MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

Digitalisaatiosta ei saada hyötyjä, jos perusyhteydet eivät ole kunnossa. Pilvipalvelut ja jokahetkinen vuorovaikutus edellyttävät nopeita ja luotettavia tietoliikenneyhteyksiä.

- Päättäjien ei pitäisi keskittyä vain siihen miten päästä jatkossa tunnissa Tampereelle, kun voi päästä sekunnissa Seinäjoelle, Simoon, Simpeleelle ja Singaporeen, Viljanen sanoi.

Viljanen korosti myös, että maaseudun elinkeinotoiminnan kehittämistä rajoittavassa luvittamisessa on päästävä lähemmäs sellaista mallia, että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty, on sallittua. Nykyisin halutaan kieltää kaikki mikä ei ole erikseen sallittua. Viljanen toivoi, että hallitus vie elinkeinolähtöisesti eteenpäin järjestölle keskeisiä lakeja.

- Odotamme, että hallitus tekee päätökset meille tärkeiden lakien saattamisesta maaliin meille suotuisalla tavalla. Näitä lakeja ovat luonnonsuojelulaki, maankäyttö- ja rakennuslaki, lunastuslaki ja laki eläinten hyvinvoinnista, Viljanen listasi.

MTK:lle on tärkeää, miten EU:n, Suomen ja maailman taloutta elvytetään ja mitä jatkossa linjataan elvytyksestä ja rahankäytöstä. Maaseudun rahoituspäätökset EU:ssa ovat toistaiseksi edenneet hyvin. Viljasen mukaan suurin kysymys onkin, miten tästä eteenpäin.

Korona on nostanut esille myös maaseudun kannalta positiivisia asioita.

- Meidän tehtävämme on pitää kiinni siitä, että hajautettu yhteiskunta ja huoltovarmuus pysyvät ihmisten huulilla koronan jälkeenkin, Viljanen sanoi.

Viljanen pahoitteli, että MTK:n järjestö- ja jäsenmaksu-uudistus on aiheuttanut ylimääräistä työtä ja harmia järjestössä.

- Uudistus on osa tulevaisuuden työtä. Oleellista on, että haemme nyt yhteisiä ratkaisuja ja katsomme tulevaisuuteen, Viljanen sanoi.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu tänään etäyhteyksin.

Eerikki Viljanen, valtuuskunnan puheenjohtaja, 050 525 2727

Suomen metsänieluilla ei saa maksattaa muiden EU-maiden ilmastotavoitteisiin pääsyä22.4.2021 14:29:12 EEST | Tiedote

EU:n ilmastolaista saavutettiin alustava sopu EU:ssa. Lain myötä EU:n tavoite ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä kirjataan oikeudellisesti sitovaksi velvoitteeksi ja ilmastolakiin sisällytetään EU:n vähintään 55 prosentin ilmastotavoite vuodelle 2030. MTK:n mielestä EU-ilmastotavoitteiden kiristäminen on tarpeen ja on hyvä, että hiiliviljelylle luodaan mahdollisuuksia. Hiiliviljely on kuitenkin määriteltävä selkeästi. Hiiliviljelynä MTK näkee kaiken viljelytoiminnan, joka pyrkii vähentämään maan multavuuden katoa tai lisäämään maan hiilipitoisuutta.

MTK:n viesti hallituksen puoliväliriiheen: Hallituksen varmistettava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit sekä biotalouden kasvupotentiaali19.4.2021 14:44:11 EEST | Tiedote

Hallituskauden toisella puoliskolla on varmistettava, että suomalaiset yritykset pääsevät mukaan kansainväliseen kasvuun. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa hallituksen tavoitetta TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin BKT:stä ja Suomen kehittämisestä maailman parhaaksi innovaatio- ja kokeiluympäristöksi. MTK muistuttaa, että Suomen menestys kytkeytyy tänään ja tulevaisuudessakin uusiutuviin luonnonvaroihin ja niihin liittyvään osaamiseen. Alkutuotanto, ruokajärjestelmä sekä metsäklusteri tarjoavat mittavan ja tuottavan potentiaalin TKI-varojen kohdentamisessa.

Ruokaviennin kannattava kasvu on välttämätöntä maatilojen tulevaisuudelle17.4.2021 09:24:30 EEST | Tiedote

Ruoka-alan kasvu, kannattavuus ja viennin edistäminen tarvitsevat lisäpotkua myös valtiovallan taholta, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tänään pidettävässä MTK-Etelä-Pohjanmaan kevätkokouksessa. Marttila toivoo ensi viikon hallituksen puoliväliriihestä maatalousyrittäjien toimintaympäristöä vakauttavia ja kehittäviä linjauksia.