Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Tutkimuksen mukaan muistisairailla ja ikääntyneillä henkilöillä on mielenkiintoa ja halu toimia oman turvallisuutensa varmistamiseksi, mutta kyky huolehtia siitä vaihtelee. Omaisilla ja omaishoitajilla on samoin halu, mutta rajalliset voimavarat.

Turvallisuustekniikan mahdollisuuksiin suhtaudutaan kiinnostuneesti, mutta niitä hyödynnetään vain harvoin. Merkittävimmiksi ongelmiksi todettiin tiedon ja osaamisen puute sekä rahoitusmahdollisuuksien niukkuus. Lisäksi tutkimus muistuttaa, että pelkkä tekniikka ei riitä, vaan iäkäs ja muistisairas ihminen kaipaa edelleen tuekseen toista ihmistä.

”Erityisryhmiin kuuluvat kotona asuvat ihmiset kaipasivat tuekseen erityisesti toista ihmistä, ei niinkään tekniikkaa, sanoo tutkija Tarja Ojala. Myös omaishoitajat tarvitsevat tukea. Toisaalta teknisillä ratkaisuilla pystytään parantamaan asumisen ja arjen turvallisuutta.”

Tutkimus tuo esiin laajan kirjon arjen ja asumisen turvallisuusriskejä. Nämä koskevat ymmärretyksi tulemisen vaikeutta, liikkumista ja liikennettä, ruuanlaittoa sekä sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia. Lisäksi huolena voi olla rikosturvallisuus, oma tai omaisen aggressiivisuus, kaltoinkohtelu ja väkivalta.

Tiedot perustuvat tutkimukseen, joka on tehty osana SPEKin Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE -hanketta. OTE-hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa muistisairaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kotona asumisen turvallisuuden parantamiseksi. Tutkimukseen haastateltiin muistisairaita henkilöitä, omaishoitajien, sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen sekä turvallisuushankkeiden ja -koulutuksen asiantuntijoita.

Tutkija Heikki Laurikainen, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 4177 977
Tutkija Tarja Ojala, Safety Futures Ky, puh. 0400 715 168

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.