MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Viljanen: suomalaisen maa- ja metsätalousmaan omistuksen siirtäminen ulkomaille ei ole tavoiteltava tulevaisuuden kuva

Valtuuskunnan kokouksen avauspuheessaan puheenjohtaja Eerikki Viljanen otti kantaa tapaukseen, jossa Vantaan kaupunki ensin sitoutui esisopimuksella maankehittämishankkeeseen, mutta ilmoittikin pian, ettei alakaan kaavoittamaan maata ja aloitti alueen pakkolunastusprosessin.

Valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen

Tuoreen korkeimman oikeuden päätöksen perusteella Vantaan kaupungilla on tähän oikeus, vaikka kyse on pelkästään siitä, että kaupunki tekee rahaa kaavoitusmonopolillaan ja oikeudellaan hankkia ns. raakamaata pilkkahintaan.

– Maankäyttö- ja rakennuslain lunastuspykälä pitää muuttaa sellaiseksi, että lunastusautomaatti poistuu. Maanomistajat eivät voi luottaa perustuslaillisiin oikeuksiinsa omaisuuden suojasta. Ei ole todellakaan oikein, että etenkin maata kasvukeskuksien leviämisalueilla omistavat ihmiset joutuvat pelkäämään omaisuutensa puolesta, Viljanen sanoo.

– Miten suojaan yksityistä maanomistusoikeuttani tämän päivän Suomessa? Juristilta kuultu neuvo on: yhtiöittäkää maanne ja siirtäkää maaomaisuutenne ulkomaisen yhtiön nimiin.

– Kysynkin, onko suomalaisen maa- ja metsätalousmaan yhtiöittäminen ja siirtäminen ulkomaille rekisteröityjen yritysten nimiin tavoiteltava tulevaisuuden kuva? Viljanen perää hallitukselta.

Tällä hetkellä kansainväliset kauppa- ja investointisuojasopimukset turvaavat paremman suojan pakkolunastuksia vastaan, kuin Suomen lainsäädäntö suomalaisille. Mikäli maaomaisuus olisi tällaisen järjestelyn piirissä voisi maanomistaja haastaa Suomen valtion välimiesmenettelyyn.

­– Tällainen omaisuudensuojan polkeminen, yksityisen omaisuuden sosialisointi on saatava loppumaan, Viljanen vaatii.

– Edellä mainittu ja monet muut nykylainsäädännön epäkohdat voidaan kätevästi korjata meneillään olevassa maankäyttö- ja rakennuslain valmistelussa, Viljanen jatkaa.

Viljanen palasi myös hallituksen muodostamiseen keväällä. Hän kiitti hallitusta ja totesi, että ennusmerkit hallitusohjelman toteutumisesta ovat ainakin tähän asti olleet lupaavia.

– Talousarvion lisäksi haluan kiittää niin kotimaan kuin EU-tason poliittisia päättäjiä lukuisista elintarvikeketjun tasapainottamiseen tähtäävistä toimista, Viljanen sanoi.

– Viime viikkoisessa lihaseminaarissa todettiinkin jo kaupan muuttaneen käytöstään meidän kannalta paremmaksi. Tästä olen oman edunvalvontamme lisäksi valmis antamaan kiitoksia poliitikkojen suuntaan. Poliitikot ovat vaikuttaneet tilanteeseen kanavoimalla päätöksiksi sitä kuluttajien vahvaa tukea, mikä kiistämättä meidän tuotannollamme on tässä maassa, Viljanen jatkoi.

Lopuksi Viljanen totesi, että yhtenäinen järjestö on meille kaikille sen huonoimpanakin päivänä paljon parempi kuin hajanainen järjestö olisi parhaimpana päivänään.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu Hanasaaressa Espoossa 26.-27.11.2019.

Lisätietoja: valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, puh. 050 525 2727

Merja Elomaa
Jäsenviestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa21.7.2020 13:17:49 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.

EU-budjetti ei odottelemalla parane – Suomi tarvitsee maaseutumiljardin16.7.2020 13:57:00 EESTTiedote

EU-maiden johtajat kokoontuvat huomenna Brysseliin päättämään EU-budjetista ja talouden elvytyspaketista. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK arvioi, että edellytykset poliittiseen kompromissiin ovat olemassa. Suomalaiset viljelijät kaipaavat ratkaisua asiasta, jotta epävarmuus maatalouspolitiikan rahoituksesta ensi vuoden alusta alkaen poistuisi. Suomen kannattaa tälläkin kertaa pyrkiä maaseudun kehittämiselle myötämieliseen ratkaisuun. MTK arvioi, että pääministeri Marinilla on erinomaiset mahdollisuudet neuvotella Suomelle vähintään miljardin euron lisäpaketti maaseudun kehittämisen rahoitukseen komission nykyisen esityksen lisäksi. Tähän tilaisuuteen on syytä tarttua.

Suomen maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä 75 prosenttia on lähtöisin maaperästä – maatalouden ilmastotiekartta nostaa pellonkäytön resurssitehokkuuden avaintekijäksi15.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tänään julkistettu maatalouden ilmastotiekartta –raportti arvioi, että mikäli turvemaiden päästöjä vähennetään, kivennäismaiden hiilensidontaa tehostetaan ja biokaasuntuotantoa sekä maatilojen aurinkoenergian käyttöä lisätään, on maatalouden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä mahdollista leikata nykyisestä 29 % vuoteen 2035 ja 38 % vuoteen 2050 mennessä nykylaskennalla ja ilman tuotannon supistamista. Tutkimustiedon karttuessa voitaisiin päästöjä vähentää kivennäismaiden hiilensidontaa kehittämällä ja turvemaiden toimia tehostamalla mahdollisesti jopa 42 prosenttia vuoteen 2035 ja 77 prosenttia vuoteen 2050 satoisuuden ja viljelyteknologian kehittyessä. Yhteiskunnalta tarvitaan kuitenkin merkittäviä toimia ja lisää tieteellistä tutkimusta ilmastoviisaan maatalouden tueksi. Ilmastotoimien tulisi myös kohdistua viljelyyn ja viljelijöihin tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Mikäli maataloustuotantoa jatketaan jotakuinkin nykyisin käytännöin, vähenisivät maataloutemme kasvihuonekaasupää

Kutsu Maatalouden ilmastotiekartan julkistustilaisuuteen verkossa 15.7. klo 10-11.3013.7.2020 11:21:10 EESTKutsu

Maatalouden ilmastotiekartta on nyt valmistunut. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan, mitä matka kohti ilmastoneutraalia ja kestävämpää maataloutta tarkoittaa, ja mitä se vaatii pellonkäytöltä, hiilensidonnalta ja energiaratkaisuilta. Maataloustuottajat ovat ilmastonmuutoksen etulinjassa ja osa ratkaisua. Maatalouden ilmastotiekartan on valmistellut Luonnonvarakeskus (Luke) Maa- ja metsätalouden Keskusliitto MTK:n ja Svenska lantbrukproducenternas centralförbund SLC:n toimeksiannosta.