MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Maailma pelastetaan viljelemällä ja varjelemalla, ei istumalla ja huutamalla

Maaseutu ja sen elinkeinot tarjoavat vastauksen hätään, jota maailman epävakaudessa nyt kaikkialla koetaan, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, avatessaan valtuuskunnan syyskokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa. ”Maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla ja huutamalla, vaan viljelemällä ja varjelemalla, ruokaa, puuta ja uusiutuvaa energiaa tuottamalla”, Viljanen sanoi. Tässä työssä Viljasen mukaan MTK:lla on ollut, on ja tulee olemaan keskeinen rooli. Valtuuskunnan kokous on kaksipäiväinen. Torstaina valtuuskunta äänestää järjestön puheenjohtajistosta.

Maaseutu ja sen elinkeinot ovat ratkaisu Venäjän hyökkäyssodan aloittamaan ruoka- ja energiakriisiin, samoin huoleen ilmastonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuudesta, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoo.

”Tähän hetkeen sovitettuna tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla, vaan maata viljelemällä ja metsiä hoitamalla”, Viljanen totesi järjestön valtuuskunnan avauspuheessaan.

Viljanen korosti puheessaan järjestönsä työn merkitystä paitsi maaseudulle ja sen elinkeinoille, myös koko Suomen hyvinvoinnille.

”Jos MTK:ta ei olisi, suomalaisen maaseudun tilanne olisi huomattavasti huonompi – ja jos MTK:ta ei olisi, maaseudun mahdollisuuksien hyödyntämättä jättämisen takia Suomemme ei olisi tämä maailman onnellisimpien ihmisten Suomi joka se nyt on” Viljanen totesi.

MTK:n valtuuskunta aloitti keskiviikkona kaksipäiväisen syyskokouksensa Hanasaaren kulttuurikeskuksessa Espoossa. Kokous muun muassa hyväksyy kesän liittokokouksen käsittelemän liittokokousasiakirjan sekä järjestön ensi vuoden toimintasuunnitelman. Torstaina valtuuskunta äänestää MTK:n puheenjohtajistosta.

Viljasen koko puhe nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/viljanen_vk_22

Eerikki Viljanen, MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja, 050 525 2727

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.