Muistutuskutsu: Yksikin hukkunut on liikaa – pakolaispäivän tempaus Töölönlahdella 20.6.

Amnesty kampanjoi turvallisten reittien puolesta kansainvälisenä pakolaispäivänä 20.6. Helsingin Töölönlahdella.

Aika: keskiviikko 20.6. kello 11.30

Paikka: Töölönlahti, Finlandia-talon edusta, Helsinki

Amnesty levittää Töölönlahdelle Välimeren ylittäneiden siirtolaisten pelastusliivejä kansainvälisenä pakolaispäivänä. Tarkoituksena on muistaa Välimerellä kuolleita ihmisiä ja korostaa turvallisten reittien, kuten pakolaiskiintiön, merkitystä osana toimivaa pakolais- ja siirtolaispolitiikkaa.

Amnesty International on kampanjoinut kevään aikana yli 20 järjestön kanssa Suomen pakolaiskiintiön korottamiseksi. Sisäministerille ja hallituspuolueiden puheenjohtajille suunnatun vetoomuksen on allekirjoittanut yli 7000 ihmistä.

Eduskunta päättää Suomen pakolaiskiintiön suuruudesta joka vuosi erikseen talousarviota tehdessään.

“Pakolaiskiintiöön valitaan henkilöitä, joille paluu kotimaahan tai pysyvä asettuminen oleskelumaahan ei ole vaihtoehto”, muistuttaa Susanna Mehtonen, Amnestyn Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija.

Suomen kiintiön koko on tänä vuonna vain 750, kun taas esimerkiksi Ruotsissa se korotettiin 5000 ihmiseen.

“Pakolaiskiintiön korottamisella Suomi osallistuu globaaliin vastuunjakoon ja auttaa kaikista haavoittuvimmassa asemassa olevia pakolaisia, jotka eivät voi elää turvallisesti pakolaisleireillä tai kaupungeissa”, Mehtonen sanoo.

Tempaus järjestetään keskiviikkona 20.6. kello 1113 Helsingin Töölönlahdella, Finlandia-talon edustalla.

Susanna Mehtonen
Oikeudellinen asiantuntija
p. 050 523 2038
susanna.mehtonen@amnesty.fi

Saara Manelius
Viestintäpäällikkö
saara.manelius@amnesty.fi

Amnesty jalkautuu kaduille Trumpin ja Putinin huippukokouksen aikana13.7.2018 11:04Tiedote

Presidentit Trump ja Putin tapaavat Suomessa salaisella agendalla. Amnesty International on päätellyt, että kyse täytyy olla ihmisoikeuksien huippukokouksesta. Tavoitteena on muistuttaa presidenttejä sekä muita viestimme näkeviä ihmisiä, että juuri näillä kahdella miehellä on mahdollisuus lopettaa ihmisoikeuksien heikentäminen omissa maissaan ja varmistaa, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan kaikkialla. Amnesty näkyy ja kuuluu kaduilla sunnuntaina ja maanantaina.