Muodin kauppa nousussa Sokoksella – 70-vuotias tavaratalo on Suomen arvostetuin vaateliike

70-vuotisjuhlavuottaan viettävä Sokos on noussut Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi. Muodin kauppa käy Sokoksella nyt vilkkaasti ja on kasvanut lähes kolme kertaa alan muuta markkinaa vauhdikkaammin.

Kuva: Eetu Ahanen

– Haastavasta korona-ajasta huolimatta Sokoksen pukeutumisen myynti kasvoi tämän vuoden tammi–elokuussa 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kun markkinan vastaava kehitys oli Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan 7,5 prosenttia, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja Mika Laakso kertoo.

Sokos on palannut muotikaupan muuta markkinaa vahvemmassa kasvussa koronaa edeltävälle uralle. Toimintaansa voimakkaasti uudistaneen Sokoksen pukeutumisen kauppa oli jo tuolloin nousukiidossa.

Koronan vuoksi patoutunut kulutuskysyntä lähti pukeutumisen kaupassa purkautumaan vuoden 2021 kesällä ja alkusyksyllä. Muodin myynti elpyi Sokoksella selvästi, kun koronarajoituksia hetkellisesti kevennettiin. Kuluvan vuoden huhti–elokuussa Sokoksen muodin myynti saavutti jo koronaa edeltävän vuoden 2019 tason.

– Syksyn alku on osoittanut, että ostopatoumaa on edelleen. Sokoksella muotikaupan vahva myyntivire on säilynyt, ja syyskuun myynnissä trendi näyttää jatkavan kesän nousujohteista linjaa, Laakso toteaa.

Sokos on Suomen arvostetuin vaateliike

Pukeutumisen myynnin rivakkaa kasvutahtia on Sokoksella siivittänyt henkilökohtaisen palvelun ja valikoimien pitkäjänteinen kehittäminen. Laadukkuus ja tunnettuus luotettavana kotimaisena toimijana nostivat Sokoksen Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa.

– Palvelun kehittäminen, miesten ja naisten laadukkaaseen muotiin keskittyminen ja verkkokauppaan panostaminen käynnistyivät jo ennen koronaa, emmekä luopuneet linjasta pandemia-aikanakaan. Sekä asiakastyytyväisyyden että myynnin kehitys kertovat meidän olevan oikealla tiellä, Mika Laakso iloitsee.

Kuluttajaa kiinnostaa nyt kestävä, mukava ja käytännöllinen pukeutuminen

Monikäyttöiset ja arjessa helposti yhdisteltävissä olevat vaatteet kiinnostavat nyt kuluttajia. Myös vaatteiden kestävyys ja laadukkuus ovat kuluttajille tärkeitä, ja ihoa vasten miellyttäviä materiaaleja arvostetaan. Tyyli on edelleen rento ja mukava, vaikka pukeutuminen on palannut hieman siistimpään suuntaan lähityön sekä erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien myötä.

– Syyssesongin isoja trendejä niin vaatteissa kuin asusteissakin ovat tikki ja erilaiset neuleet. Ne istuvat myös monen kuluttajan suosimaan kerrospukeutumiseen: Syksyllä sisävaatteiden päälle vetäistään tarpeen mukaan vaikkapa paitatakki ja neule- tai tikkiliivi, Sokoksen pukeutumisen ryhmäpäälliköt Mari Viri ja Iiro Kourujärvi kertovat.

Tulevaan pikkujoulukauteen halutaan puolestaan pitkän korona-ajan jälkeen pukeutua näyttävästi ja juhlavastikin. Juhlakauden vaatteissa nähdään kiiltoa ja säihkettä, mutta myös nahkaa, pitsiä ja kudottuja tai printattuja kuoseja.

Miesten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:

• neuleet erilaisilla pintastruktuureilla
  • pehmeät flanellipaidat (ruudullisina)
  • helpot college-tuotteet
  • kauluspaidat
  • tikki- ja villakangastakit.

Naisten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:

• neuleet herkullisissa väreissä, neuleliivit ja kashmirneuleet
  • kukkamekot syksyn väreissä
  • trikoopuserot, poolot ja tikkiliivit kerrospukeutumiseen
  • farkut ja jeggingsit
  • aluspukeutumisen bambutuotteet.

Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa selvitettiin 585 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Taloustutkimus toteutti tutkimuksen touko-kesäkuussa 2022 ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Mika Laakso, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja, SOK, puh. 010 76 81020

Pukeutumisen trendit:
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80252
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80622

Kuva: Eetu Ahanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

ABC-latausasemia on pian jo 200 – Suomen suurin sähköautojen teholatausverkosto kasvaa ennakoitua nopeammin1.12.2022 09:13:54 EET | Tiedote

Lähes kahdensadan aseman ja yli tuhannen latauspisteen verkosto laajenee parhaillaan täysin uusille alueille. Muun muassa Pohjois-Savo ja Salon seutu saavat pian ensimmäiset ABC-latausasemansa. Viime aikoina asemien määrä on kasvanut erityisesti Pohjois-Suomessa. ABC-latauksen hinnat laskivat tänään sähkön arvonlisäverokannan alennuksen myötä.

Hinta, helppous ja hyvinvointi korostuvat nyt ruokaostoksilla, vaikkakin yksilöllisinä valintoina30.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Ruoan hinta puhuttaa nyt ehkä enemmän kuin koskaan. Hinta onkin tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia. Muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä ovat helppous ja hyvinvointi. Kuluttajakäyttäytyminen on myös yhä näkyvämmin yksilöllistä: siinä missä valtatrendinä vastuulliset valinnat uhkaavat monella jäädä hintaherkkyyden alle, on tietyille asiakasryhmille samaan aikaan vastuullisuus tärkein asia ruokakaupassa.

Black Fridayn hiteissä näkyy nyt kriisitalveen varautuminen ja elintarvikkeet – Prisman asiantuntijat kertovat mistä tuotteista saa tänä vuonna parhaat säästöt21.11.2022 08:41:03 EET | Tiedote

Prisman myyntipäälliköt ennustavat tämän vuoden Black Friday -alennuksien nousevan nykyisen hintakehityksen vuoksi entistä merkittävämpään rooliin. Tällä kertaa Black Friday -hiteiksi ennustetaan perinteisen viihde-elektroniikan lisäksi muun muassa toppahousuja, kahvia, virvoitusjuomia sekä varavirta-asemaa.