MUISTUTUSKUTSU: Esimerkkiperheet -raportin ja interaktiivisen portaalin julkistus 21.10.

Miten erilaisten perheiden talous kehittyy tulevina vuosina? Miten lasten lukumäärä vaikuttaa perheiden ostovoimaan?

Vastauksia kysymyksiin on luvassa PT:n julkistaessa uusimmat Esimerkkiperheet -laskelmat ja uuden interaktiivisen portaalin.

Aika: torstai 21.10 klo 10–11

Paikka: Teams

Esimerkkiperheet -raportin ja uuden portaalin esittelee ennustepäällikkö Ilkka Kiema. Webinaariin voi ilmoittautua keskiviikkoon 20.10. klo 15 mennessä täältä. Ilmoittautuneille lähetetään Teams-linkki tilaisuuteen ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lämpimästi tervetuloa!

Esimerkkiperheet -raportin verkkoversio on luettavissa ja interaktiiviseen portaaliin voi tutustua 21.10. klo 0.01 alkaen osoitteessa https://labour.fi/ennusteet/. Raportin voi ladata myös pdf-tiedostoina.

Palkansaajien tutkimuslaitos eli PT on itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään riippumatonta ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn taloustiede mukaan lukien koulutuksen tutkimus, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.