Muistutuskutsu 23.11: Viennin ja tuonnin haasteita – merikuljetukset ja globaalit kuljetusketjut

Keskuskauppakamari järjestää viennin ja tuonnin kuljetuksia sekä niiden toimivuutta käsittelevän verkkotapahtuman tiistaina 23.11. klo 14.00–15.30. Tilaisuus järjestetään Teamsissa. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Keskuskauppakamari yhdessä kauppakamarien kanssa on seurannut koronarajoitusten vaikutuksia Suomen vientiin ja tuontiin sekä sitä tukeviin kuljetuksiin. Viime aikoina yritykset ovat kertoneet uusista kuljetuksiin liittyvistä ongelmista, kuten konttipulasta, viivästyneistä kuljetusajoista ja lisääntyneistä epävarmuustekijöistä, minkä kauppakamarin vientiyrityskysely vahvistaa.

Tilaisuudessa European Sea Ports Organisation ESPO:n puheenjohtaja ja Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä kertoo ajankohtaisia näkymiä Suomen ja Suomelle tärkeiden satamien tilanteesta. Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen puhuu globaaleista kuljetusketjuista häiriötilassa. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan kommenttipuheenvuoro teollisuuden edustajalta.

Pyydämme ilmoittautumaan os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/attend/jwyBE

Lähetämme osallistumislinkin tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Tervetuloa!

OHJELMA

Klo 14.00–14.15 Tilaisuuden avaus – johtaja Lenita Toivakka ja johtava asiantuntija Päivi Wood

Viennin logistiikkahaasteet – vientiyrityskyselyn tulokset

Klo 14.15–14.30 Merikuljetusten pullonkaulat ja haasteet Suomen ja Euroopan satamissa – toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä

Klo 14.30–14.45 Globaalit kuljetusketjut häiriötilassa – Milloin tilanne rauhoittuu? – toimitusjohtaja Petri Laitinen Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto

Klo 14.45–15.15 Kommenttipuheenvuorot yritysten edustajilta

Klo 15.15–15.30 Kysymyksiä, keskustelua ja johtopäätöksiä

Pörssiyhtiöiden hallitustyöskentely entistä aktiivisempaa, selviää Keskuskauppakamarin selvityksestä30.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Koronapandemia vaikutti merkittävästi pörssiyhtiöiden hallinnointiin. Pörssiyhtiöiden hallitukset kokoontuivat vuonna 2020 aiempaa useammin ja osallistumisaktiivisuus kokouksiin kasvoi. Noin 90 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Tänä vuonna nähtiin myös ensimmäinen pörssiyhtiön yhtiökokous, jossa osakkeenomistajilla oli mahdollisuus äänestää reaaliaikaisesti etäyhteyden välityksellä.