Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Tutkimuksen mukaan muistisairailla ja ikääntyneillä henkilöillä on mielenkiintoa ja halu toimia oman turvallisuutensa varmistamiseksi, mutta kyky huolehtia siitä vaihtelee. Omaisilla ja omaishoitajilla on samoin halu, mutta rajalliset voimavarat.

Turvallisuustekniikan mahdollisuuksiin suhtaudutaan kiinnostuneesti, mutta niitä hyödynnetään vain harvoin. Merkittävimmiksi ongelmiksi todettiin tiedon ja osaamisen puute sekä rahoitusmahdollisuuksien niukkuus. Lisäksi tutkimus muistuttaa, että pelkkä tekniikka ei riitä, vaan iäkäs ja muistisairas ihminen kaipaa edelleen tuekseen toista ihmistä.

”Erityisryhmiin kuuluvat kotona asuvat ihmiset kaipasivat tuekseen erityisesti toista ihmistä, ei niinkään tekniikkaa, sanoo tutkija Tarja Ojala. Myös omaishoitajat tarvitsevat tukea. Toisaalta teknisillä ratkaisuilla pystytään parantamaan asumisen ja arjen turvallisuutta.”

Tutkimus tuo esiin laajan kirjon arjen ja asumisen turvallisuusriskejä. Nämä koskevat ymmärretyksi tulemisen vaikeutta, liikkumista ja liikennettä, ruuanlaittoa sekä sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia. Lisäksi huolena voi olla rikosturvallisuus, oma tai omaisen aggressiivisuus, kaltoinkohtelu ja väkivalta.

Tiedot perustuvat tutkimukseen, joka on tehty osana SPEKin Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE -hanketta. OTE-hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa muistisairaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kotona asumisen turvallisuuden parantamiseksi. Tutkimukseen haastateltiin muistisairaita henkilöitä, omaishoitajien, sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen sekä turvallisuushankkeiden ja -koulutuksen asiantuntijoita.

Tutkija Heikki Laurikainen, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 4177 977
Tutkija Tarja Ojala, Safety Futures Ky, puh. 0400 715 168

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.