Muonion Alko uudistuu

Muonion Alko remontoidaan, ja myymälä on elokuussa kiinni maanantait ja tiistait sekä kokonaan suljettuna 30.8.–2.9. Uudistunut myymälä avautuu perjantaina 3. syyskuuta klo 10. Lähimmät Alkot palvelevat Kittilässä Levillä (Vanha Talvitie 12) sekä Enontekiön Hetassa (Kustaavantie 1).
”Lapin upea luonto houkuttaa matkailijoita, ja tämä näkyy myös meillä Alkoissa. Arvostetut lappilaiset raaka-aineet - poro, kalat ja marjat - inspiroivat myyjiämme etsimään sopivimmat makuparivinkit,” kertoo palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä.
“Muonion uudistetun myymälän koko on 120 neliötä. Selkeytämme myymälän ilmettä ja toiminnallisuuksia, jotta asiointi olisi vaivatonta ja valikoimamme esillepanot selkeitä,” Kerkelä jatkaa.
Ympäristötietoisina myymäläuudistuksissa panostetaan myös energiatehokkuuteen muun muassa led-valaistuksella. Muoniostakin löytyy hanapakkauspussien kierrätyspiste, ja palautetut viinipussit hyödynnetään sementinvalmistuksessa.
Uudistuneessa myymälässä 500 tuotetta
Muonion myymälän valikoima koostuu noin 500 tuotteesta: viinejä on 300, panimotuotteita 50, väkeviä 125 ja alkoholittomia 25.
”Yksittäisen myymälän tuotevalikoima vaihtelee paikallisen kysynnän, asiakkaiden toiveiden sekä myymäläkoon mukaan. Koko Alkon valikoiman tuotteita voi tilata mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen Alkon verkkokaupasta,” palvelupäällikkö Marika Vieno kertoo.
”Seuraamme trendejä ja asiakkaiden esittämiä toiveita suunnitellessamme myymälän valikoimaa. Lisäksi asiakkaat voivat toivoa omaa lempijuomaansa Alkotoiveella.”
Pakkauksilla suuri osuus juoman ilmastovaikutuksessa
Gaia Consultingin tekemän ilmastovaikutusselvityksen mukaan Alkon vuoden 2020 organisaatiohiilijalanjäljestä juomat pakkauksineen muodostivat suurimman osan, 77 prosenttia. Alkon hiilijalanjäljestä 53 prosenttia muodostuu juomien tuotannosta, 24 prosenttia pakkausten tuotannosta ja 18 prosenttia kansainvälisistä kuljetuksista.
Juomapakkausten aiheuttamista päästöistä noin kaksi kolmasosaa syntyy lasipullojen tuotannosta. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on ympäristökuormitus. Alkon tavoitteena onkin vuoteen 2030 mennessä pienentää juomapakkausten negatiivista ilmastovaikutusta 50 prosentilla verrattuna vuoden 2020 päästöihin.
Alkon Ympäristövastuullinen pakkaus -symbolin avulla asiakkaan on helpompi löytää vastuullisemmat pakkausvalinnat, oli kyse sitten väkevistä alkoholeista, panimotuotteista tai viineistä.
”Kun esimerkiksi viiniä on tarkoitus säilyttää pitkään, lasipullo on paras vaihtoehto. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit. Uudet pakkaustavat ovat ympäristöystävällisyyden lisäksi usein käytännöllisempiä, erityisesti näin kesällä. Suosittelinkin rohkeasti kokeilemaan muovipulloon pakattua viiniä,” sanoo Vieno.
Lisätiedot
Pohjois-Suomen palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä, p. 040 570 2498, Kaija-Leena.Kerkela@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme