Muistutus:Kutsu Suomen Viiniyrittäjät ry:n tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen

Lämpimästi tervetuloa Suomen Viiniyrittäjät ry:n vuoden 2019 tuotekilpailun palkitsemistilaisuuteen perjantaina 10.5 klo 13-15 MTK:n Maalaistentaloon. Voittajat valitsee kilpailuraati, jonka jäsenet ovat koulutettuja hedelmä- ja marjaviinien maistajia.

Kilpailussa on 7 sarjaa, joissa yritykset kilpailevat:

1. Ruokaviinit
2. Seurusteluviinit
3. Jälkiruokaviinit
4. Helmeilevät juomat
5. Kuohuviinit
6. Siiderit
7. Liköörit

Palkitut julkistetaan tilaisuuden aluksi. Tarjolla on maistiaisia ja pientä suolaista viinien seuraksi. Tilaisuuden juontaa MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.
Ilmoittauduthan tilaisuuteen mukaan viimeistään to 9.10 klo 14.00 mennessä https://www.lyyti.in/viiniyrittajat_palkitsemistilaisuus19 tai sähköpostitse  henrietta.dahlman@mtk.fi.

Osoite: Simonkatu 6, 00101 Helsinki (Maalaistentalo).

Suomen Viiniyrittäjät ry (SVY ry) on kotimaisten tilaviiniyrittäjien yhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää suomalaisten viinitilojen toimintaedellytyksiä ja tilojen tuotteiden tuotantoa, myyntiä ja arvostusta. Yhdistys edustaa jäsenistöään mm. viranomaisasioissa ja toimii tiedotuskanavana jäsenistöön sekä ulospäin.

Tiedustelut ja lisätiedot Suomen Viiniyrittäjät ry:
Jorma Keijonen, pj. 0400 666 164; keijonen@japo.fi
Risto Hallman, varapj. 050 595 1529; alahovi@alahovi.com

_______________________________
Suomalaiset viinitilat - Upeaa kotimaista lähiviiniä.

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).