Muistutus:Kutsu Suomen Viiniyrittäjät ry:n tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen

Lämpimästi tervetuloa Suomen Viiniyrittäjät ry:n vuoden 2019 tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen perjantaina 10.5 klo 13-15 MTK:n Maalaistentaloon. Voittajat valitsee kilpailuraati, jonka jäsenet ovat koulutettuja hedelmä- ja marjaviinien maistajia.

Kilpailussa on 7 sarjaa, joissa yritykset kilpailevat:

1. Ruokaviinit
2. Seurusteluviinit
3. Jälkiruokaviinit
4. Helmeilevät juomat
5. Kuohuviinit
6. Siiderit
7. Liköörit

Palkitut julkistetaan tilaisuuden aluksi. Tarjolla on maistiaisia ja pientä suolaista viinien seuraksi. Tilaisuuden juontaa MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.
Ilmoittauduthan tilaisuuteen mukaan viimeistään to 9.10 klo 14.00 mennessä https://www.lyyti.in/viiniyrittajat_palkitsemistilaisuus19 tai sähköpostitse  henrietta.dahlman@mtk.fi.

Osoite: Simonkatu 6, 00101 Helsinki (Maalaistentalo).

Suomen Viiniyrittäjät ry (SVY ry) on kotimaisten tilaviiniyrittäjien yhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää suomalaisten viinitilojen toimintaedellytyksiä ja tilojen tuotteiden tuotantoa, myyntiä ja arvostusta. Yhdistys edustaa jäsenistöään mm. viranomaisasioissa ja toimii tiedotuskanavana jäsenistöön sekä ulospäin.

Tiedustelut ja lisätiedot Suomen Viiniyrittäjät ry:
Jorma Keijonen, pj. 0400 666 164; keijonen@japo.fi
Risto Hallman, varapj. 050 595 1529; alahovi@alahovi.com

_______________________________
Suomalaiset viinitilat - Upeaa kotimaista lähiviiniä.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).