Muistutuskutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan Hekalla käyttöönotettuun innovatiiviseen energiaratkaisuun torstaina 8.12.2022 klo 9

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) tähtää kiinteistöjensä energiaomavaraisuuden kasvattamiseen. Yksi esimerkki tästä työstä on Hekan kohde Eskolantie 4 Pukinmäessä. Vuonna 2015 valmistuneen puurakenteisen kerrostalon katolle asennettiin ensin aurinkopaneelit ja nyt startup-yritys Cactosin valmistama, käytetyistä Tesla-sähköauton akuista koottu energiavarasto.
Hekan kohde Eskolantie 4.

Vastaavia sähkövarastoja on jo käytössä muun muassa teollisuuskiinteistöissä ja muissa kaupallisissa tiloissa, mutta Eskolantie 4 on ainakin Suomen ensimmäinen kokonainen asuinkerrostalo, joka saa virtaa alkuperäiskäytöstä poistetuista Teslan akuista.

Eskolantie 4:n aurinkopaneelijärjestelmä kerää sähköä enemmän kuin sen kahdessa rakennuksessa kuluu. Ylijäävä sähkö on järkevää varastoida niitä hetkiä varten, kun aurinkoenergiaa ei ole tarjolla. Sähkön varastoiminen mahdollistaa myös kysyntäjoustoon osallistumisen. Jos kokeilu onnistuu, voidaan samaa ratkaisua käyttää myös Hekan muissa aurinkosähkökohteissa.

Heka ja startup-yritys Cactos löysivät toisensa Hekalla parhaillaan käynnissä olevan EU-rahoitteisen HELENA-hankkeen innovaatio-ohjelman kautta. Syksyyn 2023 jatkuvassa HELENA-hankkeessa on tarkoitus löytää kustannustehokkaimmat tavat parantaa rakennusten energiatehokkuutta ja edistää uusiutuvan energian käyttöä Hekalla. Hankkeen innovaatio-ohjelmassa kokeillaan vähähiilisiä ratkaisuja Hekan käyttöön ja selvitetään, miten eri ratkaisuja voi sovittaa yhteen.

Hekan tavoitteena on sen rakennuskannan energiankäytön hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä. Heka on myös sitoutunut parantamaan kiinteistöjensä energiatehokkuutta.

KUTSU: Tervetuloa tutustumaan Hekan kohteen Eskolantie 4 energiavarastoon torstaina 8.12.2022 klo 9.

Sijainti: Eskolantie 4, kerhohuone.

Tilaisuudessa kuulet myös muista Hekan ajankohtaisista energia- ja ympäristövastuuasioista. Tilaisuudessa voi haastatella Hekan ja Cactosin edustajia.

Toivomme ennakkoilmoittautumista viimeistään 7.12. Ilmoittaudu tilaisuuteen

Tilaisuuden ohjelma:

Tilaisuuden avaus
Jaana Närö, toimitusjohtaja, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)

Kestävä kiinteistönhoito ja rakentaminen Hekalla

Milla Heiskanen, ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)

Hekan HELENA-hanke ja Eskolantie 4:n älykäs energiavarasto
Jenni Venäläinen, energiapäällikkö, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)
Oskari Jaakkola, toimitusjohtaja, Cactos

Eskolantie 4:n älykäs energiavarasto:
Jenni Venäläinen, energiapäällikkö, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), jenni.venalainen@hekaoy.fi, puh. 050 4922 013
Oskari Jaakkola, toimitusjohtaja, Cactos, puh. 041 462 6520, oskari@cactos.fi

Tilaisuuden järjestelyt:
Annika Laine, viestintäpäällikkö, Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), annika.laine@hekaoy.fi, puh. 09 5767 4996.

Hekan kohde Eskolantie 4.