MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Maailma pelastetaan viljelemällä ja varjelemalla, ei istumalla ja huutamalla

Maaseutu ja sen elinkeinot tarjoavat vastauksen hätään, jota maailman epävakaudessa nyt kaikkialla koetaan, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, avatessaan valtuuskunnan syyskokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa. ”Maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla ja huutamalla, vaan viljelemällä ja varjelemalla, ruokaa, puuta ja uusiutuvaa energiaa tuottamalla”, Viljanen sanoi. Tässä työssä Viljasen mukaan MTK:lla on ollut, on ja tulee olemaan keskeinen rooli. Valtuuskunnan kokous on kaksipäiväinen. Torstaina valtuuskunta äänestää järjestön puheenjohtajistosta.

Maaseutu ja sen elinkeinot ovat ratkaisu Venäjän hyökkäyssodan aloittamaan ruoka- ja energiakriisiin, samoin huoleen ilmastonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuudesta, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoo.

”Tähän hetkeen sovitettuna tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla, vaan maata viljelemällä ja metsiä hoitamalla”, Viljanen totesi järjestön valtuuskunnan avauspuheessaan.

Viljanen korosti puheessaan järjestönsä työn merkitystä paitsi maaseudulle ja sen elinkeinoille, myös koko Suomen hyvinvoinnille.

”Jos MTK:ta ei olisi, suomalaisen maaseudun tilanne olisi huomattavasti huonompi – ja jos MTK:ta ei olisi, maaseudun mahdollisuuksien hyödyntämättä jättämisen takia Suomemme ei olisi tämä maailman onnellisimpien ihmisten Suomi joka se nyt on” Viljanen totesi.

MTK:n valtuuskunta aloitti keskiviikkona kaksipäiväisen syyskokouksensa Hanasaaren kulttuurikeskuksessa Espoossa. Kokous muun muassa hyväksyy kesän liittokokouksen käsittelemän liittokokousasiakirjan sekä järjestön ensi vuoden toimintasuunnitelman. Torstaina valtuuskunta äänestää MTK:n puheenjohtajistosta.

Viljasen koko puhe nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/viljanen_vk_22

Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja, 050 525 2727

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.