Muistutuskutsu medialle 21.1: Mikä on eurooppalaisten liikenneverkkojen tulevaisuus?

Tervetuloa kuulemaan eurooppalaisten liikenneverkkojen (TEN-T) tulevaisuudesta 21.1. klo 9-10.30. Puhujina Euroopan komission liikennepääosaston johtaja Herald Ruijters, MEP Henna Virkkunen ja liikenne- ja viestintäministerin valtiosihteeri Pilvi Torsti. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Koronavirustilanteesta johtuen tilaisuus toteutetaan verkossa.

Tilaisuudessa kuullaan Euroopan komission puheenvuoro eurooppalaisen liikenneverkkopolitiikan uudistamiseksi. Miten TEN-T- asetusta muutetaan ja miten EU-rahaa jaetaan tulevaisuudessa? Entä mikä on suomalaisen TEN-T- verkon tila ja miten Suomen rahoitussaantoa voidaan tulevaisuudessa kasvattaa?

Puhujina:

Herald Ruijters, johtaja, komission liikennepääosasto (DG MOVE)

Henna Virkkunen, MEP, Euroopan parlamentti

Pilvi Torsti, valtiosihteeri, liikenne- ja viestintäministeriö

Pyydämme ilmoittautumaan os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/eurooppalaiset_liikenneverkot.

Ilmoittautuneille toimitetaan osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

Päivi Wood
Johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija, Keskuskauppakamari
paivi.wood@chamber.fi puh. +358504783990

Anna Yli-Saunamäki
Viestinnän asiantuntija, Keskuskauppakamari
anna.yli-saunamaki@chamber.fi puh. +358407525222

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.