Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Suuressa Veropäivässä kuullaan tuoreimmat verouutiset hallitukselta ja Euroopan komissiosta. Tilaisuuden aluksi valtiovarainministeri Annika Saarikko pitää budjettiriihen jälkeisen katsauksen hallituksen talous- ja veropolitiikkaan. Komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas kertoo EU:n yritysverotuksesta klo 13 alkaen. Tilaisuuden juontaa toimittaja Annika Damström.

Tutustu tilaisuuden ohjelmaan ja puhujiin: https://tapahtumat.kauppakamari.fi/suuriveropaiva2021

Tilaisuus on median edustajille maksuton. Pyydämme ilmoittautumaan os. https://ssl.eventilla.com/attend/n6ZQ4?t%5Bqp3kb%5D

Etäyhteydellä seuraaville toimitetaan henkilökohtainen osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

Anna Yli-Saunamäki
viestinnän asiantuntija
anna.yli-saunamaki@chamber.fi, puh. 0407525222

-------------------------------

OHJELMA

Tilaisuuden vetäjänä toimii toimittaja Annika Damström

8.15 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9.00 Tilaisuuden avaus
Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari

9.10 Katsaus hallituksen talous- ja veropolitiikkaan
Valtiovarainministeri Annika Saarikko

9.30 Uudistuva verolainsäädäntö
Johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää, Keskuskauppakamari

10.00 Taloudellinen työnantaja verotuksessa
Professori Marianne Malmgrén, Itä-Suomen yliopisto

10.45 Tauko

11.00 Menetysten ja eräiden muiden menojen vähennyskelpoisuus verotuksessa

Menetysten vähennyskelpoisuus tuloverolain mukaan
• Menon ja menetyksen käsitteet henkilökohtaisessa tulolähteessä
• Erikseen vähennyskelpoisiksi säädetyt menetykset
• Saamisen menettäminen
• Takaustappiot, vahingonkorvaukset ja sopimussakot
Professori Pekka Nykänen, Tampereen yliopisto

Menetysten ja eräiden menojen vähentämisestä elinkeinoverotuksessa
• Menetysten vähentäminen EVL 17 §:n mukaan
• Menetysten vähentämistä koskevista rajoituksista
• Elinkeinotoiminnan tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoista tehtävät vähennykset
Professori Juha Lindgren, Vaasan yliopisto

12.00 Lounas

13.00 Business taxation in the European Union
Director-General Gerassimos Thomas, Taxation and Customs Union

Kommenttipuheenvuorot
Partner Marlies de Ruiter, EY Netherlands
Asiakkuusjohtaja Kirsti Piiskoppel, Verohallinto

14.00 Voiko siirtohinnoittelusäännösten muutoksiin valmistautua?
• Liiketoimen tunnistaminen, luonnehtiminen ja uudelleenluonnehtiminen – nykyisen siirtohinnoittelusäännöksen soveltamisrajat.
• Mitä valtioneuvoston suunnittelema VML 31 §:n muutos tarkoittaa käytännössä?
• OECD:n digitaalisen talouden verotusta koskevan hankkeen tämänhetkinen tilanne.
Senior Advisor Merja Raunio, Roschier

14.30 Kahvi

15.00 Uutta oikeuskäytäntöä yritysjärjestelyistä
Oikeusneuvos Vesa-Pekka Nuotio, korkein hallinto-oikeus

15.30 Ajankohtaista veronkiertodirektiivin soveltamisesta
• Korkovähennysrajoitukset ja mahdolliset uudet muutokset
• EU-tuomioistuimen Lexel -päätös (C-484/19) ja yleinen veronkiertosäännös VML 28 §
Asianajaja Heikki Wahlroos, Borenius

16.15 Tilaisuus päättyy

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.