MTK:n valtuuskunnan syyskokous 24. – 25.11.2021 ja puolueiden aluevaalipaneeli

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunta kokoontuu syyskokoukseensa ke 24.11. klo 10.00 – to 25.11.2021 n. klo 16.00 Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Kokous keskeytetään 24.11. klo 11.00 – 12.00, kun käydään viiden johtavan puolueen aluevaalipaneeli.

Valtuuskunnan kokousta ja aluevaalipaneelia voi seurata myös etäyhteydellä.

Aluevaalipaneelissa 24.11. klo 11-12 mukana ovat

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman
Vihreiden vt. puheenjohtaja Iiris Suomela

Paneelin järjestävät Maaseudun Tulevaisuus ja MTK. Moderaattoreina Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen ja toimittaja Eija Mansikkamäki. Paneeli näytetään suorana MT:n verkkosivuilla osoitteessa https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=0b5ea360-2bc9-4e79-ae84-5f117584f658&pi=f0b9b6f4-3e13-4cfd-b9ba-15a92eb13718

MTK:n valtuuskunnan kokouksen asialistalla 24.-25.11. muun muassa:

- kokouksen avaus, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen

- toimintasuunnitelma vuodelle 2022, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin

- talousasiat ja Oiva-selvitys (ei julkinen)

- yleiskeskustelu järjestön toiminnasta

- puheenjohtaja Juha Marttilan puheenvuoro

- valtuuskunnan, johtokunnan ja valiokuntien kokoonpanoihin liittyviä valintoja.

MTK:n valtuuskunnassa on 79 jäsentä. Siinä ovat edustettuina MTK-liitot, metsänhoitoyhdistykset sekä neljä yhteisöjäsentä.

Kutsumme median edustajat seuraamaan kokousta paikan päälle tai etäyhteydellä. Toimitamme kokouslinkin pyynnöstä: kaija.stormbom@mtk.fi

MTK viestintä

Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi

Kaija Stormbom, viestinnän suunnittelija, 040 8489 559, kaija.stormbom@mtk.fi

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.