MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

Digitalisaatiosta ei saada hyötyjä, jos perusyhteydet eivät ole kunnossa. Pilvipalvelut ja jokahetkinen vuorovaikutus edellyttävät nopeita ja luotettavia tietoliikenneyhteyksiä.

- Päättäjien ei pitäisi keskittyä vain siihen miten päästä jatkossa tunnissa Tampereelle, kun voi päästä sekunnissa Seinäjoelle, Simoon, Simpeleelle ja Singaporeen, Viljanen sanoi.

Viljanen korosti myös, että maaseudun elinkeinotoiminnan kehittämistä rajoittavassa luvittamisessa on päästävä lähemmäs sellaista mallia, että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty, on sallittua. Nykyisin halutaan kieltää kaikki mikä ei ole erikseen sallittua. Viljanen toivoi, että hallitus vie elinkeinolähtöisesti eteenpäin järjestölle keskeisiä lakeja.

- Odotamme, että hallitus tekee päätökset meille tärkeiden lakien saattamisesta maaliin meille suotuisalla tavalla. Näitä lakeja ovat luonnonsuojelulaki, maankäyttö- ja rakennuslaki, lunastuslaki ja laki eläinten hyvinvoinnista, Viljanen listasi.

MTK:lle on tärkeää, miten EU:n, Suomen ja maailman taloutta elvytetään ja mitä jatkossa linjataan elvytyksestä ja rahankäytöstä. Maaseudun rahoituspäätökset EU:ssa ovat toistaiseksi edenneet hyvin. Viljasen mukaan suurin kysymys onkin, miten tästä eteenpäin.

Korona on nostanut esille myös maaseudun kannalta positiivisia asioita.

- Meidän tehtävämme on pitää kiinni siitä, että hajautettu yhteiskunta ja huoltovarmuus pysyvät ihmisten huulilla koronan jälkeenkin, Viljanen sanoi.

Viljanen pahoitteli, että MTK:n järjestö- ja jäsenmaksu-uudistus on aiheuttanut ylimääräistä työtä ja harmia järjestössä.

- Uudistus on osa tulevaisuuden työtä. Oleellista on, että haemme nyt yhteisiä ratkaisuja ja katsomme tulevaisuuteen, Viljanen sanoi.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu tänään etäyhteyksin.

Eerikki Viljanen, valtuuskunnan puheenjohtaja, 050 525 2727

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!