MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Halpaa ruokaa ei enää ole

– Halpaa ruokaa ei enää ole. Maailmalla yhä laajemmilla alueilla kyse ei pian ole ruuan hinnasta, vaan saatavuudesta, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen avatessaan valtuuskunnan kevätkokouksen keskiviikkona 6.4. Espoon Hanasaaressa. Viljasen mukaan Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainassa on jo käynnistänyt kriisin maailman ruoka- ja energiamarkkinoilla.

– Euroopassa ollaan nyt nopeasti siirtymässä maatalouspolitiikasta kriisiajan ruokapolitiikkaan. Sen ensimmäinen ja kiireellisin tehtävä on varmistaa, ettei ruuan alkutuotanto romahda maatilojen talouden ja tilojen lopettamisen mukana, Viljanen sanoi.

Hallituksen päättämä 300 miljoonan euron huoltovarmuuspaketti on Viljasen mukaan merkittävä, mutta sen tehokkaampaan ja nopeampaan kohdentamiseen maatiloille on vielä etsittävä ratkaisuja.

Ratkaisuja Viljanen vaati markkinoilta nopeina tuottajahintojen korotuksina.

– Valtiolta apua maatalouden hätään ovat vaatineet meille usein markkinataloutta opettaneet kauppa ja teollisuus. Niiden on nyt aika nähdä oma roolinsa ja kantaa vastuunsa kriisin ratkaisijoina. Aikaa ei ole hukattavaksi. Ruokaa ei tule, jos sen tuotannolle ei ole edellytyksiä, valtuuskunnan puheenjohtaja painotti.

Suomalaisten metsänomistajien Viljanen sanoi sitoutuneen tehtaiden puuhuoltoon Venäjän puun poistuessa markkinoilta. Samoin metsäbioenergian lisäämiseen tuontifossiilien korvaajana.

Viljanen kiitti järjestöään ja sen jäseniä nopeasta avusta brutaalin hyökkäyksen kohteeksi joutuneille ukrainalaisille.

– MTK oli myös aivan ensimmäisten joukossa myöntämässä avustusta ja haastamassa muita toimijoita mukaan avustamaan Ukrainaa. Tuota merkittävää avustussummaa, 100 000 euroa, ei ole minulle kritisoinut yksikään meidän jäsen, ei yksikään. Olen siitä tavattoman ylpeä, Viljanen totesi.

Koko Viljasen puhe löytyy liitteenä.

Lisätietoja: MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, 050 525 2727

Yhteys kokouspaikalle: viestinnän suunnittelija, Kaija Stormbom, MTK, 040 848 9559

Lehmät kirmaavat laitumelle 1.6. – Seuraa tapahtumaa paikan päällä tai verkossa24.5.2022 14:18:05 EEST | Kutsu

Pitkän talvitauon jälkeen lehmät pääsevät laitumelle keskiviikkona 1.6.2022 maitotilalla Alavieskassa. Lehmien hauskanpidon lisäksi ohjelmassa on asiaakin. Tietoiskuissamme esittelemme keskipohjalaista maa- ja metsätaloutta ja kuulemme myös nuoren maatalousyrittäjäpariskunnan ajatuksia heidän uransa alkutaipaleelta. Lisäksi kuulemme Pohjolan Maidon ja MTK:n asiantuntijoiden puheenvuorot.

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma