Muistutuskutsu: Amnestyn kevätseminaari huomenna lauantaina 30.3.

Tervetuloa Amnesty Internationalin Suomen osaston kevätseminaariin lauantaina 30.3. klo 9.30-19.00 Kulttuurikeskus Stoaan. Seminaarissa keskustellaan ihmisoikeuksista ja niiden ahdingosta, kohdataan tuntemattomia kohtaamiskahvilassa ja seurataan Reetta Rätyn ja Yagmur Özberkanin juontamaa itähelsinkiläistä Kaikkien vaalit -vaalipaneelia.

Osana Amnestyn kevätseminaaria järjestettävä Kaikkien vaalit -vaalipaneeli on moniääninen paneeli, jossa keskustelua vetävät toimittajat Reetta Räty ja Yagmur Özberkan. Paneeli järjestetään yhteistyössä Moniheli ry:n kanssa, ja se on osa #kaikkienvaalit -kampanjaa. Kampanjassa pyritään madaltamaan maahanmuuttajataustaisten suomalaisten kynnystä äänestää eduskuntavaaleissa.

“Vaalit ovat demokratian avainhetki, johon kaikkien äänestämään oikeutettujen tulisi voida osallistua. Haluamme olla mukana tarjoamassa tietoa suomalaisesta vaalijärjestelmästä ja ehdokkaista myös uusille suomalaisille ja sitä kautta avaamassa yhteiskuntaa sen kaikille jäsenille”, toteaa Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Paneelia ennen ja sen jälkeen on mahdollista haastatella paneelin osallistuvia ehdokkaita. Kevätseminaari ja vaalipaneeli järjestetään juuri ennen huhtikuun eduskuntavaaleja, joten kyseessä on erinomainen tilaisuus haastatella ehdokkaita heidän näkemyksistään.

Paneelissa osallistujat asettuvat itähelsinkiläisten tentattavaksi. Monikulttuuriset järjestöt ovat maaliskuun aikana järjestäneet työpajoja, joissa osallistujat ovat keskustelleet vaaleista, politiikasta ja ajankohtaisista teemoista. Osallistujat myös tuovat mukanaan kysymyksiä panelisteille. Teemoiksi nousevat esimerkiksi koulutus, työ ja kotoutuminen.

Vaalipaneelissa ovat mukana kaikki eduskuntapuolueet Sinistä tulevaisuutta lukuunottamatta. Lisäksi mukana ovat Feministinen puolue, Liike Nyt sekä Piraattipuolue. Paneelin osallistujat ovat Petra Malin (vas.), Vahideh Fana (kesk.), Abdirahim Hussein (sd.), Jenni Pajunen (kok.), Toni Paussu (ps.), Martin-Eric Racine (pp.), Elina Sagne-Ollikainen (fp.), Mirita Saxberg (Liike Nyt), Ozan Yanar (vihr.), Meri Vilen (kd.) ja Janne Strang (rkp.).

Paneeli striimataan ja on seurattavissa Amnestyn some-kanavien kautta.

Ohjelmassa myös kansainvälisiä vieraita ja tarinankerrontaa

Itähelsinkiläisen vaalipaneelin lisäksi kevätseminaarissa kuullaan myös mielenkiintoista keskustelua ihmisoikeusjärjestelmästä ja sitä uhkaavista tekijöistä. Päivän aikana myös jalkaudutaan Tallinnanaukiolle vaikuttamisaktivisteina ja istutaan samaan pöytään eri taustoista tulevien ihmisten kanssa.

Asiantuntijavieraat perehdyttävät kuulijat esimerkiksi EU-maita koskeviin sisäisiin sääntöihin ja siihen, millaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia Suomen EU-puheenjohtajuuskausi tänä vuonna tarjoaa. Lisäksi keskustellaan Unkarin ihmisoikeustilanteesta Åbo Akademin professori Elina Pirjatanniemen ja Amnestyn Unkarin osaston vaikuttamistyön johtaja Aron Demeterin kanssa.

Ihmisoikeuspuolustaja Andy Hall, entinen suurlähettiläs Hannu Himanen, suurlähettiläs Satu Suikkari-Kleven sekä asiantuntija Susan Villa osallistuvat keskusteluun EU:n mahdollisuudesta tukea ihmisoikeuspuolustajien työtä.

Seminaaripäivä päättyy kohtaamiskahvilaan, joka järjestetään yhteistyössä Story Sharing Universum -teatteriryhmän kanssa. Teatteriryhmä on järjestänyt kohtaamiskahviloita myös osana Suomen Punaisen Ristin, Kirkon Ulkomaanavun ja Amnestyn yhteistä Vain ihmisiä -kampanjaa.

Ryhmän tarinankertojien johdolla selvitetään, mikä meitä ihmisiä yhdistää. Myös teatterilaisilla itsellään on monenlaisia tarinoita kerrottavanaan, sillä jotkut heistä ovat tulleet Suomeen turvapaikanhakijoina, toiset opintojen tai rakkauden perässä.

Amnestyn kevätseminaari järjestetäänHelsingissä, Kulttuurikeskus Stoassa (Itäkeskus, Turunlinnantie 1) 30.3.2019. Tiloihin on esteetön pääsy.

9.30 – 10.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

10.00 – 12.15 Ihmisoikeusjärjestelmä vaarassa – kaksi keskustelua

12.15 – 13.00 Lounas

13 – 15 Kaikkien vaalit – itähelsinkiläinen vaalipaneeli

15.30 – 17.00  Ihmisoikeusvaalit – vaikutetaan yhdessä!

17.00 – 19.00 Story Sharing -kohtaamiskahvila – tule kertomaan ja kuulemaan pieniä tarinoita arjesta (erillinen ilmoittautuminen)