Muodin kauppa nousussa Sokoksella – 70-vuotias tavaratalo on Suomen arvostetuin vaateliike
– Haastavasta korona-ajasta huolimatta Sokoksen pukeutumisen myynti kasvoi tämän vuoden tammi–elokuussa 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kun markkinan vastaava kehitys oli Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan 7,5 prosenttia, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja Mika Laakso kertoo.
Sokos on palannut muotikaupan muuta markkinaa vahvemmassa kasvussa koronaa edeltävälle uralle. Toimintaansa voimakkaasti uudistaneen Sokoksen pukeutumisen kauppa oli jo tuolloin nousukiidossa.
Koronan vuoksi patoutunut kulutuskysyntä lähti pukeutumisen kaupassa purkautumaan vuoden 2021 kesällä ja alkusyksyllä. Muodin myynti elpyi Sokoksella selvästi, kun koronarajoituksia hetkellisesti kevennettiin. Kuluvan vuoden huhti–elokuussa Sokoksen muodin myynti saavutti jo koronaa edeltävän vuoden 2019 tason.
– Syksyn alku on osoittanut, että ostopatoumaa on edelleen. Sokoksella muotikaupan vahva myyntivire on säilynyt, ja syyskuun myynnissä trendi näyttää jatkavan kesän nousujohteista linjaa, Laakso toteaa.
Sokos on Suomen arvostetuin vaateliike
Pukeutumisen myynnin rivakkaa kasvutahtia on Sokoksella siivittänyt henkilökohtaisen palvelun ja valikoimien pitkäjänteinen kehittäminen. Laadukkuus ja tunnettuus luotettavana kotimaisena toimijana nostivat Sokoksen Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa.
– Palvelun kehittäminen, miesten ja naisten laadukkaaseen muotiin keskittyminen ja verkkokauppaan panostaminen käynnistyivät jo ennen koronaa, emmekä luopuneet linjasta pandemia-aikanakaan. Sekä asiakastyytyväisyyden että myynnin kehitys kertovat meidän olevan oikealla tiellä, Mika Laakso iloitsee.
Kuluttajaa kiinnostaa nyt kestävä, mukava ja käytännöllinen pukeutuminen
Monikäyttöiset ja arjessa helposti yhdisteltävissä olevat vaatteet kiinnostavat nyt kuluttajia. Myös vaatteiden kestävyys ja laadukkuus ovat kuluttajille tärkeitä, ja ihoa vasten miellyttäviä materiaaleja arvostetaan. Tyyli on edelleen rento ja mukava, vaikka pukeutuminen on palannut hieman siistimpään suuntaan lähityön sekä erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien myötä.
– Syyssesongin isoja trendejä niin vaatteissa kuin asusteissakin ovat tikki ja erilaiset neuleet. Ne istuvat myös monen kuluttajan suosimaan kerrospukeutumiseen: Syksyllä sisävaatteiden päälle vetäistään tarpeen mukaan vaikkapa paitatakki ja neule- tai tikkiliivi, Sokoksen pukeutumisen ryhmäpäälliköt Mari Viri ja Iiro Kourujärvi kertovat.
Tulevaan pikkujoulukauteen halutaan puolestaan pitkän korona-ajan jälkeen pukeutua näyttävästi ja juhlavastikin. Juhlakauden vaatteissa nähdään kiiltoa ja säihkettä, mutta myös nahkaa, pitsiä ja kudottuja tai printattuja kuoseja.
Miesten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:
- neuleet erilaisilla pintastruktuureilla
- pehmeät flanellipaidat (ruudullisina)
- helpot college-tuotteet
- kauluspaidat
- tikki- ja villakangastakit.
Naisten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:
- neuleet herkullisissa väreissä, neuleliivit ja kashmirneuleet
- kukkamekot syksyn väreissä
- trikoopuserot, poolot ja tikkiliivit kerrospukeutumiseen
- farkut ja jeggingsit
- aluspukeutumisen bambutuotteet.
Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa selvitettiin 585 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Taloustutkimus toteutti tutkimuksen touko-kesäkuussa 2022 ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Yhteyshenkilöt
Mika Laakso, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja, SOK, puh. 010 76 81020
Pukeutumisen trendit:
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80252
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80622
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme