MTK:n sikaverkosto on huolissaan Suomen heikosta ohrasatotilanteesta – katovuosi olisi monelle tilalle taloudellinen katastrofi

Tilojen oma rehuviljan tuotanto on tärkeä asia Suomen sikataloussektorilla. Ohraa käytetään raaka-aineena myös panimo- ja alkoholijuomateollisuudessa, jonka sivutuotteena valmistettava ohravalkuaisrehu on merkittävä lisävalkuaisen lähde sianlihantuotannossa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan huono satovuosi tarkoittaa sika-alalle sitä, että ruokinnan viljaa on alettava etsimään oman tilan ulkopuolelta, pahimmillaan tuontimarkkinoilta. Tämä nostaa entisestään tilojen tuotantokustannuksia muiden tuotantopanosten kuten energian ja lannoitteiden hintojen nousukierteessä.

Suomen sikasektorin elinehto on vienti. EU:ssa sika-alan kotimarkkinatilanne ei ole kohentunut. Ravintoloiden kautta ei sianlihaa liiku samaan tahtiin kuin ennen koronaa, mikä on luonut kovat paineet sianlihan vientiin EU:n ulkopuolelle.

Monissa EU-maissa tuotantoa on lähdetty sopeuttamaan. Sika-alalla lisäuhkakuvia aiheuttaa edelleen leviävä afrikkalainen sikarutto ja kotimaisen kulutuskysynnän lasku. MTK:n sikaverkosto peräänkuuluttaakin sitä, että vientiä tulee edistää kattavasti useaan eri maahan unohtamatta suurinta sianlihan vientikohdemaata Kiinaa.

MTK:n sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen haluaa viestiä kotimaisille kuluttajille siitä, että suomalainen porsaanliha on maailman puhtainta ja erittäin laadukasta. Tuotannon paremmasta vastuullisuudesta huolimatta kotimainen sianliha kilpailee Euroopan yhteismarkkinoilla samoilla hinnoilla kuin vähemmän laadukas tuontisianliha.

Sianlihan tuotantomäärä Suomessa on tällä hetkellä yli omavaraisuusasteen. Tilanne ei valitettavasti toimi alkutuotannon eduksi vaan vientimarkkina kannattelee verrattain stabiilia tuottajahintaa. Sikasektorin kannattavuus on suorastaan romahtanut kevään jälkeen. Kustannukset ovat nousseet, mutta tuottajahinnat eivät.

– Tuottajat ovat asiasta huolissaan. Suomessa on tehty valtavasti töitä antibioottilääkinnän vähentämisen eteen, porsaiden ja emakoiden hyvinvoinnin edistämiseen sekä tuotannon bioturvallisuuteen, jotta tuotanto olisi tulevaisuudessakin salmonellavapaata, Antikainen sanoo.

Alalla panostetaan nyt paljon mm. vapaaporsitukseen ja Suomea käytetään esimerkkimaana, kun etsitään tehokkaita keinoja hännänpurennan vähentämiseksi ja siihen liittyvän hännän typistämisen ehkäisemiseksi.

– Suomessa ei koskaan typistetty systemaattisesti saparoita ja lähes 18 vuoteen ei enää ollenkaan. Tästä sietää olla ylpeä ja näyttää esimerkkiä muille, Antikainen muistuttaa.

MTK sikaverkoston puheenjohtaja Taru Antikainen, 050 529 4366
MTK:n liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi, 040 1719 070

MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa9.9.2021 17:22:03 EEST | Tiedote

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.