lainsäädännön valmisteluun, ja että metsien käyttöön liittyvä poliittinen sääntely on ennustettavaa ja reilua. Metsätalous ja metsäpohjainen biotalous tuovat paljon hyötyjä EU:n taloudelle, elämänlaadulle, kestävälle kehitykselle ja työllisyydelle.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK järjestää englanninkielisen webinaarin aiheesta yhteistyössä pohjoismaisten metsänomistajien ja metsäteollisuuden järjestöjen kanssa torstaina 27.5. kello 15-17.

Webinaarin tavoite on avoin keskustelu siitä, miten kestävä pohjoismainen metsänhoito huolehtii luontoarvoista osana kokonaiskestävyyttä.

Webinaariin on kutsuttu päättäjiä Brysselistä ja jäsenmaista, metsäalan sidosryhmiä sekä eurooppalaista mediaa.

Webinaarin juontaa Maaseudun Tulevaisuuden uutispäällikkö Niklas Holmberg.

Webinaaria voi seurata osoitteesta: www.mt.fi

Ohjelma:

15:00 Opening: Niklas Holmberg, News Editor, Maaseudun Tulevaisuus Newspaper

15:10 Head of Cabinet of Commissioner for Environment, Oceans and Fisheries Marius Vaščega

15:50 Director Marc Palahí, European Forest Institute EFI

16:10 MEP Petri Sarvamaa, Finland

16:20 MEP Erik Bergkvist, Sweden

16:30 President and CEO Annica BreskyStora Enso

16:50 Conclusions: President Juha Marttila, MTK

17:00 Webinar ends

Juha Hakkarainen, metsäjohtaja, MTK, 040 087 0867
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060

Pohjoismaiden ja Baltian viljelijäjärjestöt haluavat kiirehtiä valkoposkihanhen siirtoa metsästettäväksi lajiksi11.6.2021 12:50:08 EEST | Tiedote

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan viljelijäjärjestöt haluavat nopeaa muutosta valkoposkihanhen suojelustatukseen EU:n lintudirektiivissä ja Bernin sopimuksessa. Järjestöjen mukaan valkoposkihanhi tulee siirtää lintudirektiivin metsästettävien lajien joukkoon ja sen kannan säätely tulee sallia Bernin sopimuksessa. Järjestöjen puheenjohtajat kirjelmöivät asiasta tänään Euroopan Unionin ympäristökomissaarille sekä Pohjoismaiden ja Baltian vastuuministereille.

Euroopan parlamentin enemmistö suojelupainotuksen taakse biodiversiteettiasiassa – biotalouden vahvistaminen unohtui9.6.2021 16:55:04 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti EU:n uutta biodiversiteettistrategiaa koskevasta kannastaan 8.6.2021. Vuosi sitten julkaistussa komission strategiassa unohdettiin uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön merkitys, joten parlamentilta kaivattiin nyt vahvaa viestiä toiseen suuntaan. Äänestystulosten perusteella tämä toive ei toteutunut riittävällä tavalla: suomalaisen maa- ja metsätalouden näkökulmasta parlamentin oma-aloitemietintöön jäi liikaa yksipuolisia näkemyksiä.

Kysely uuden yksityistielain toimivuudesta toi esille lain hyvät puolet ja korjaustarpeet11.5.2021 07:46:00 EEST | Tiedote

Suomen Tieyhdistys ja MTK keräsivät näkemyksiä reilut pari vuotta voimassa olleen yksityistielain toimivuudesta. Yksityistieasioista kiinnostuneilta henkilöiltä saatiin kaikkiaan 925 vastausta. Yleisesti lain katsottiin olevan nykyaikainen ja vastaavan tiekuntien tarpeita paremmin kuin vanha yksityistielaki vuodelta 1962. Erityisesti kokousmenettelyjen nykyaikaisuus ja etäosallistumisen mahdollisuus saivat kiitosta.