Muistutus:Kutsu Suomen Viiniyrittäjät ry:n tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen

Lämpimästi tervetuloa Suomen Viiniyrittäjät ry:n vuoden 2019 tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen perjantaina 10.5 klo 13-15 MTK:n Maalaistentaloon. Voittajat valitsee kilpailuraati, jonka jäsenet ovat koulutettuja hedelmä- ja marjaviinien maistajia.

Kilpailussa on 7 sarjaa, joissa yritykset kilpailevat:

1. Ruokaviinit
2. Seurusteluviinit
3. Jälkiruokaviinit
4. Helmeilevät juomat
5. Kuohuviinit
6. Siiderit
7. Liköörit

Palkitut julkistetaan tilaisuuden aluksi. Tarjolla on maistiaisia ja pientä suolaista viinien seuraksi. Tilaisuuden juontaa MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.
Ilmoittauduthan tilaisuuteen mukaan viimeistään to 9.10 klo 14.00 mennessä https://www.lyyti.in/viiniyrittajat_palkitsemistilaisuus19 tai sähköpostitse  henrietta.dahlman@mtk.fi.

Osoite: Simonkatu 6, 00101 Helsinki (Maalaistentalo).

Suomen Viiniyrittäjät ry (SVY ry) on kotimaisten tilaviiniyrittäjien yhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää suomalaisten viinitilojen toimintaedellytyksiä ja tilojen tuotteiden tuotantoa, myyntiä ja arvostusta. Yhdistys edustaa jäsenistöään mm. viranomaisasioissa ja toimii tiedotuskanavana jäsenistöön sekä ulospäin.

Tiedustelut ja lisätiedot Suomen Viiniyrittäjät ry:
Jorma Keijonen, pj. 0400 666 164; keijonen@japo.fi
Risto Hallman, varapj. 050 595 1529; alahovi@alahovi.com

_______________________________
Suomalaiset viinitilat - Upeaa kotimaista lähiviiniä.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.