MUISTUTUSKUTSU MEDIALLE 29.10.: Velkaantuminen kasvaa – kenelle lasku lankeaa?

Tervetuloa kauppakamarin talouskatsauksen julkaisutilaisuuteen torstaina 29.10. klo 9.15 – 11. Puhujina katsauksen koonnut Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sekä valtiovarainministeriön osastopäällikkö ja ylijohtaja Mikko Spolander.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Koronavirustilanteesta johtuen tilaisuus järjestetään Teamsissa, mutta otamme muutamia toimittajia paikan päälle Keskuskauppakamarin toimistolle (Aleksanterinkatu 17, 7 krs.).

Kauppakamarin tuoreimmassa talouskatsauksessa tarkastellaan Suomen velkaantumista. Talouskatsauksissa käydään läpi myös kotimaista ja kansainvälistä taloustilannetta, taloudellista toimintaympäristöä selittäviä ilmiöitä sekä talouskehitystä kuvaavia ja siihen vaikuttavia tilastoja.

Tilaisuuteen osallistuu myös hyvä joukko tarkkakatseisia ekonomisteja, joten säästämme riittävästi aikaa keskustelulle.

Pyydämme ilmoittautumaan viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäelle os. anna.yli-saunamaki@chamber.fi, puh. 0407525222.

Etänä osallistuville toimitetaan osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

9.15 Avaussanat
Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja

9.30 Katsauksen julkistus
Mauri Kotamäki, Keskuskauppakamarin pääekonomisti

10.00 Kommenttipuheenvuoro
Mikko Spolander, valtiovarainministeriön osastopäällikkö ja ylijohtaja

10.30 Keskustelua

11.00 Ohjelma päättyy

Lisätietoja:

Mauri Kotamäki
Pääekonomisti, Keskuskauppakamari
mauri.kotamaki@chamber.fi

Anna Yli-Saunamäki
Viestinnän asiantuntija, Keskuskauppakamari
anna.yli-saunamaki@chamber.fi

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.

Keskuskauppakamari: Aasian vapaakauppasopimus poistaa kaupankäynnin esteitä – ”Yrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka”18.11.2020 06:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaavan asiantuntijan Jenni Isolan mukaan Aasian vapaakauppasopimus RCEP tiivistää Euroopan ja Aasian maiden keskinäistä talousyhteistyötä ja kiristää kilpailua alueella. Suomalaisyrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka ottaa kaikki hyöty irti maailman suurimmasta vapaakauppasopimuksesta. Parhaimmassa tapauksessa sopimus tulee karsimaan turhia kaupan esteitä ja takaamaan yrityksille tasavertaiset toimintaedellytykset.

Euroopan laajuinen yrityskysely: Suomalaisyrityksillä edessä erittäin vaikea vuosi – haasteet velkaantumisessa ja työvoimakustannuksissa10.11.2020 13:00:00 EETTiedote

Yrityksillä on edessä erittäin vaikea vuosi, kun ne kamppailevat koronapandemian aiheuttamien haasteiden parissa myös ensi vuoden aikana. Suomessa ja koko Euroopassa haasteena on työvoimakustannusten korkea taso ja velan takaisinmaksu. Tiedot käyvät ilmi eurooppalaisten kauppakamarien yhteisjärjestö Eurochambresin kyselystä. Suomesta kyselyyn osallistui lähes 1900 kauppakamarien jäsenyritystä. Kaiken kaikkiaan vastaajia oli yli 58 000.