Muistutus: MEDIAKUTSU: ARA-asukkaiden asukastyytyväisyysselvityksen tulokset julkistetaan 3.6.2021

Tervetuloa Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n järjestämään ARA-vuokra-asukkaiden valtakunnallista asukastyytyväisyyttä mitanneen kyselyn julkistamistilaisuuteen torstaina 3.6.2021 klo 9.00–10.15. Tilaisuus järjestetään etätilaisuutena Microsoft Teams -ohjelmistolla.

ARA-vuokra-asukkaiden näkemyksiä asumisesta, vuokranantajista, asumisen kohtuuhintaisuudesta ja heidän toimeentulostaan on selvitetty nyt valtakunnallisesti toista kertaa. Ensimmäinen selvitys toteutettiin kaksi vuotta sitten. Valtakunnallinen kysely mahdollistaa tulosten kehitysten seurannan lisäksi tulosten vertailun yhtiöiden välillä. KOVA tilasi kyselyn KTI Kiinteistötieto Oy:ltä. Alla tilaisuuden ohjelma.

KOVAn ja KTI Kiinteistötiedon edustajat ovat median haastateltavissa tilaisuuden jälkeen.

Julkistamistilaisuuteen tulee ilmoittautua keskiviikkoon 2.6.2021 klo 16.00 mennessä internetissä https://link.webropolsurveys.com/EP/14835650E477594B. Tilaisuuden osallistumislinkki lähetetään vain etukäteen tilaisuuteen ilmoittautuneille.

Tilaisuuden ohjelma 3.6.2021

9.00             Tilaisuuden avaus

Vilma Pihlaja, lakimies, Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen

omistajat - KOVA ry

9.05             ARA-asukkaiden asukastyytyväisyyskyselyn tulosten julkistaminen

Riitta Lahtinen, johtava asiantuntija, KTI Kiinteistötieto Oy

Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy

9.40             Kysymyksiä ja keskustelua

Mahdollisuus haastatteluihin

10.15           Tilaisuus päättyy

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on vuoden 2013 syksyllä perustettu yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on nyt 103 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä noin 285 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 450 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 75 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 60 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja yli 80 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa.

Pormestaritentissä löydettiin uusia ratkaisuja asumisen korkeaan hintaan Helsingissä20.5.2021 22:07:34 EEST | Tiedote

Torstai-iltana Asumisen pormestaritentissä keskusteltiin kohtuuhintaisen asumisen edistämisestä, asuntorakentamiseen liittyvistä kaavamääräyksistä sekä puolueiden saavutuksista ja lupauksista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa Helsingissä. Musiikkitalolta striimatusta tentissä olivat mukana pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäki (vas.), Jussi Halla-Aho (ps.), Nasima Razmyar (sd.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Juhana Vartiainen (kok.).

Vuokrataloyhtiöt korjanneet asuntokantaansa oikea-aikaisesti - korjaustarpeet kasvavat11.5.2021 13:00:11 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry selvitti syksyllä 2020 vuokrataloyhteisöjen kiinteistökannan nykytilaa ja korjaustarpeen kehitystä tulevaisuudessa. Selvitys antaa kokonaan uutta tietoa ammattimaisten vuokranantajien kiinteistökannan kunnosta. Selvityksen mukaan yhtiöt ovat korjanneet asuntokantaansa korjaustarpeen mukaisesti, mutta asuntokannan korjaustarve kasvaa tulevina vuosina.

Kutsu: Asumisen pormestaritentti 20.5. klo 17.30-19.0010.5.2021 15:07:26 EEST | Kutsu

Asumisen pormestaritentti – Miten saamme Helsingistä kohtuuhintaisen? Asumisen pormestaritentissä Helsingin viiden suurimman puolueen pormestariehdokkaat esittävät ratkaisujaan asumisen korkeaan hintaan, keskustelevat kohtuuhintaisesta asumisesta ja kertovat puolueidensa saavutuksista ja tavoitteista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa. Tapahtuma striimataan Musiikkitalosta torstaina 20.5. klo 17.30–19.00.